"תחושה של מדינת עולם שלישי", כך עולה מפניות שהגיעו אל יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), על התנהלות הרשם לענייני ירושה במשרד המשפטים. הפונים קובלים על הזמן הממושך הנדרש בממוצע, למימוש צו ירושה בישראל, העומד על חצי שנה ויותר. בחמש השנים האחרונות, הוגשו קרוב ל- 25 אלף בקשות למימוש צווי ירושה בחמשת המחוזות של אגף האפוטרופוס הכללי. מקלב אמר כי "מהפניות שהגיעו לוועדה, עולה תמונה עגומה של סחבת וטרטור, שנאלצים לעבור מי שמבקשים לממש צו ירושה. לאחר שאנשים מילאו טופס מסובך, הם נקראים שוב ושוב למשרדי הרשם, על-מנת להוסיף מסמכים חסרים. לעיתים הדבר חוזר על עצמו, שלוש פעמים ויותר". מקלב ציין כי "מדובר בהליך רגיש עבור הפונים, דבר המצריך יתר זהירות והקפדה על מענה הולם". לדבריו, "במקרים רבים, אנשים שמגישים בקשות, מקבלים תשובות לא מקצועיות ולא מדויקות בנוגע לבקשתם והדבר רק מגביר את התסכול". לסיום קרא "להגדיל את מספר התקנים במשרדי הרשם ובמידת הצורך, להוסיף שעות וימי עבודה והעיקר – לקצר את משך הזמן למימוש צו הירושה". ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס) טען כי האזרחים הם אלו שמשלמים את מחיר המאבק של עובדי משרד הרשם עם ההנהלה. לדבריו, "רבים פונים למשרדי הרשם ללא עורכי דין ומתקשים להתמודד עם הביורוקרטיה והסרבול. משרדי הרשם אינם עומדים בסטנדרט השירות המקובל כשאינם מוסרים פרטים בעניין סטטוס הבקשות ואף לא את מספרי התיקים של הבקשות למימוש ירושות". מיכאלי קרא גם הוא, "לקצר בצורה דרסטית את משך הטיפול בבקשות, שכן חצי שנה אנו זמן סביר". נציג לשכת עורכי הדין, עו"ד דוד סופר, טען שהמצב רק ילך ויחמיר, "קיים מחסור חמור בכוח אדם, משרדי הרשם פועלים בחוסר יעילות וקיים עומס גדול של תיקים ביחס למספר העובדים" אמר. סופר ציין ש"תיק לא נפתח במשך שלושה – ארבעה חודשים מרגע הגשתו, דבר שאיננו הגיוני". עו"ד הרצל יחזקאל מהנהלת בתי הדין הרבניים, ציין ש"הרשם מסרבל את העבודה". יחזקאל סיפר, על-כך ש"למרות קיום ממשק ממוחשב בין הרשם לבתי הדין, הרשם מתעקש על העברת מסמכים באופן פיזי, דבר שמסרבל ומעכב את כל התהליך". עו"ד רמי בוכשטב, ממשרדי הרשם לענייני ירושה בתל-אביב, הודה שבימים האחרונים התחיל הטיפול בבקשות שהוגשו בחודש מאי. יחד עם זאת אמר, "קצב העבודה השתנה לחלוטים ונעשים אמיצים כבירים לקצר זמנים". סגנית האפוטרופוס הכללי, עו"ד סיגל יעקבי, אישרה את קיום הבעיות בהתנהלות במשרדי הרשם שהם יחידה בתוך האפוטרופוס הכללי. יעקבי נענתה לבקשת הוועדה והודיעה כי הנושא בטיפול והיעד הוא שמשך טיפול בתיק לא יעלה על חודש וחצי לכל היותר. יעקבי אישרה כמו-כן, ש"טופס הפנייה אינו ידידותי ומסובך אפילו עבור עורכי דין" ובישרה על תהליך לשיפורו.