לרב דוד סתו, לרב ד"ר בני לאו, לד"ר עליזה לביא ולאלוף (מיל.) אלעזר שטרן - ברכת ה' עליכם - הדרת דייני הגיור זה עתה צפיתי באינטרנט במושב בו שוחחתם על 'מדיניות הגיור בישראל', במסגרת כנס 'אקדמי' בבית 'מורשה', ותצילנה שתי אזני. המושב כולו היה מעין תחרות מי מכם ישפוך בקורת יותר נוקבת על הרבנים, על הציבוריות הישראלית, על הציונות הדתית וכו' וכו'. לא שמעתי מכם ולו מילה אחת בשבח שני תריסרי דייני הגיור (ואנכי בתוכם), אשר כולם (כמעט) דתיים-לאומיים המשוייכים פחות או יותר לסביבת רבני צוהר. הם עוסקים במלאכת הגיור מזה 15 שנה וכבר גיירו רבבות בעין ידידותית, בהארת פנים, ובמקסימום הקלות הלכתיות. דייני הגיור ניצבים בחזית הגיור, במעשים ולא בדיבורים, גם לנוכח העולם החרדי ולא מתקפלים. עובדה! 90% לפחות מן המתייצבים בפנינו מתגיירים; כ-70% 'במכה ראשונה', וכ-20% בהופעה שניה בפני בית הדין. האם כל זאת נעלם מעיני הכנס ה'אקדמי' ומארגניו שלא מצאו לנכון להיישיר מבט גם אל מחצית הבקבוק המלאה, ולא זימנו לרב השיח מי מבין הדיינים העושים במלאכה (או לשעבר; דרורי? אביאור?), ויש ביניהם כמה וכמה בעלי כח הדיבור. הרוח שעלתה מן המושב היא תשפוכת בקורת הנחזית כמכוונת גם אל דייני הגיור. העדפתם כנראה 'רב(חד) שיח' מעור אחד, כדרך מומלצת לפתור בעיות... ארס-הרס מה שמצער אותי ביותר איננה היפגעות אישית, אלא הכרה עמוקה שרב-שיח כזה תורם בדיוק להיפוכה כדי להרבות בגיורים יש שתי אפשרויות בלבד, ולא עוד: (א) שינויים בהלכה לכיוון של אי עמידה על קבלת המצוות. (ב) שינוי התדמית ו'שיווק' הגיור בעטיפה אטרקטיבית. של המטרה שאותה אתם רוצים להשיג; הוא מוסיף להמאסת הגיור ולגימוד תדמיתו - ושלא בצדק! לו לעצתי תשמעו, כאנשים נבונים וחכמים, הפסיקו 'לקטר' והפכו את הסוסים! העלו על נס את עולם הגיור הנוכחי; הריעו לדיינים שמרביתם קרובים לאסכולת הרבנים סתו ולאו; הבליטו את אלף-אלפי מתגיירים הגאים ביהדותם; ציינו את העובדה שמרבית הרבנויות בארץ מקבלות את הגיורים ורושמות אותם לנישואין; קראו בקול גדול לקהל עדת העולים להצטרף לזרועות הפתוחות לקראתם. בפירוש כך! אם תתנו קדנציה אחת (4 שנים בלבד) של 'שקט תעשייתי' לעולם הגיור תראו אילו תוצאות חיוביות תהיינה. אך כנראה שטן המחלוקות הפנימיות מרקד, ואולי יצר הביקורת? ובכלל, בשביל מה מקימים 'מכון אקדמי לחקר הגיור' אם לא כדי למתוח בקורת ע"י חוקרים 'מן החוץ'? כדי להרבות בגיורים יש שתי אפשרויות בלבד, ולא עוד: (א) שינויים בהלכה לכיוון של אי עמידה על קבלת המצוות. (ב) שינוי התדמית ו'שיווק' הגיור בעטיפה אטרקטיבית. מכיון שהאפשרות הראשונה לא באה בחשבון ע"י שום גורם רבני רציני (ובטוחני שגם לא הרבנים שביניכם), נותרה רק הדרך השניה. אל תהרסו ואל תארסו (לשון ארס) אותה. ואסיים ב'בדיחה' אופיינית ששמעתי בכנס זה, והובלטה בתקשורת. יו"ר הסוכנות מר שרנסקי קרא "לנהוג בגיור בשיטת הרב קוק". מכיון שהעומד בראש 'בית מורשה' מכיר את תורת הרב קוק, כחוקר ותיק של משנתו, אני משער שלא היה רוצה להירתם לאתגר סיסמתי זה. כידוע, הרב קוק היה מן היותר מחמירים בנושאים שונים, כולל בתחום הגיור. סופר-חרדלניק! והא לכם 'מדיניות הגיור' בפרוטה...