בישיבת הממשלה היום צפויה לעלות להצבעה תכנית חומש לקידום הצמיחה והפיתוח הכלכלי של האוכלוסייה הבדואית בדרום. התכנית, שתופעל בשנים 2012 – 2016, גובשה בשנתיים האחרונות ע"י משרד רה"מ מול משרדי הממשלה השונים וביניהם עם המטה לפיתוח אזורי במשרד התמ"ת. עלות תכנית החומש כ- 1.2 מיליארד מתוכם 368 מיליון ₪ מטעם משרד התמ"ת. על פי הצעת ההחלטה, משרד התמ"ת יקים 6 מרכזים יישוביים חדשים להכוון תעסוקתי – באבו בסמה, ברהט, בערערה, בלקיה, בכסייפה ובתל שבע, וכן ימשיך להפעיל את המרכזים הקיימים ביישובים חורה ושגב שלום ואת המרכז האזורי, והכל לקידום מגוון היבטי התעסוקה בכל יישוב לרבות ההכוונה, ההכשרה והליווי התעסוקתיים. בנוסף יפעל משרד התעשייה והמסחר לפיתוח והקמת אזורי תעשייה: 'עידן הנגב', שגב שלום, ערוער ואזורי תעשייה במועצה האזורית אבו בסמה; כן יסייע במימון הקמת מנהלת אזורי תעשייה באבו בסמה. לאחר השלמת הפיתוח שיבוצע במסגרת תכנית זו, אזורי התעשייה יושלמו ויועברו לאחריות הרשויות המקומיות. התכנית קובעת כי יינתנו תמריצים למעסיקים באמצעות מסלול תעסוקה ייחודי למעסיקים אשר יעסיקו בדואים בענפי התעשייה, וזאת תוך התאמת רכיבי המסלול לצורכי התעסוקה במגזר הבדואי בנגב, וכן כי משרד התמ"ת יקדם את ביצוען של הכשרות מקצועיות ולימודי הנדסאות למבוגרים, לרבות באמצעות פתיחת כיתות ומתן תמיכות ללומדים במסגרת מבחני התמיכה הקיימים לסיוע בעלות שכר הלימוד, דמי קיום והוצאות נלוות נוספות לצורך לימודיהם. כמו כן ירחיב משרד התמ"ת את פעולת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במגזר הבדואי בנגב, תוך מתן דגש ליזמות עסקית של נשים. לקראת ההצבעה על ההמלצות שיגרו אנשי תנועת 'רגבים' מכתב לשרי הממשלה ובו כתבו כי הם עצמם מתנגדים למהלך בשל הערכתם ש"שום פתרון לא יצלח באקלים האכיפתי והריבוני הנוכחי המתקיים בנגב", אך עם זאת להערכתם המהלך יזכה לרוב בממשלה ועל כן הם ממליצים לשרים שורת המלצות: א. בראש ובראשונה יש להדגיש, ולו לצרכי פרוטוקול, כי אין באישור התכנית בכדי להכיר בצורה כל שהיא בזכויות הבדווים בקרקע הנתבעת על ידם. הסדרי הקרקע ייערכו לפנים משורת הדין בלבד, ואין בעריכתם משום הודאה בזכויות הבדווים. להצהרה ממשלתית זו עשויה להיות השפעה תודעתית מכרעת על הליכים משפטיים שינוהלו בעניין בהמשך. ב. יש לשים דגש רב על קביעת מסגרת זמנים כוללת למימוש התכנית כך שייקבע תאריך יעד, שלא יעלה על חמש שנים ממועד תחילת התכנית, לפינוי כפוי של אלו מתושבי הפזורה שיסרבו לשתף פעולה עם התכנית (ההתייחסות לכך במתווה היישום כללית ולא מחייבת). בהעדר תאריך יעד כאמור מעוקרת התכנית מכל תוכן. ג. יש לעמוד על כך כי בעת ביצוע מתווה היישום וגיבוש נוסח תזכיר החוק תינתן עדיפות ליוצאי צבא מקרב בני העדה הבדווית. העדפת יוצאי צבא, מלבד זה שהיא אמיתית ומתבקשת כשלעצמה, חשובה לשם עידוד האוכלוסייה הבדווית לשיפור יחסה למדינת ישראל. ד. יש לעמוד על כך כי ההפניה לעקרונות תכנית המתאר מטרופולין באר שבע (תמ"מ 23/14/4) אינה כוללת את המלצות החוקרת העומדות על שולחן המועצה הארצית בימים אלו. ה. יש לעמוד על אישורה בממשלה של תכנית האכיפה המפורטת במקביל לאישור מתווה היישום. הותרתה של תכנית האכיפה חסויה מלמדת על חשש מפרסומה. אם אין אומץ לפרסם את התכנית מניין יימצא האומץ לממשה... ו. לבסוף, ואולי חשוב מכל, הצעת המחליטים הנוכחית אינה כוללת ולו מילה אחת על חיזוק במקביל של ההתיישבות היהודית והפריפריה באזור הדרום. לא יתכן מצב בו כל בחור צעיר באוכלוסייה הבדווית יקבל מגרש למגורים ללא עלות בשעה שלמקבילו באופקים, שדרות, נתיבות ובאר שבע, ששירת בצבא ומתייצב לשירות מילואים פעיל מידי שנה, לא תהיה אפשרות לבנות את ביתו בסמוך להוריו. יש לעמוד על כך שלממשלה תובא בהקדם הצעה כוללת לחיזוק ההתיישבות והפריפריה בנגב. לדבריהם של אנשי רגבים "עמידה על עקרונות אלו, בנוסף לתיקונים החשובים שהוכנסו בגוף הצעת המחליטים, תשמש נקודת פתיחה טובה להמשך המאבק על פניה של התכנית במסגרת הליכי החקיקה בכנסת".