עם היוודע דבר ההסכם בין הממשלה לנשות הכותל ולזרמים הפלורליסטים על הקמת הרחבה הדרומית החדשה בכותל המערבי, הופיעו לפתע קולות של רבנים אורתודוכסים ליברלים המתנגדים להסכם. לטענתם, הרחבה הקיימת צריכה הייתה להכיל גם את נשות הכותל. במהלך 27 שנות מאבקן הציבורי המתוקשר של נשות הכותל, לא קם אף רב אורתודוכסי להגן על זכותן של נשים להתפלל בכותל במניין נשים. למרות שאין מניעה הלכתית לתפילת נשים כדרכן של נשות הכותל, לא השמיעו הרבנים את קולם הדתי, האתי והמוסרי לטובת המאבק. כאישה אורתודוכסית, גם אני לא התלהבתי, בתחילה, מהאפשרות של נטישת עזרת הנשים המסורתית והפקרתה בידיו של רב הכותל, שמואל רבינוביץ', הפועל מטעם הרבנות הראשית. תחת ניהולו, הפך הכותל המערבי בשנים האחרונות למקום בעל מאפיינים חרדיים-קיצוניים. די אם נזכיר את העובדה כי המחיצה בין עזרת הגברים לעזרת הנשים הוגבהה באופן שאינו מאפשר לנשים ליטול חלק בתפילה המתנהלת מהעבר השני, הפרדה שהחלה לזלוג מרחבת התפילה לרחבה הלאומית ואף איימה להסיר ממנה את דגלי האומה. אין ספק, כי הרחקת נשות הכותל מעזרת הנשים, תפקיר אותה לשלטון ללא מיצרים של רב הכותל והיא אף תאפשר לו להעמיק עוד יותר את מגמות ההקצנה, אשר עלולות לפגוע עוד יותר ביכולתן של נשים להתפלל בעזרת הנשים כדרכן. מנימוק זה, יש הסבורים כי נשות הכותל היו צריכות להתנגד להסכם הדוחק את רגליו של ציבור הנשים לרחבה אחרת. אני סבורה שלא ניתן לנתק את שאלת זכות השוויון לנשים ברחבת הכותל משאלת זכות השוויון לנשים בישראל בכלל. קל וחומר בענייני הלכה וחופש דת. נשים בישראל, מכל הזרמים, סובלות מאי שוויון, אשר בחלקו הלא מבוטל נובע מהמונופול של הממסד האורתודוקסי. כך למשל בענייני נישואין וגירושין, המתנהלים באופן בלעדי בבית הדין הרבני, דבר הפוגע בחירותן, בזכותן לקניין ובמשמורת על הילדים. האפליה נובעת מכך שבתי הדין הרבניים נשלטים על ידי דיינים רבנים אורתודוקסיים, לרוב חרדים, אשר אינם מגלים שום רצון למצוא פתרונות הלכתיים לסוגיות המורכבות שרובן ככולן פוגעות בנשים. כשם שאם היו נהוגות בישראל מספר חלופות לנישואין, יכלו נשים להינצל מן האפליה, כך הקמת רחבה בכותל המערבי, אשר אינה נשלטת על ידי הרבנות הראשית, עשויה לפתור את אפליית הנשים. ברחבה הדרומית החדשה יזכו נשים בחופש דת ושוויון זכויות מלא, מבלי להיזקק לאישורו ולהסכמתו של הממסד הרבני. כל עוד נשים בישראל ימשיכו לבקש את השוויון מהרבנות הראשית, הן כנראה לא יזכו בו, כי הרבנות נהנית מהמשך הפטריארכיה. נשים יזכו בשוויון המיוחל רק כאשר ידרשו מהמדינה וממוסדותיה לעצור את הבלעדיות על הדת, המופקדת בידיו של זרם אחד. במובן זה, מאבקם של הזרמים הפלורליסטיים להכרה במעמדם הוא מאבק שיתרום לשוויון נשים ולכן הברית – האירונית לכאורה - בין נשים אורתודוקסיות פמיניסטיות לבין הזרמים הפלורליסטיים במאבקם לקבלת הכרה מהמדינה, היא ברית טבעית. אני מציעה לחברותיי האורתודוקסיות זווית הסתכלות אחרת, בה נביט על המתווה החדש של נשות הכותל כצעד חשוב בדרך לשוויון נשים במדינת ישראל. עלינו להבין כי המסלול בין אורתודוקסיות ובין חילוניות, עובר דרך פירוק מונופול הרבנות הראשית. רק כאשר שירותי הדת לא יישלטו על ידי גוף אחד, אלא יימצאו בידי גורמים שונים, לא ניאלץ עוד לבקש את השוויון, כחסד, מראשי הפטריארכיה האורתודוקסית, אלא נהנה ממנו כזכות שניתנה לכולנו – נשים וגברים – במעמד הר סיני. החידושים האחרונים באורתודוכסיה, שכללו הקמת מניינים שוויוניים, עליית נשים לתורה ואמירת קדיש התאפשרו לא על ידי בקשת רשות מהרבנים לעשות זאת, אלא על ידי עשייה של קהילות שונות אשר שינו את המציאות בבתי הכנסת. כך גם יקרה ברחבה הדרומית של הכותל המערבי. יבואו קהילות, כן, לרבות קהילות אורתודוכסיות ויעשו מעשה. אם אי אפשר להנמיך את המחיצות הגבוהות שבנה רב הכותל, כדי למנוע מנשים לקחת חלק בתפילה, נעשה זאת עם מחיצות נמוכות ברחבה הדרומית. אם לא יאפשרו לנו לומר קדיש ולהעביר ספר תורה לעזרת הנשים, נעשה זאת ברחבה הדרומית, שהיא המשכו של אותו כותל היסטורי, המקודש לעם היהודי. ההסכם ברחבת הכותל הוא בשורה גם לנשים אורתודוקסיות, בכמה מובנים. ראשית, הוא מבשר את הכרת המדינה בהפרטת שירותי הדת. שנית, הוא מאפשר חופש בחירה אמיתית בדת, הניתן לכל אחת ואחד מאתנו. שלישית, גם ברחבת התפילה החדשה יהיה מרחב גדול לתפילת נשים אורתודוקסיות, שבו נשים יתפללו בנפרד מגברים, את התפילה שתמיד חלמנו עליה – תפילה משותפת במניין נשי על יד הכותל המערבי הקדוש, מעט יותר דרומה ממה שהורגלנו. אבל כדי ליצור מהפכה, עלינו להסכים לעשות שינוי קטן בתפיסה, לצאת מחוץ לקופסה ומעבר להרגלים הישנים. את השינוי הזה, שביקשנו מהממסד האורתודוקסי לעשותו, אך לא זכינו לקבלו, כדאי שנעשה בעצמנו ובתוכנו. נשות הכותל הסכימו לעשות את השינוי הזה, את אותו צעד קטן לכיוון דרום, שטומן בחובו חלומות גדולים והזדמנויות רבות עבור נשות ישראל ועם ישראל.