לראשונה לא יצטרכו תלמידי כיתות ח' המעוניינים להירשם למוסדות ארציים פנימייתיים, ובכללם ישיבות ואולפנות. להיבחן במספר מוסדות. כבר בשנת הלימודים הנוכחית ינהיג החמ"ד מבחן כניסה אחיד.

הבחינה תתקיים ביום ראשון, י"ב בטבת תשע"א, ותוצאות הבחינה יועברו למוסדות בכ' בטבת. עד אז, המוסדות הממלכתיים-דתיים נדרשים להימנע מעריכת בחינות כניסה כלשהם, במטרה לדחות כמה שאפשר את תחילת חיפוש המסגרת המתאימה, ולהקל בכך על ההורים והתלמידים.

תלמידים העולים לכיתה ט' שנבחנו במבחן האחיד בכל מוסד שהוא, לא יידרשו להיבחן שנית בבחינות בית ספריות, בכל מוסד אחר. זאת מאחר וכל בתי הספר ישתפו את נתוני התלמידים באמצעות מוקד ארצי שינוהל וירוכז על ידי מנהל החינוך הדתי.

באתר רישום מרוכז שהוקם צורך הבחינה יוכל כל תלמיד לציין את מוסדות החינוך אליהם הוא מעוניין להיבחן, כמו גם את המקום בו הוא מעוניין להיבחן.

בבחינה זו יכללו בחינות במקצועות החול- מתמטיקה, אנגלית והבעה. כאשר בשלב הבא, ייבחנו התלמידים במקצועות גמרא ויהדות בישיבה או באולפנא אליה הם מעוניינים להירשם.

נזכיר כי במשך עשרות בשנים, ערכו מוסדות הלימוד השונים בחינות כניסה שונות לתלמידים ולתלמידות שניגשו אליהן. כמובן שהבחינות לא תואמו במועד אחיד, אלא כל מוסד החליט על מועד שונה- דבר שגרר את ההורים והתלמידים לטירוף מערכות של ממש, בדרך אל מוסד הלימודים הנכסף מבחינתם. זאת ועוד, רוב מוסדות הלימוד, באמצעות מכונים פרטיים, גבו תשלום עבור בחינות הכניסה שנערכו לתלמידים.

דסי בארי, המפקחת הארצית על בתי הספר העל-יסודיים, מדגישה את יתרונות התכנית: "עד היום תיכונים רבים ערכו מבחני כניסה כבר בחודשים הראשונים של השנה, למרות שתלמידם שנבחנים מאוחר יותר הינם בשלים ומוכנים יותר. כמו כן, כאשר מועד מבחני הכניסה יידחה- שנת הלימודים בכיתה ח' לא תבוזבז ותנוצל באופן מירבי." עוד היא מסבירה כי יתרון משמעותי נוסף הוא הפחתת הנטל הכלכלי של דמי הרישום לבחינות במספר מוסדות חינוך. "ע"י מעבר לבחינה אחת המקובלת על כל מוסדות החינוך, אנו חוסכים בעלויות להורים ובתשובות שליליות רבות לתלמידים מתקשים. וכמובן, הפסד של יום לימודים אחד, ביום בו נערכת הבחינה, ולא מספר ימים כמספר המוסדות אליהם נבחן התלמיד."

למרות זאת, ישנם מספר ראשי ישיבות ואולפנות שהעלו ספק ביעילותה של התוכנית- "מדובר בתכנית חדשה ועדיין לא ברורה לנו מידת תרומתה, אומר אחד מראשי הישיבות. "מה התועלת בחלוקת המבחן אם בלאו הכי ייאלץ התלמיד להגיע לישיבה בה הוא מעוניין כדי להיבחן במקצועות הקודש? למרות זאת, הצטרפנו למהלך הזה בלב שלם מתוך רצון לשפר. לגבי התוצאות, ימים יגידו".