"הפערים בין המגזר הערבי למגזר היהודי הבאים לידי ביטוי בתוצאות מבחני הפיזה העולמיים, הם תעודת עניות למערכת החינוך בישראל". כך התבטא היום ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) בדיון שהתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. "הנתונים מצביעים על כשל מבני המלווה את מערכת החינוך מיום קיומה ועד היום. האמירה שהפערים בין המגזרים שקולים לשנתיים וחצי לימודים מדאיגה. יש ליזום תוכנית ארוכת טווח שאינה תלויה בשר חינוך זה או אחר, לשיפור ההישגים החינוכיים של המגזר הערבי, הכוללים שיפור בבינוי, באיכות המורים וכמובן בתכנים הנלמדים", הוסיף ח"כ ברכה. פרופ' מיכל בלר מהרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך שבמשרד החינוך, הציגה את הנתונים, ביניהם: רמת הבקיאות באוריינות קריאה, על פיהם, בקרב דוברי העברית ישנם 9% מצטיינים ו-18% מתקשים ואילו בקרב דוברי ערבית יש 1% של מצטיינים ו-55% מתקשים. גם באוריינות מתמטיקה נרשם פער של כ-100 נקודות בהישגים במתמטיקה בין דוברי עברית לערבית. פרופ' בלר ציינה כי בקרב דוברי העברית יש פער במתמטיקה לטובת הבנים – מצב שכיח ברוב המדינות. לעומתם, בקרב דוברי הערבית יש פער במתמטיקה בכיוון יוצא דופן, לטובת הבנות. פרופ' בלר, הוסיפה כי בהשוואה לשנת 2002 ישנה עלייה בשני המגזרים. מנהלת מחוז צפון במשרד החינוך ד"ר שמחון אמרה כי השנה החליט שר החינוך להוסיף משאבים במקומות בהם נראה שקיים כשל המונע שיפור ההישגים: "התווספו שעות רבות למערכת ללימודי שפת אם, מתמטיקה ומדעים; קטן מספר התלמידים בכתה ומורים בלתי כשירים יצאו לפרישה מוקדמת. מתוך תקציב של 3 מיליארד ₪ כמעט מיליארד ₪ הגיע למחוז הצפון ורובו ככולו הגיע למגזר הערבי." עוד הוסיפה ד"ר שמחון כי בשנה הקודמת היו כ-450 ימי הדרכה ואילו השנה - 980 ימי הדרכה, שרובם מיועדים למגזר הערבי. ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד) התייחס לפערים בין הישגי הבנים לבנות וציין כי קיים משתנה המשפיע על הבנים לרעה והוא בהכרח מחוץ למסגרת הלימודים "צריך לתת לבנים מסגרת תומכת מחוץ לשעות הלימודים באמצעות חוגים ופעילויות נוספות". הוא פנה ליו"ר הוועדה ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) וביקש ממנו להשתמש בקואליציית החינוך שיש בוועדת החינוך למטרות טובות, על מנת לבצע שינוי מרחיק לכת בחינוך במגזר הערבי, שלא יתבטא בשינוי של חצי נקודה במבחנים הבינלאומיים "מדובר שמחת עניים", אמר. לדברי ח"כ מסעוד גנאים (רע"ל –תע"ל) "עלינו לשקף את זה שבית הספר יהיה מנוף לשינוי. האקלים הבית ספרי משפיע מאוד. גם המטוס הכי משוכלל בעולם לא יוכל לטוס בלי טייס שיטיס אותו ולכן יש לדאוג לשיפור האקלים הבית ספרי שייתן תחושת ביטחון גם לתלמידים וגם למורים". יו"ר הועדה ח"כ מילר, אמר כי ייעד ישיבה נוספת לנושא זה וביקש ממשרד החינוך נתונים נוספים על השימוש שעושות הרשויות המקומיות בכסף המועבר להם מגורמים חיצוניים כגון מפעל הפיס ואשר מיועד לחינוך. "יש רשויות שמשתמשות בכסף לצרכים אחרים ומזניחות את החינוך בתחומן".