ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום דיון בהכנה לקריאה ראשונה של הצעת חוק לפיה ייאסר תיקון רכב במוסך בלתי מורשה. ההצעה, של חברי הכנסת איתן כבל, אברהם מיכאלי ואורי אורבך, נועדה למגר תופעה של תיקון רכבים במוסכים בלתי מורשים. יוזם ההצעה, ח"כ כבל, אמר בפתח הדיון כי "החוק בא להסדיר את אחד העיסוקים היותר פרוצים במערכת, שבסופו של תהליך נוגע לחיי אדם". לדברי כבל, הצעת החוק נועדה לעשות סדר במערכת הפרוצה ולהוריד באופן משמעותי את הסחר בחלפים גנובים. "מכיוון שאין אפשרות לפקח על רמת התיקון והחלפים במוסכים לא מורשים, אין לדעת מהו מצבו הבטיחותי של רכב שטופל במוסך כזה. על כן, מוצע לקבוע כי תיקון רכב במוסך בלתי מורשה או אצל מתקן בלתי מורשה, וכן הפעלת מוסך בלתי מורשה, יהווה עבירה פלילית שעונשה מאסר שנה וחצי", נכתב בדברי ההסבר להצעה. במהלך הדיון התעוררה מחלוקת באשר לאחריות שיש להטיל על האזרחים. לפי הצעת החוק מלבד האיסור על הפעלת מוסך בלתי מורשה, אדם שיתקן רכב במוסך בלתי מורשה עובר עבירה פלילית וצפוי לקנס של 20 אלף שקל או 18 חודשי מאסר. יו"ר חטיבת הצמיגיות באיגוד לשכות המסחר, יוסף נעים, אמר כי אי אפשר להחיל על האזרח את חובת האכיפה של החוק, בעוד שמוסך בלתי מורשה ימשיך לפעול גם אם מתנהלים נגדו הליכים. נציגת משרד המשפטים, עו"ד יערה למברגר, הוסיפה כי יש קושי בהטלת האחריות על האדם הפרטי. עו"ד שרית זוכוביצקי-אור, מהלשכה המשפטית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ציינה כי בנושא קיימת הצעת חוק ממשלתית שמחמירה יותר את הענישה על בעלי המוסכים מההצעה של ח"כ כבל. לפי ההצעה בעלי המוסכים צפויים לקנס של 75,300 שקל או עד 3 שנות מאסר, אולם היא לא מטילה איסור על קבלת שירות במוסך בלתי מורשה. מפקד יחידת אתגר של המשטרה הנלחמת בגניבות הרכב, ניצב-משנה יהודה עטר, אמר כי החוק יכול לסייע לדכא את הביקוש לחלקי חילוף גנובים. עוזר היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, חיים אמיגה, הוסיף עם זאת כי גם לדעת המשטרה ייתכן שסנקציות מנהליות יהיו אפקטיביות יותר מהסנקציות הפליליות בהצעה. חבר הכנסת לשעבר עו"ד יוסי כץ, שייצג בדיון את איגוד המוסכים אמר כי צריך להטיל אחריות גם על האזרח, כי אחרת התופעה של פעילות המוסכים הבלתי מורשים לא תמוגר. ח"כ אברהם מיכאלי אמר כי אם מטילים אחריות על האדם בעניינים רוחניים (כמו בדיקת תעודת כשרות למשל) אפשר להטיל אחריות גם על מי שנכנס למוסך. ח"כ כבל שיזם את ההצעה אמר כי הוא מבין שהטלת אחריות על האדם הפרטי הוא נושא שראוי לדיון מעמיק, אך הוסיף כי הוא מצפה מהגורמים המקצועיים להציע חלופות לפתרון הבעיה. היו"ר שאמה-הכהן, שאמר כי אמנם האזרח המתקן את רכבו במוסך בלתי מורשה הוא שותף לדבר עבירה, הסכים עם זאת שמדובר בנושא מורכב. היו"ר שאמה-הכהן הסכים כי יש מקום לקיים דיון מעמיק יותר בשאלת הטלת האחריות הפלילית על מי שמתקן את רכבו במוסך בלתי מורשה ולבחון את הסוגיה בכובד ראש. על כן החליט היו"ר שלא להתחיל את ההצבעה על החוק בדיון הנוכחי, ולהמשיך לעסוק בסוגיה בדיונים הבאים.