שר החינוך גדעון סער ומנכ"ל משרדו ד"ר שמשון שושני באו אמש למערכת "ישראל היום" והשיבו לשאלות הגולשים בפייסבוק. השניים סיפרו, בין השאר, על תהליך התאמתה של מערכת החינוך למאה ה-21 ועל הכשרתם של כ-1,000 מורים חדשים במקצוע המתרחב של מורשת ותרבות ישראל. סער שב וסיפר על רצונו לקצר את החופש הגדול. באחת השאלות הראשונות נשאל שר החינוך על רפורמת "עוז לתמורה", והכחיש את הטענה כי המורים אולצו לחתום על הסכמתם להשתייך אליה. "למיטב ידיעתי, אין כל אמת בטענה זו", הבהיר. "בימים אלה מתבצעים משאלים בין המורים בחטיבות העליונות, ובית ספר שיותר מ-75 אחוזים ממוריו ירצו בכך - ייכנס לרפורמה השנה. עד שנת תשע"ה תהיה כל המערכת ברפורמה". "השנה מערכת החינוך תהיה בעיצומן של שלוש רפורמות שיתרמו באופן משמעותי לאיכות ההוראה", הוסיף סער. "היעד שלי הוא להפוך את ההוראה למקצוע מבוקש ומוערך בחברה הישראלית. בשנתיים אחרונות אנחנו כבר מזהים עלייה משמעותית בביקוש להוראה. אם המגמה תימשך לאורך זמן, היא תשנה מקצה אל הקצה את פניה של מערכת החינוך ואת פניה של מדינת ישראל". אנחנו מחזקים ערכים דמוקרטיים, אהבת המולדת, ערכים של זהות ומעורבות חברתית. חלק ניכר מהבעיות בחברה ישראלית היום נובע מכך שבעבר לא היה מספיק דגש על חינוך למידות ולערכים לדעתו של סער, "יש חשיבות ללימודי מתמטיקה וספרות. מתמטיקה מקנה יכולת של חשיבה לוגית, בעוד ספרות חשובה להשכלה הכללית. לטעמי, גם מקצוע התושב"ע חשוב, כחלק מארון הספרים היהודי". הממשלה הבטיחה לחזק את הזיקה לציונות, ולכן מהשנה יצטרפו כיתות ה' ללימודי מורשת ותרבות ישראל, שהוגדר מקצוע חובה. "תכליתה של היוזמה להקנות ידע בסיסי ביהדות ובציונות", הדגיש סער. "מהשנה, בכל שכבות הגיל מכיתה ה' עד ח', יהיו שתי שעות לימוד במקצוע". במסגרת תוכנית המורשת ילמדו השנה תלמידי כיתות ה', בין היתר, על סמלי המדינה: ירושלים בירת ישראל, נשיאים וראשי ממשלה, הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל באגדות חז"ל, היכרות עם עדות, מנהגים ומצוות, ועוד. עוד יסבירו המורים לתלמידים על דמותה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. התלמידים ידונו בחשיבותה של ירושלים בתודעה היהודית לאורך הדורות ובביטוייה בתרבות ובאמנות, ויעסקו באירועים ובתהליכים שהובילו להכרזה על ירושלים כבירה. גם הפוליטיקה לא תישאר בחוץ: המקצוע יכלול סוגיות אקטואליות הקשורות למעמדה של ירושלים. בנוסף ילמדו התלמידים על הדגל וההמנון, והמורים ינסו לברר את זיקתם האישית של התלמידים לסמלי המדינה. "יהיה צורך להרחיב את מקצוע המורשת, ולשם כך נכשיר בשנים הקרובות קרוב ל-1,000 מורים שילמדו אותו באופן ייעודי, מעבר להשתלמויות שהעברנו למורים הקיימים", הדגיש שר החינוך. עם זאת, הוא ציין כי "בשלב זה המקצוע אינו נלמד בחטיבה העליונה ואינו כלול כחובה בבחינות הבגרות". "התפקיד של מערכת החינוך הוא ערכי ולא רק לימודי. להשקעה במידות וערכים יש קשר ישיר וחיובי עם הגעה להישגים הלימודיים. אנחנו מחזקים ערכים דמוקרטיים, אהבת המולדת, ערכים של זהות ומעורבות חברתית. חלק ניכר מהבעיות בחברה ישראלית היום נובע מכך שבעבר לא היה מספיק דגש על חינוך למידות ולערכים". סער הבטיח כי שעות הלימוד יורחבו: "הייתי מאוד מעוניין להוסיף שעות לימוד בהיסטוריה. בשנתיים האחרונות הוספנו 100 אלף שעות לימוד למערכת. מיקדנו אותן בשפה, במתמטיקה ובמדעים. לא ניתן לבצע ולשנות הכל במקביל".