F-16. ארכיון
F-16. ארכיוןצילום: פלאש 90

מסדר הכנפיים שיתקיים מחר, יעמוד בסימן 30 שנה למערך מטוסי ה"נץ" של החיל.

במסדר הכנפיים יהיו מטוסי ה"נץ" (F-16 A/B) אורחי הכבוד ויטוסו מעל למגרש המסדרים. אחד הטייסים שיטיסו אותם יהיה אל"ם (מיל') אלישע, מי שפיקד בעבר על טייסת "עוף החול" שהטיסה מטוסי "נץ" וטס על המטוס כמעט מאז שהגיע לחיל - קרוב ל-30 שנות טיסה על המטוס. אל"ם אלישע שצבר מעל 3,000 שעות טיסה בו, יותר מכל אחד אחר בארץ.

"מטוס שאמנם שופר ושומר, אבל לא השתנה הרבה במשך 30 שנים ועדיין טס ותורם לבטחון המדינה במשימות הכי איכותיות זה פלא בעיניי", הוא מספר. "להטיס את המטוס הזה במסדר הכנפיים זו תחושת גאווה עצומה".

חברת "ג'נרל דיינמיקס" החלה לייצר את מטוס ה-אף-16, מטוס קרב רב משימתי, החל משנת 1976 כשב-1993 נמכרו עסקי ייצורו לחברת "לוקהיד".  מאז תחילת ייצורו נמכר המטוס ל-25 מדינות ויוצרו כ-4,000 פרטים. בצבא ארה"ב הוא זכה לכינויים  FIGHTING FALCON  ו-.VIPER

מטוסי ה"נץ"  הראשונים שנקלטו ביולי 1980, היו אמורים להגיע רק שנתיים מאוחר יותר. אלא שישראל הרוויחה מהמהפכה של ח'ומייני באיראן: המטוסים שנקנו על-ידי השאה הפרסי זמן קצר לפני המהפכה, נחתו בסופו של דבר כאן.

פחות משנה לאחר שנקלט בחיל, רשם ה"נץ" הפלת בכורה עולמית כאשר הפיל באפריל 1981 זוג מטוסי מיג סורים בלבנון. באותה שנה השתתפו שמונה ממטוסי המערך בתקיפת הכור הגרעיני בעיראק.

במלחמת לבנון הראשונה הפילו מטוסי "נץ" מסוק מי-8 ומטוס מיג 21 סורים. בקרבות נוספים במהלך המלחמה ניצח המטוס יריבים סוריים במספר קרבות אוויר.

גם בהמשך דרכו תרם המטוס לביטחון המדינה, כאשר לקח חלק בפעילות הבטחון השוטף וכן במבצעים "דין וחשבון", "ענבי זעם", במלחמת לבנון השנייה ובמבצע "עופרת יצוקה". במהלך שלושת העשורים נזקפו לזכות מטוסי ה"נץ" למעלה מ-50 הפלות של מטוסי אויב.

מטוס ה"נץ" מהווה את השלד למערך ה-  F-16בחיל ועל בסיסו נבנו ופותחו שאר מטוסי המערך: מטוס ה"ברק" (F-16 C/D) ומטוס ה"סופה"  (F-16 I).