פרשנותו הוסתרה
פרשנותו הוסתרהפלאש 90

במלאת 850 שנה לפטירתו של פרשן המקרא הרשב"ם מתקיים היום באוניברסיטת בר אילן בשיתוף מכללת אורות ישראל כנס מיוחד לזכרו של פרופ' אלעזר טויטו, מחוקריו המרכזיים של הרשב"ם בעת האחרונה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב ד"ר משה רחימי, העומד מאחורי הכנס על דמותו של הרשב"ם ועל הכנס כולו.

בראשית דבריו מדגיש את ייחודו של פרופ' טויטו שהיה "פורץ דרך במחקר הרשב"ם. אחד האנשים שבזכותם לומדים היום את הרשב"ם בבתי ספר, בבתי המדרש ובאקדמיה".

הרב רחימי מציין שבשל אופי הגותו של הרשב"ם וחשש שמא יש בהגות זו קירבה לדעותיהם של הקראים לא עסקו רבות בפירושיו ובכתביו ולמעשה הוא "הוחבא עד אמצע המאה השמונה עשרה, אז הוא הודפס ופורסם", עובדה המחזקת את תרומתו של פרופ' טויטו ז"ל כמו גם של חוקרים אחרים בדורות האחרונים, לחשיפת כתביו ויצירת ההיכרות בין הציבור הרחב לכתבים אלו.

יצוין כי במהלך הכנס היום, לצד הדיון על דמותו הפרשנית וההגותית של הרשב"ם יוצג גם כתב יד של הרשב"ם, ככל הנראה של ספר קהלת, והבאים ידונו בעולה ממנו הן בזירה המחקרית והן בתוכן הפרשני שבו.

הרב רחימי, שגם הוא עצמו חוקר את תורת הרשב"ם, מספר על ייחודו כמי ששם לו למטרה ללמוד ולפרש את הכתובים מתוך הכתובים. הוא מספר על תפיסתו ולפיה קיימים שני רבדי פירוש – הפשט והדרש אותו כינה דבר הקב"ה מפי חכמים.

בדבריו מזכיר הרב רחימי שתי סוגיות שעוררו פולמוס יהודי גדול. האחת היא סוגיית התפילין, בה את הפסוק הנוגע לתפילין פירש הרשב"ם כמדבר על רביד או תכשיט. הפרשנים האחרים תהו אם המסקנה היא שהרשב"ם אינו מניח תפילין עד שהוברר שהממד העמוק יותר של הנחת התפילין היא הבחירה במונח שמשמעו תכשיט עבור התפילין. סוגיה נוספת היא סוגיית היום והלילה. בעוד כידוע היהדות קובעת כי היום הולך אחרי הלילה על פי המינוח 'ויהי ערב ויהי בוקר' כלומר היום מתחיל בלילה, קבע הרשב"ם שהיום מתחיל בבוקר על פי פשט הדברים, ובאשר ליום השבת גם הוא קיבל את השבת ככל ישראל בערבו של יום משום שזו תורה למשה מסיני ולא משום סדר היממה. "אלו דברים שמשלימים זה את זה", אומר הרב רחימי.

עם זאת הוא מדגיש כי הרשב"ם, כמי שלא ראה בעצמו פוסק לא התפלמס רבות בנושאים הלכתיים, אולם בנושאי הגות היו לא מעט שכאלה, ואלו היו מהסיבות שהבוילו להדחקתו מהתודעת ההגות היהודית במשך מאות שנים.