בדברים חריפים ביותר תוקף ביומן ערוץ 7 פרופסור אליהו ריכטר, מומחה למניעת קטל מהאוניברסיטה העברית את שר התחבורה ישראל כץ. לדבריו המדיניות בה מחליט משרד התחבורה להעלות את המהירות המותרת במספר כבישים ברחבי הארץ מקורה בהתבססות על מומחים בעלי אינטרסים ותוך סיכון ברור ומיידי של הציבור בישראל. "מהירות הורגת", קובע פרופ' ריכטר ומוסיף: "כל עלייה של עשרה אחוזים עשויה להעלות את הקטל". לדבריו בדיקות שנעשו הוכיחו שהעלאת מהירות נסיעה בעשרה קמ"ש גורמת לנהגים להוסיף עוד שניים או שלושה קמ"ש מעבר לכך למצהירות המותרת, "לפי חזקה ברביעית זה עליה של עשרה אחוזים בקטל", אומר ריכטר המציין כי להחלטה אודות המהירות בחלק מהכבישים יש השלכות ישירות גם לכבישים שמסביב, וגם בהם הציבור מעלה לפעמים מבלי מודע, את מהירות הנסיעה, וכשהדבר מצטרף לנהיגת צעירים ולאלכוהול הרי שהתוצאה היא עלייה משמעותית בקטל בדרכים. פרופ' ריכטר מזכיר כי בשנת 2009 ירד הקטל בכבישי ישראל לרמה נמוכה יחסית של 325 הרוגים ואילו בשנה שלאחר מכן שב גרף ההרוגים בתאונות לתוספת של עוד כחמישים הרוגים, גרף שלא צפוי לרדת גם בסיכום שנת 2011 על פי הנתונים העדכניים להיום. לדבריו "כל הנתונים מלמדים שהסיבה לירידה היא הירידה במהירות. בדקנו את הנתונים ומצאנו שהירידה בקטלניות ההתנגשות נובעת מהירידה במהירות. הרי במספר התאונות אל הייתה כל ירידה". ריכטר מוסיף ומציין כי אמנם הייתה עלייה מסוימת בהיקף השימוש בחגורת בטיחות בספסל האחורי, אך ההשפעה הדרמטית ביותר הייתה למהירות הנהיגה. לדבריו המענה היחיד והנצרך כעת הוא "להרוג את המהירות שהורגת", כלשונו. ריכטר שהיה בעבר פעיל מרכזי בפעילות להקמת רשת ארצית של מצלמות תנועה מספר על ירידה בהיקף המצלמות שהותקנו לעומת העבר, ובמקביל קצב התקנה איטי של המצלמות שכן מוצבות. הוא מספר על ירידה של 45 אחוזים במספר ההרוגים בתאונות דרכים לאחר שהחלה להיפרס רשת מצלמות בטיחות, אולם לאחר שהוחלט על 200 מצלמות ירד מספרן בהחלטה מאוחרת ל-60 ו-40 ואפקט ההרתעה התחבורתי מתמוסס. להערכתו מאחורי הליקויים הללו שעולים בחיי אדם עומדים בעלי אינטרסים ומומחים מטעמם. "כמה אקדמאים מטעם מכרו את עצמם כדי להוסיף מהירות", הוא אומר ומוסיף: "לכל מהנדסי התחבורה יש אינטרס שיהיו יותר כבישים, כי המשמעות היא יותר פרנסה". לדבריו חלק מהפרופסורים שהעניקו את הלגיטימציה האקדמית להעלאת מהירות הנסיעה מכורים, כהגדרתו, למהירות גבוהה, ושניים מהם אף נתפסו כשהם נוהגים במהירות מופרזת של 170 או 140 קמ"ש. "הם מכורים והציבור משלם את המחיר". את הנתונים העולים ממחקריו העלה פרופ' ריכטר על הכתב, ולדבריו אף שיגר אותם לשר התחבורה, אך האחרון מעדיף להתעלם. כשהוא מתייחס לשר התחבורה כץ מחריף פרופ' ריכטר את דבריו וקובע כי "צריך לפטר אותו למרות שיש לו עלה תאנה בדמות ועדות המומחים". ריכטר מאשים את השר ואומר: "כשהרכיבו רשתות ארציות של מצלמות זה הוריד מיד ב-45 אחוזים. במקום 400 הרוגים היו צריכים להיות 200. מעבר לכך זה באחריות השר כץ, ואני עומד מאחורי דברי". עוד הוא מציין כי קודמיו בתפקיד של השר כץ, שאול מופז והשר ליברמן, ידעו לבלום את הלחצים מצידן של הועדות ולא נעתרו לדרישה להעלות את המהירות. את ביקורתו מטיח פרופ' ריכטר גם במתנגדיו הגדולים של השר כץ, עמותת 'אור ירוק' שכזכור ניהלה קמפיין אישי חזיתי מול השר כץ, אך לטעמו של ריכטר לא היה די בכך. "גם עמותת 'אור ירוק' מאוד בעייתית. הם היו יכולים להיות הרבה יותר תקיפים, גם לגבי העלאת מהירות, גם לגבי התקנת מצלמות וגם לגבי מיגון הולכי רגל, וגם לגרום לכך שהצבור יראה בשר התחבורה אחראי לכשל".