נהניתי מכל מילה. אט-אט אני רואה אותך יותר במאמריך. אם עד עכשיו מאמריך היו מורכבים ממקורות שונים ומעט מילים שלך, הרי שעתה מצויות מילותיך לרוב.
שתי שאלות: א. "...ומאחר שהקדים תורה לישראל, משמע שהתורה קודמת לישראל. אלא שידוע המאמר קוב"ה ישראל ואורייתא חד הוא. לפיכך, אם מהבריאה התורה קודמת לישראל, הרי שלגאולה ישראל קודם לתורה." ייתכן ויש לי בעיה בהבנת הנקרא, מכל מקום לא הבנתי את ההוה אמינא שלך. מחד, אחר רישא הציטוט כתבת "אלא שידוע המאמר", ולכאורה באת לשלול באמצעותו הרישא, ומאידך - המשכת ב"לפיכך" מסקנה הסותרת את אותו מאמר. אשמח לביאור הדברים. ב. (וזו כבר שאלה מעט פילוסופית שיכולה להוות נקודה למחשבה) : מדוע רבי יונתן השתמש דווקא בחיות אכזריות ומזיקות? מדוע, למשל, לא השתמש ביונה במקום בעורב, שהרי גם יונה ניזונה מאדם עוד פחות מבהמה, כאמור: "אומרת יונה לפני הקדוש ברוך הוא. ריבונו של עולם יהיו מזונותי מרורים כזית בידך ואל יהיו מתוקים כדבש על ידי בשר ודם" (עירובין יח, עב). וגם אם כוונתו היתה לכוון למידת הרחמים, הרי שגם אצל היונה ניתן לראות מידה זו ביחסו של הקב"ה אליה.
תודה על המאמר הנפלא. :)
כ' בתשרי תשע"א, 15:23
תשובותיאוהב אמתי
א. לפיכך הוא יישוב שני המאמרים שרק לכאורה סותרים זה את זה.
ב. רוב היונים אינן יונות בית, ולהבדיל מכלב ועורב, היונה איננה ניזונה מהאדם, אלא מזרעים אותם היא מלקטת בשדות. מעבר לכך, רבי לא סבר שעם הארץ נמשל ליונים, ורבי יונתן לא יכל להמשיל את עצמו ליונה כי רבי פירנסו.
כ' בתשרי תשע"א, 15:53
בקריאה מחודשתיאומרת שירהי
הבנתי את דבריך. אם כי עדיין קשה עלי הסייפא. (אמנם אני אתפדח לגלות שוב איך בבורותי לא הבנתי הדברים, אך אין הביישן למד... ויהא לימודי זה נחמה עבורי על הבושה)
לגבי ב' - נקודה מעניינת. לא חשבתי עליה.
כ' בתשרי תשע"א, 18:35
אם-כךיאוהב אמתי
הסבירי בבקשה למה קשה עליך הסייפא.
כ' בתשרי תשע"א, 22:27
כיוון שלא הבנתי מדועיאומרת שירהי
"אם מהבריאה התורה קודמת לישראל, הרי שלגאולה ישראל קודם לתורה"? איך הגעת למסקנה הזו? אמנם אם נציב את התורה ואת ישראל על ציר זמן, הרי שנקבל:
בריאה _____________ גאולה |תורה |ישראל
ואם כך ניתן לראות שאכן ישראל קודמים לתורה בעניין הגאולה, אך איני בטוחה שניתן להשליך הדברים לגבי המושגים דידן. קשה לי להסביר במילים מדוע, אך זו הרגשתי בכל אופן.
כ' בתשרי תשע"א, 22:28
אוך, התפקששה ההודעהיאומרת שירהי
מקווה שהציר בכ"ז הובן.
כ' בתשרי תשע"א, 23:30
הסבריאוהב אמתי
פירוש התורה קודמת לישראל, קודמת מבחינת חשיבות רוחנית. מהבריאה, התורה קודמת לישראל, והראיות שאברהם אבינו רק בגיל חמשים ושתיים התחיל ללמוד תורה, ושישראל קיבלו את התורה רק במעמד הר סיני בזכות משה רבינו, ושאם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ואם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים. אולם לגאולה, דהיינו לימות המשיח, הדרגה הרוחנית של ישראל תהיה כזאת שישראל קודם לתורה.
כ"א בתשרי תשע"א, 09:58
תודה.יאומרת שירהי
אה, ונזכרתי בעוד דבר שלא הבנתי (ברשותך, כמובן...) : המקור מתנדב"א לא מובן לי. לכאורה יוצא שהמלך אוהב את העבד יותר מאת בניו? המשל תמוה מעט, בעיני.
כ"א בתשרי תשע"א, 11:42
תשובהיאוהב אמתי
אהבתו של הקב"ה לכל אחד מברואיו ייחודית. עבדיו עושים את רצונו ואין כנאמנותם לו. בניו קרובים אליו ואין כאהבתם לו.
כ"ב בתשרי תשע"א, 21:52
ודאייאומרת שירהי
ודאי הוא שאין אהבת הבן כאהבת העבד. אלו שני סוגי אהבה שונים, אך זאת אצל האדם. אצל האדם יש מעין "הפרדת רשויות" טבעית ונכונה בין אהבת בן לאהבת עבד, בין אהבת אב לאהבת בעל וכו'. אולם אצל הקב"ה - אינני בטוחה שגם כן כך הוא הדבר.
כמו כן, הרי השאלה בפירוש אינה מצביעה על אהבה ייחודית, אלא מציגה ומציבה את אהבת התורה ועם ישראל על "אותו סולם". כלומר, ישנה כאן השוואה *כמותית* של האהבה, אם נקרא לזה כך.
כ"ג בתשרי תשע"א, 11:46
השוואה איכותית בלבדיאוהב אמתי
כ"ד בתשרי תשע"א, 22:44
לא נשמע לייאומרת שירהיהודעה אחרונה
מתוכן השאלה. אבל מה אני יודעת?
בכל אופן, תודה. :)
כ' בתשרי תשע"א, 10:38
ממש נהניתייחנן.לבי
קודם אדם לומד תורה, וכשעוסק בה נקראת 'תורתו'.
עלה והצלח בתורה תפרח שורשו בך יך לגדול תצמח
קולך ישמע בהרי יהודה וקרן התורה ויוקרה תעלה מעלה מעלה בסולם מקדש עולה
תגובות
שתי שאלות:
א. "...ומאחר שהקדים תורה לישראל, משמע שהתורה קודמת לישראל. אלא שידוע המאמר קוב"ה ישראל ואורייתא חד הוא. לפיכך, אם מהבריאה התורה קודמת לישראל, הרי שלגאולה ישראל קודם לתורה." ייתכן ויש לי בעיה בהבנת הנקרא, מכל מקום לא הבנתי את ההוה אמינא שלך. מחד, אחר רישא הציטוט כתבת "אלא שידוע המאמר", ולכאורה באת לשלול באמצעותו הרישא, ומאידך - המשכת ב"לפיכך" מסקנה הסותרת את אותו מאמר. אשמח לביאור הדברים.
ב. (וזו כבר שאלה מעט פילוסופית שיכולה להוות נקודה למחשבה) : מדוע רבי יונתן השתמש דווקא בחיות אכזריות ומזיקות? מדוע, למשל, לא השתמש ביונה במקום בעורב, שהרי גם יונה ניזונה מאדם עוד פחות מבהמה, כאמור: "אומרת יונה לפני הקדוש ברוך הוא. ריבונו של עולם יהיו מזונותי מרורים כזית בידך ואל יהיו מתוקים כדבש על ידי בשר ודם" (עירובין יח, עב). וגם אם כוונתו היתה לכוון למידת הרחמים, הרי שגם אצל היונה ניתן לראות מידה זו ביחסו של הקב"ה אליה.
תודה על המאמר הנפלא. :)
ב. רוב היונים אינן יונות בית, ולהבדיל מכלב ועורב, היונה איננה ניזונה מהאדם, אלא מזרעים אותם היא מלקטת בשדות. מעבר לכך, רבי לא סבר שעם הארץ נמשל ליונים, ורבי יונתן לא יכל להמשיל את עצמו ליונה כי רבי פירנסו.
לגבי ב' - נקודה מעניינת. לא חשבתי עליה.
בריאה _____________ גאולה
|תורה |ישראל
ואם כך ניתן לראות שאכן ישראל קודמים לתורה בעניין הגאולה, אך איני בטוחה שניתן להשליך הדברים לגבי המושגים דידן. קשה לי להסביר במילים מדוע, אך זו הרגשתי בכל אופן.
חשיבות רוחנית. מהבריאה, התורה קודמת לישראל, והראיות שאברהם אבינו רק בגיל חמשים ושתיים התחיל ללמוד תורה, ושישראל קיבלו את התורה רק במעמד הר סיני בזכות משה רבינו, ושאם ראשונים כמלאכים אנו כבני אדם ואם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים. אולם לגאולה, דהיינו לימות המשיח, הדרגה הרוחנית של ישראל תהיה כזאת שישראל קודם לתורה.
כמו כן, הרי השאלה בפירוש אינה מצביעה על אהבה ייחודית, אלא מציגה ומציבה את אהבת התורה ועם ישראל על "אותו סולם". כלומר, ישנה כאן השוואה *כמותית* של האהבה, אם נקרא לזה כך.
בכל אופן, תודה. :)
קודם אדם לומד תורה, וכשעוסק בה נקראת 'תורתו'.
עלה והצלח
בתורה תפרח
שורשו בך יך
לגדול תצמח
קולך ישמע
בהרי יהודה
וקרן התורה ויוקרה
תעלה מעלה מעלה
בסולם מקדש עולה