מבקר המדינה פרסם אחר הצהריים דו"ח מיוחד, אשר ממנו עולה תמונה קשה ביותר אודות התנהגות הנהלת קופ"ח מאוחדת. מבדיקת המבקר עולה בין השאר, כי בקופה היתה נורמה של חלוקות טובות הנאה על חשבון כספי ציבור, ניגודי עניינים, סטייה מהחוק, חשד לפגיעה בטוהר המידות, חריגות חמורות מכללי מנהל תקין וכשל ניהולי מתמשך שאפשר את כל אלו. מהדו"ח עולה, כי עשרות מיליוני שקלים בשנה, שהתקבלו מכספי משלם המיסים כחלק מתקציב הקופה, הועברו למטרות פסולות, אשר בשישה מקרים שונים עלו עד כדי חשד למעשים פליליים, מקרים שהועברו לידיעת היועץ המשפטי לממשלה. אחד המקרים הוביל למעצרו של מנהל השיווק לשעבר של הקופה ומנהל מחוז ירושלים בהווה, יהודה עליאש. הדו"ח חושף כשל מערכתי חמור שעובר דרך הנהלת הקופה ומערב בכירים רבים בה, את הדירקטוריון שלה ואפילו מבקר הקופה דוד סומך. מבקר המדינה מציין כי הדו"ח החמור שמפרסם היום מבקר המדינה על קופת חולים מאוחדת מעלה חשדות גם נגד הרוקח הראשי שלה, ג'ורג' שריקי: בתוקף תפקידו, חתם שריקי על הסכם אספקת תרופות עם בית המרקחת הפרטי שלו, העסיק בו עובדי קופה, ואף קיבל 2.5 מיליון שקל על הצבת שלט "מאוחדת". אחד הנושאים עליהם שם הדו"ח דגש הוא הנפוטיזם בקופה. המבקר מציין, כי מאוחדת היא קופה "משפחתית" במובן הרע של המילה. בקופה נמצאו "ליקויים מהותיים" בהעסקת קרובי משפחה ואי דיווח על כך, שגרמו לניגוד עניינים חמור ומתמשך. באחד המקרים, שנחקר בימים אלו במשטרה, העסיק לכאורה יהודה עליאש, מנהל מחוז ירושלים ולשעבר מנהל השיווק, שלושה קרובי משפחה שלו אצל שניים מספקי הקופה. מדובר בספקים שלא נבחרו בהליך תחרותי ושקוף ועליאש אף היה זה שחתם אתם על הסכמים בשווי של עשרות מיליוני שקלים. המבקר סבור שפרט לניגוד עניינים חמור ישנו גם חשד לקבלת טובות הנאה ולכן החומר הועבר לידי היועץ המשפטי לממשלה ומשם למשטרה. ממשרד הבריאות נמסר כי סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, הורה מיידית לצוות המקצועי של המשרד בראשות המנכ"ל, לטפל בנושא בהתאם לחוק ולכללי המנהל התקין. סגן השר ממתין להחלטות שיתקבלו בדירקטוריון הקופה בהתאם לדו"ח מבקר המדינה. אתמול פנה ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, ליושב ראש הדירקטוריון של מאוחדת ירחמיאל בויאר, והנחה אותו לכנס את דירקטוריון הקופה לצורך דיון וקבלת החלטות בתוך פרק שמן של פחות מחודש. גמזו אף מעיר כי יש צורך לקבוע לוח זמנים תיקון יסודי וכן להסיק מסקנות אישיות ולטפל בנושאי המשרה המופיעים בדו"ח. בתגובה לדברים מסרה מאוחדת: "במאוחדת רואים בביקורת, כלי ניהולי חיוני המחייב התייחסות רצינית. במאוחדת ילמדו את פרטי הדו"ח ויפעלו ככל הנדרש לתיקון הליקויים - ככל שעודם קיימים גם לאחר התקופה אותה סוקר דו"ח מבקר המדינה. הנהלת מאוחדת תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולציבור המבוטחים, על הצעדים האופרטיביים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים. דווקא בעת הזאת, ראוי לציין, כי ממצאי המבקר – חמורים ככל שיהיו ויתוקנו, אינם סותרים שתי עובדות מרכזיות: מאוחדת הינה הקופה היחידה במערכת הבריאות הציבורית בישראל, שהנהלתה מציגה במשך שנים רבות איתנות פיננסית ויציבות, לרווחת מבוטחיה. מבוטחי מאוחדת זוכים לאורך שנים ובהתמדה בשירות מצוין. כל המחקרים הממלכתיים והסקרים הבלתי תלויים קובעים; שביעות הרצון של מבוטחי מאוחדת משירותי הקופה - ובכלל זה גם בתקופה אליה מתייחס הדוח, הינה בשיעור הגבוה ביותר - יותר שנים מכל קופה או גורם אחר כלשהו במערכת הבריאות הציבורית בישראל".