תופעה חמורה נחשפה בועדת העלייה והקליטה של הכנסת, כשהתגלה שמנהלי בתי הספר משתמשים בשעות הוראה לתלמידים-עולים – לפעילויות חינוכיות אחרות. לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מקצה משרד החינוך לבתי-הספר שעות סיוע עבור תלמידים עולים. השעות נועדו להקניית השפה העברית ולתגבור לימודי עבור תלמידים עולים. ממצאי הבקרה של המשרד לשנת תשס"ט, שהם המעודכנים ביותר, מדווחים על אי-ניצולן המלא של שעות התגבור, ששעות הסיוע לעולים מהוות מרכיב משמעותי בהן. על פי הביקורת הפנימית של המשרד, כ-59% מבתי הספר היסודיים שנבדקו, אינם ממלאים את כל מכסת שעות התגבור המתוקצבת והנדרשת כסיוע לתלמידים זכאים, וכ-36% מקרב חטיבות הביניים אינן מעניקות לתלמידים עולים או זכאי טיפוח את כל מכסת שעות הטיפוח והתגבור שקיבלו בהקצאת התקן. החריגות הבולטות בהקצאת שעות התגבור נמצאו במחוזות ירושלים, מרכז, דרום ובמגזר הממלכתי-דתי. שעות התגבור שלא נוצלו לייעודן שימשו, בדרך כלל, להוראה רגילה או לתפקידים ולשעות אחרות. במקביל, התגלה כי שיעורי הנשירה ממערכת החינוך של תלמידים-עולים גבוהים בכמעט פי-שניים, משיעורי הנשירה של ילידי ישראל, וגם מידת השתלבותם במסגרות חינוך חלופיות נמוכה יותר. י ו"ר הוועדה, ח"כ דני דנון (הליכוד) הזדעזע מהנתונים ואמר כי מדובר בתופעה קשה ומבישה. לדבריו, "על משרד החינוך לבדוק היטב שלא נעשה שימוש למטרות אחרות, בשעות ההוראה לתלמידים-עולים, שכה זקוקים להן כדי לשלוט בעברית ולהשתלב בחברה. עצם העובדה שאף מנהל ביה"ס לא נקנס היא חמורה, ולא ייתכן שאנו במו-ידנו נגרום לנשירת תלמידים רק בגלל אי-שליטה בעברית". ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) הוסיפה כי "כמה זמן נער בגיל-עשרה יכול לשבת בכיתה בלי להבין את השפה – ובוודאי שהוא ינשור. משרד החינוך הוא ענק, אך בלי פיקוח ובלי ענישה, שום רצון טוב לא יעזור". מאיה שריר, מנהלת אגף קליטת תלמידים-עולים במשרד החינוך הבהירה כי המשרד מגביר את הביקורת, האכיפה והפיקוח על ניצולן הייעודי של שעות הסיוע לתלמידים העולים, וכי מנהלים מוזמנים לשימוע אם מתגלה אי-התאמה בין הדיווח שלהם – לבין ביקורת הנעשית בבית הספר. מיכל כהן מנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך מחתה על השימוש בהגדרה "גניבה". "מדובר במשרתי-ציבור. מנהלי בתי ספר חייבים לדווח, והדיווח נבדק היטב. אחד היעדים המרכזיים של המשרד בשנה הקרובה הוא לוודא שאכן השעות מגיעות ליעדן". מילה ספיבק, מנהלת ביה"ס יוהנה ז'בוטינסקי, שבו כ-900 תלמידים, מהם כחמישים אחוז עולים ציינה כי שעות הסיוע המתוקצבות ע"י משרד החינוך אינן מספיקות, וכי בית הספר מממן שעות תגבור בכמות כפולה. ד"ר שרי פייר, נציגת משרד הקליטה, הוסיפה כי מסקרים שערך משרדה, עולה כי אפילו תושבים-חוזרים, אך בעיקר ילדי עולים מקווקז, בוכרה וגאורגיה זקוקים לסיוע בלימודים, ובפרט בקריאה בעברית. ליזי מרטין, מארגון "נפש בנפש" ביקשה להפריך את הסטיגמה "כאילו העולים ממדינות הרווחה, ובעיקר ארה"ב, קנדה ובריטניה, מסתדרים בעצמם ואינם זקוקים לסיוע. אין מספיק שעות תגבור לתלמידים-עולים בעיקר בערי הפריפריה, ויש תלמידים-עולים רבים שמוקצת להם רק שעה אחת בשבוע כהכנה לבגרות – וזה בוודאי איינו מספיק". יו"ר הוועדה דנון, פנה בסיום הישיבה לשר החינוך גדעון סער, וביקשו להעביר לוועדה בתוך חודש, את מספר השימועים ופירוט הסנקציות שננקטו נגד מנהלי בתי-ספר שלא הקצו את מלוא שעות התגבור לתלמידים-עולים. דנון גם ביקש מסער לערוך בקרה נפרדת לגבי שעות תגבור לתלמידים עולים מזו הנערכת לכלל התלמידים הזקוקים לכך.