תשע קבוצות של מפעילי תחבורה ציבורית הגישו הצעות למכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, כך הודיע היום (ראשון) משרד התחבורה. המכרז כולל 16 מכרזים להפעלת אשכולות של קווי תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ, בהיקף של כ- 25% מנפח הפעילות של התחבורה הציבורית בישראל. עם בחירת הזוכים במכרזים אלה יגיע חלקם של החברות הפרטיות בתחבורה הציבורית לכ- 40%. תשע הקבוצות המעוניינות לגשת למכרזי ה- RFP כוללות את מטרופולין, קונקס, קווים, סופרבוס, נתיב אקספרס ואפיקים. שתי הצעות התקבלו מחברות הבת של אגד ודן ("אגד תעבורה" ו"נהור") היכולות להתמודד רק בחלק ממכרזי ה- RFP בשל מגבלה הנובעת מהסכמי החברות של אגד ודן. הצעה נוספת התקבלה מקבוצה חדשה המורכבת משלוש חברות: מאיה תור, מוני סיטון ויורנטה הספרדית. בעלת השליטה בקבוצה היא החברה הספרדית, הפעילה בתחום התחבורה הציבורית במדריד ושתי החברות הנוספות, מאיה תור ומוני סיטון, הן חברות המפעילות כיום שירותי נסיעות מיוחדות. הקבוצה החדשה הודיעה על כוונתה להשתתף בחמשת המכרזים הראשונים הצפויים להתפרסם במהלך שנת 2011. במסגרת הרפורמה שמנהיג משרד התחבורה בתחבורה הציבורית, פורסמו מכרזים למיון מוקדם (P.Q) של מציעים שיתמודדו במכרזים לקבלת רישיונות להפעלת קווי שירות של תחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ. שלב ה- P.Q נועד לבחון מפעילים בעלי יכולת וניסיון בתחום התחבורה הציבורית או הנסיעות המיוחדות. המיון המוקדם נועד לבחון בנוסף את איתנותן הפיננסית והתאמתן של החברות להפעיל שירותי תחבורה ציבורית בישראל. יצוין כי אשכולות הקווים המופעלים כיום על ידי מפעילי תחבורה ציבורית חדשים יאוחדו ויורחבו באופן משמעותי, כך שכל אשכול שיפורסם במסגרת המכרז יכלול כ- 200 אוטובוסים. האשכולות החדשים שיוצאו למכרז כוללים את קווי חולון וקווים בינעירוניים בשרון המופעלים כיום על ידי אגד וכן את קווי עבר הירקון וקו 400 כיום המופעלים על ידי חברת דן. כמו כן ייצאו למכרזים אשכולות מורחבים של קווים שהוצאו לתחרות בתחילת הרפורמה בהם: קווי נתניה- חדרה, אשכול קווי צפת- נהריה, אשכול באר שבע- תל אביב ובאר שבע- ערד , אשכול אשדוד- תל אביב, אשכול טבריה עירוני ואזורי, אשכול בקעת אונו, אשכול צפון הנגב, אשכול פתח- תקווה ואשכול באר שבע- עירוני.