בימים האחרונים יצא דו"ח על אחוזי המשתמטים המשמעותיים בציבור החילוני. מאידך, קיימו מספר עמותות את מסע האלונקות לירושלים על מנת להביע את מחאתם כנגד החוק הפוטר אברכים מגיל 22 מלשרת בצבא. האם אכן מסע האלונקות נעשה מתוך חשיבה עניינית גרידא, נגד השתמטות, או שמא יש פה מגמה אנטי חרדית? שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש, טוען, כי מאבקם הוא ענייני, והעובדה היא, מסביר אילן, שלא פחות מ-60 ארגונים הצטרפו למסע האלונקות, וביניהם גם ארגונים דתיים כמו תנועת בני עקיבא. "הממשלה קיבלה החלטה שכביכול תביא לגיוס יותר חרדים, אך במקביל, החליטה לתת פטור לכל אברך מגיל 22. הצורך לעזור לחרדים לצאת לשוק העבודה, הוא אמיתי וחיוני אך הוא לא יכול לבוא על חשבון עקרון צבא העם". "יש תחושה שהמאבק הוא בחרדים ולא בנושא השיוויון", שאלנו את שחר אילן. "חידו"ש הוא ארגון שעוסק בחופש דת ושיוון בנטל בהקשר הדתי ובאופן טבעי המאבק הוא בחרדים", מסביר אילן וממשיך, "אך מסע האלונקות ממש לא כזה. הוא מתייחס גם לנושא השירות של המגזר הערבי". אילן מביע את חוסר שביעות הרצון הגדול שיש לו מהשתמטות חילונית וזה מפריע לו אפילו יותר מההשתמטות החרדית, "מבחינה מוסרית, ההשתמטות החילונית גרועה יותר משל חרדית, גם מפני שהחרדי לא מכיר את מציאות השירות וגם מפני שההשתמטות החילונית מתמקדת באליטות והאליטות אמורות לשרת ולא להשתמט". "גם הציבור הדתי לאומי, מתחיל להבין שפלורליזם דתי היא אופציה הרבה יותר נכונה מאשר רודנות הכפיה של הרב אלישיב", מתקיף אילן ומוסיף להסביר איך החרדים מטרפדים חוקים בעניין דת, "חוק השבת שהציע חה"כ לשעבר ניסן סלומיאנסקי, אינו קל לחילוניים, כי הוא מוותר על כל המסחר בשבת תמורת הכרה במקומות הבילוי וקצת תחבורה ציבורית, אך גם חוק זה החרדים מטרפדים". לסיום, שאלנו את אילן, האם זה שחלק מפעילי התנועה הם שייכים לתנועה הרפורמית, אינו נותן טעם לפגם? "בין תומכי חידו"ש יש דתיים לאומיים, כמו גילי זיון, רות הלפרין קדרי, סיעת 'ירושלמים בעריה' ונאמני תורה ועבודה. גלעד קריב הוא לא איש חידוש והרב אורי רגב היה מבחירי התנועה הרפורמית, אך כשהקים את חידו"ש, הוא ביצע פעולת עזיבה של הממסד הרפורמי והקים את חידו"ש"