
אני מבקש לצאת מנקודת הנחה שמקוואות באר שבע אינן נבדלות לטובה משאר מקוואותיה של מדינת ישראל, שאמנם כמאמר התנא "ארץ ישראל ומקוואותיה טהורין הן", אולם אין בטהרתן כדי להעלים את עליבותם היחסית, את הטחב וכתמי העובש ואת מבטן החודר, הנוקב והבלתי ידידותי בעליל של הבלניות המפשפשות בדקדקנות אחר שאריות לק ושערות סוררות החוצצות מפני טבילה כהלכתה.
סיפורי הזוועה וההשפלה של נשים מסורתיות ושל מתגיירות על החוויה המזעזעת של טבילה במקווה זוכה תדיר למחזות, קובלנות וכתבות תחקיר נוקבות שהביאו למיזמי טבילה מאירי פנים (מפה לאוזן לוחשים, שבגבעת שמואל מופעל מקווה מפואר שמימיו זכים וריח יסמין נישא באוויר עם בלניות חייכניות עוטות פפיון המגישות לטובלות מיצים טבעיים ושטרודל תפוחים ריחני טרם טבילה לצלילי התשיעית של בטהובן).
הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי מנסה שנים רבות לקבל הכרה ממסדית במדינת ישראל. בעיקשות ובהתמדה מעוררת כבוד, בלא לאות והרמת ידיים, פעם אחר פעם חוזרים הרפורמים והקונסרבטיבים ועותרים לבג"ץ, ועוד דונם ועוד עז, צעד אחר צעד מתכרסמת שליטת ההלכה בשערי הכניסה לעם היהודי.
הפעם דומה שנחצה עוד קו אדום. בג"ץ בהרכבו הבכיר: הנשיאה נאור, המשנה רובינשטיין והשופט ג'ובראן, קיבל את ערעורם של הרפורמים והקונסרבטיבים על החלטת ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע וחייב את משרד הדתות לאפשר בכל המקוואות הציבוריים ברחבי הארץ לאפשר ל"בתי הדין" של התנועות האלה להיכנס למקוואות ולטבול את המתגיירים והמתגיירות שעברו את הקורסים לגיור שמפעילות תנועות אלה.
את פסק הדין כתב השופט חובש הכיפה, אליקים רובינשטיין, כאשר חרף העובדה כי המרת דת (גיור של גויים) הנעשה באורח פרטי אינו מוכר (עדיין) בארץ, ולמעשה בחוק יוחדה פעולה שכזו לבתי הדין הרבניים הממשלתיים ולרבנות הראשית הממלכתית, פעולה שיש בה אלמנטים של זיוף והתחזות עד כדי פלילים כשהיא נעשית על ידי אדם פרטי, בחר השופט להתעלם מצדדים בלתי סימפטיים אלו, וחלף הטבילה במקווה הקונסרבטיבי בקיבוץ חנתון, או במימי הים התיכון מעתה יאלצו המועצות הדתיות והרבנים המקומיים להעמיד את המקווה לרשות הרפורמים ואלה כבשו עוד מאחז.
לרפורמים ולקונסרבטיבים לא בדיוק משנה קבלת מצוות, לא מצוות קלות ולא חמורות והמתגייר הפוטנציאלי יוצא ידי חובתו בשינון "אל הציפור" של ביאליק כסימן ואות לצירופו לתרבות הישראלית יהודית.
לאדם אין זכות קנויה להתגייר, ולא כל הרוצה לנטול את השם בא ונוטל, כשם שגם לא כל אדם מוסמך ויכול להכריז על עצמו כבית דין המוסמך לגייר. כמו שבג"ץ כופף את הרבנות וכפה עליה מתן כשרות ותעודות הכשר לבתי מלון (פרשת רסקין) ומשחטות (פרשת אוסבולסקי) בניגוד לדעת ההלכה, כפה הפעם על הרבנות להכשיר את הליכי הגיור האלטרנטיביים והטביע עליהם חותמת של כשרות.
כמו תמיד, המדרון החלקלק מתחיל בשיפוע מתון, שיפוע היוצר אשליה שהוא סדור, שקול וענייני, אם לא עצרת במועד אתה מגלה כי איחרת.