עידן הטלפונים החכמים, שנחת עלינו בשנים האחרונות, מתאפיין במגמה מרכזית אחת: המכשיר הקטן והנייד, שהחל את דרכו כדרך לבצע שיחות מכל מקום, לומד לעשות את כל מה שהמכשירים האחרים בחיינו עושים, ומתיימר להחליף כמה שיותר מהם. שעונים מעוררים, נגני מוסיקה ווידאו ניידים ונייחים ואפילו מצלמות הם רק כמה מהמכשירים שנזנחים לאיטם לטובת המכשירים הקטנים והכל-יכולים. כמובן שלחברות רבות יש הרבה מה להפסיד מהשתלטותו של הסמארטפון על חינו, וכל אחת מהן מתמודדת איתו בדרך שונה: חברות המחשבים, לדוגמא, ניצלו את יתרונן הטבעי כדי להשתלט על שוק הסלולאר (דוגמאות: אפל, גוגל ומייקרוסופט בתחום התוכנה; סמסונג, LG ושוב אפל בתחום החומרה). אך מה יעשו, למשל, יצרניות המצלמות הייעודיות? תשובתה של יצרנית המצלמות היפנית Olympus צצה בסוף השבוע האחרון, כאשר באוסטרליה הופיעו מודעות-רחוב הלועגות לצלמים הסלולאריים בסלוגנים כגון "אם המצלמה שלך שולחת גם הודעות טקסט, אל תתפלא שהתמונות שלך נראות כמו פסולת (באנגלית גם סלנג לשפה לא מובנת)" או "טלפון-מצלמה עושה לצילום את מה שמנה-חמה עושה לבישול". המודעות מפנות לאתר האינטרנט GetARealCamera.com, שהוא למעשה האתר האוסטרלי של אולימפוס. קמפיין הפרסום החדש של אולימפוס אינו מפתיע. עד לאחרונה סמכו יצרניות ציוד הצילום על ההבדלים העצומים שבין חיישני הצילום הייעודיים שלהן לבין החיישנים הקומפקטיים המשולבים בטלפונים סלולאריים. אך בשנתיים האחרונות חלה התפתחות מדאיגה בתחום, כאשר סוני ו-OmniVision, היצרניות המרכזיות של חיישני צילום זעירים לסלולאר, הצליחו ליצור חיישנים בעלי איכות המתקרבת לזו של מצלמות דיגיטליות ייעודיות. טלפונים חדשים כמו ה-iPhone 4, מכשיר ה-N8 של נוקיה, Xperia Arc של סוני-אריקסון ו-Galaxy X2 של סמסונג מציגים יכולות צילום מדאיגות מבחינתן של חברות הצילום, שעד לאחרונה בחרו להתמקד במצלמות יקרות (DSLR ו-SLR) בהנחה שהן מחוץ להישג ידם של חיישנים זעירים. עתה, כדי להתמודד מול יצרניות הסלולאר, תיאלצנה מומחיות הצילום לייצר מצלמות איכותיות הרבה יותר, ואולי אף זולות הרבה יותר. בינתיים, אנחנו הצרכנים נמשיך ליהנות מהמאמצים שמושקעים מכל הכיוונים כדי שהכיס שלנו יוכל להכיל (תרתי-משמע) את כל הטכנולוגיות שתמיד רצינו.