מה כבר אפשר לכתוב על הניסיון להאשים את המַרְאָה במקום את תיקונן של השפה והמהות המקולקלות מיסודן? שמא עד כדי כך נשתבשה צלילות הדעת המערבית הנאורה, זו אשר התבשרנו עליה לאחר מלחמות העולם? והדברים אמורים כמובן עקב תגובתם האימפולסיבית של דוברי הבית הלבן והאיחוד האירופי על דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בנוגע ל"טיהור אתני". קראתי ואף שמעתי מחדש את הדברים. רציתי לוודא שאין כאן איזו פטה מורגנה פוליטית. שאין כאן איזו מעידה דרמטית. כי אחרי הכל, מדובר בדברים שמשמיע ראש מדינה הנמצאת בסכסוך מתמשך, המעידים מצד אחד על ההיגיון הנמצא מאחורי השלילה המוחלטת של טיהור אתני של יהודים בלבד, ומצד שני על הרצון לדו־קיום רחב ושיתוף פעולה בין יהודים לערבים. אם הייתי מפליג בדמיון הייתי מצפה אולי שמזכיר ארגון האומות המאוחדות היה מכין את מטוס השלום, נשיאים ורוזנים היו אמורים להתייצב בפתח מטוסיהם ולנופף בהתרגשות לסימני שלום ולדו־קיום שעליהם הם חולמים. אחרי הכל, מה יותר מלבב מחזון שבו לימודים משותפים של צעירים יהודים וצעירים ערבים, מעבודה משותפת של שני הצדדים, ממדינה הדוגלת בשוויון ובייחוד מהמחשבה שאפשר לגור יחד, שני העמים? עוד אני מדמיין שאזרחי ארה"ב, אשר עמדו אמש בטקסי אזכרה לנספים בפיגועי התאומים, שואלים את עצמם "מדוע מחבלים סעודים משכילים ואמידים פוגעים בנו במרכזי הסחר העולמיים, סמל האוניברסליות? הרי לא כבשנו, ובטח לא ביצענו טיהור אתני". ואז מגיעה הביקורת מצד דוברי מחלקת המדינה. אם כן, יש לשוב ולשאול מה מניע את הדוברים הללו ואת מי שהם מייצגים, לתמוך באופן ברור בטיהור אתני של יהודים. חכמי ישראל הגדירו זאת היטב: הפוסל במוּמוֹ פוסל. מפני שקל מאוד לספר עד כמה "טיהור אתני" הוא צמד מילים מסוכן והרה גורל, ומצד שני להשתמש בו הלכה למעשה נגד היהודים. מפני שבכל תסריט שעלה עד כה לקיומו של הסדר שלום בין ישראל לבין הפלשתינים, כלומר ערביי יהודה ושומרון, מוכלות שתי המילים "טיהור אתני". והן חלות כמובן רק על יהודים. שחור על גבי לבן, כמו מראה מול פנים נאורות השונאות את המלחמה והחפצות שלום. עוד לפני שאנחנו רוגזים על אומות העולם, כדאי שנדרוש זאת מעצמנו. יקומו אנשים מן המחנה המתנגד לדרכה של הממשלה הנוכחית, יישירו מבט מול המצע המדיני שהם מתגאים בו ויסירו מעל לכל ספק את סימן השאלה: טיהור אתני לא יקום ולא יהיה, בין שמדובר ביהודים ובין שמדובר בערבים. יקומו נא הוגים וסופרים ויכריזו כי הם ישכבו תחת גלגל המשאיות אשר ינסו לטהר אתנית את יהודה ושומרון או כל גליל אחר. אלא שח"כ נחמן שי מקלקל לי שוב את הדמיון: "נתניהו שובר את הכלים בין ישראל ובין הקהילה הבינלאומית". אם אלה הכלים המטהרים אתנית יהודים בלבד, שיתכבדו נא לאסוף את הרסיסים. מתוך "ישראל היום"