לקראת יום הכיפורים מגיש מדור נשים לגולשות מקבץ שאלות ותשובות מאתר ישיבה על הצום, הריון, הנקה ועוד. צום יום כיפור למעוברת שאלה: עבור מעוברת בחודש 4-5 רופא המליץ על שתיה במהלך הצום ואם מגיעה למצב של הקאות אז גם על אכילת לחם. מבקשים ברשותכם לשאול 2 שאלות: 1. איזו כמות ניתן לשתות בפעם אחת וכמה זמן יש לחכות בין טעימה לטעימה? 2.אם יהיה צורך באכילה, מה כמות הלחם בפעם אחת ומה הפרש הזמנים בין כל אכילה? תשובת הרב חיים כץ: אם אין לך סיכון בהריון, רצוי להתחיל את הצום. אם את מרגישה איזה שהיא חולשה את יכולה לשתות לשיעורים ובוודאי אם יש הקאות. אם את מגיעה לצורך לאכול, גם את האוכל יש לאכול לשיעורים. שיעורים: אוכל - שיעור אוכל הוא נפח של שלושים סמ"ק. ניתן למדוד על ידי הכנסת מים בשיעור זה לכוס ולסמן בקו את גובה המים. אוכל עד גובה זה מותר לאכול. יש להכניס את האוכל ללא רווחים אולם אין לדחוס ממש. שתיה - השיעור הוא מלוא לוגמיו. ניתן למלא את כל הפה במים ולהוציא אותם לתוך כוס. קצת פחות מחצי זה השיעור שמותר לשתות. הדבר תלוי בכל חולה וחולה. הזמן – יש לשתות או לאכול כל 9 דקות. אם לא מספיק, כל 8 דקות. אם גם זה לא מספיק, כל 4 דקות, וכל 2 דקות. בשתיה, אם צריך לשתות הרבה, יש לשתות פחות מהשיעור להפסיק מעט ולשתות עוד פחות מהשיעור. שתיה ואוכל אינם מצטרפים וניתן לאכול ולשתות יחד. עדיף לשתות דברים מזינים כמיץ ענבים או מרק מסונן ולא רק מים. רצוי להכין את המידות לפני יום כיפור. הכנסת אינפוזיה לאישה לפני יום כיפור שאלה: אשתי באמצע הריון עובדת כאחות בבית חולים. כרגע בקשו ממנה לעבוד ביום כיפור. האם ניתן לחברה לאינפוזיה במהלך הצום או העבודה כאשר את דקירת המחט יעשו לפני יום כיפור? תשובת הרב יעקב אריאל: אם יש חשש שלא תתפקד כהלכה ועלול ליגרם נזק לחולים, מותר לה לאכול לשיעורים גם ביוכ"פ עצמו. אם היא מעדיפה אינפוזיה, יש לחבר את המחט לגוף בערב הצום צום לאחר לידה שאלה: שלום, ברוך ה’ ילדתי בן בראש השנה. ביום כיפור יהיה 10 ימים מאז הלידה. אני רק מניקה. אני יודעת שאני מחוייבת לצום ביום כיפור. השאלה שלי מה עושים במצב שכבר לא מרגישים טוב? האם יש היתר לאכול/ לשתות אולי בשיעורים? ואם כן- מה זה בדיוק שיעורים? איך מודדים את זה? אם אפשר לפרט במידות שאפשר למדוד בבית. תשובת הרב חיים כץ: יש לשכב כל היום בחדר ממוזג. אם את מרגישה חולשה או שיש חשש שהחלב יפסק, יש לשתות לשיעורים עד שתרגישי טוב. שיעורים: שתיה - השיעור הוא מלוא לוגמיו. ניתן למלא את כל הפה במים ולהוציא אותם לתוך כוס. קצת פחות מחצי זה השיעור שמותר לשתות. הדבר תלוי בכל חולה וחולה. הזמן – יש לשתות או לאכול כל 9 דקות. אם לא מספיק, כל 8 דקות. אם גם זה לא מספיק, כל 4 דקות, וכל 2 דקות. בשתיה, אם צריך לשתות הרבה, יש לשתות פחות מהשיעור להפסיק מעט ולשתות עוד פחות מהשיעור. עדיף לשתות דברים מזינים כמיץ ענבים או מרק מסונן ולא רק מים. רצוי להכין את המידות לפני יום כיפור. תענית יום כיפור לנשים שאלה: חובת התענית ביום כפור היא מצות עשה שהזמן גרמא. אין בתורה לא-תעשה של אסור אכילה ושתיה. אם כן, הנשים צריכות להיות פטורות מהתענית (מדאורייתא). התירוץ כאילו למדים לא-תעשה על תענית יום כפור מלא-תעשה של איסור מלאכה, נראה לענ"ד דחוק מאד. עם תירוץ דחוק כזה אפשר אולי גם לחייב את הנשים מדאורייתא במצות סוכה ביום הראשון של סוכות, מתוך לא-תעשה של איסור מלאכה ביום הראשון. מה ההבדל? ויש עוד דוגמאות דומות. אם כן, מנין לנו שנשים חייבות בתענית? אולי פטורות כמו במצוות עשה אחרות שהזמן גרמן, ולפחות פטורות מדאורייתא. אם הנשים אכן חייבות בתענית, מדוע חייבות, והאם הן חייבות מדאורייתא או מדרבנן? תשובת הרב יוסף אפריון: נשים חייבות בעינוי ביום הכיפורים מהתורה. כך הם דברי הגמרא בסוכה (כח.): "יום הכפורים מדרב יהודה אמר רב נפקא דאמר רב יהודה אמר רב וכן תנא דבי רבי ישמעאל אמר קרא איש השוה הכתוב אשה לאיש לכל עונשין שבתורה" וכתב שם רש"י: "יום הכפורים - לא תעשה הוא, וכרת הוא, וכל מצות לא תעשה בין זמן גרמא בין לא זמן גרמא נפקא לן בקדושין (לה, א) מדרב יהודה דחייבות". כלומר: נשים חייבות בעינוי ביום הכיפורים כיון שהם חייבות בלא תעשה כאנשים. ואמנם איסור לא תעשה של יום הכיפורים אינו מפורש בתורה והגמרא לומדת אותו ממקורות שונים (עי' יומא פא) אולם ברור שיש איסור לא תעשה מכיון שמצאנו שמי שלא מתענה ביום הכיפורים חייב כרת. כלומר, מכך שהתורה חייבה כרת ברור לחז"ל שיש איסור לאו, כיון שחיוב כרת בא רק על איסור לאו (ולא על ביטול עשה חוץ מפסח ומילה) וחז"ל רק מחפשים את האופן בו לאו זה מופיע בתורה. זה לשון הרמב"ם (הלכות שביתת עשור פ"א ה"ד): "מצות עשה אחרת יש ביום הכפורים והיא לשבות בו מאכילה ושתייה שנאמר (ויקרא ט"ז) תענו את נפשותיכם...וכל הצם בו קיים מצות עשה וכל האוכל ושותה בו ביטל מצות עשה ועבר על לא תעשה שנאמר (ויקרא כ"ג) כי כל הנפש אשר לא תענה בעצם היום הזה ונכרתה מאחר שענש הכתוב כרת למי שלא נתענה למדנו שמוזהרין אנו בו על אכילה ושתייה..." לא שייך לחייב את הנשים במצוות סוכה ע"י לימוד מלא תעשה של איסור מלאכה כיון שכך אנחנו מחדשים לאו חדש בתורה ולא מוצאים את המקור ללאו הקיים כבר כמו ביום הכיפורים. כללו של דבר: ביום הכיפורים חז"ל חפשו מקור ללאו שקיים בתורה ולא חידשו בלימוד שלהם לאו חדש. הדברים הנ"ל מבוארים ברמב"ם בהקדמתו לספר המצוות מיד לאחר השורש הארבעה עשר. מומלץ לעיין שם. חולשה והתעלפויות בצום שאלה: אני מאוד סובלת בצום עם הקאות ללא הפסקה התעלפויות וכאב ראש נוראי שכל הצום אני במיטה ולא יכולה להרים את הראש .מה עלי לעשות ? מה ההלכה אומרת לגבי אדם שסובל בצום? תשובת הרב חיים כץ: עדיף שתפני לרופא או אחות שיחברו לך אינפוזיה לפני יום כיפור ואז תוכלי לקבל במהלך יום כיפור. אם זה לא אפשרי, יש לך לשתות לשיעורין לפי הצורך. שיעורים: שתיה - השיעור הוא מלוא לוגמיו. ניתן למלא את כל הפה במים ולהוציא אותם לתוך כוס. קצת פחות מחצי זה השיעור שמותר לשתות. הדבר תלוי בכל חולה וחולה. הזמן – יש לשתות או לאכול כל 9 דקות. אם לא מספיק, כל 8 דקות. אם גם זה לא מספיק, כל 4 דקות, וכל 2 דקות. בשתיה, אם צריך לשתות הרבה, יש לשתות פחות מהשיעור להפסיק מעט ולשתות עוד פחות מהשיעור. עדיף לשתות דברים מזינים כמיץ ענבים או מרק מסונן.רצוי להכין את המידות לפני יום כיפור. אישה זקנה וחולשה לגבי צום יום הכיפורים שאלה: אמא חולה במחלת ריאות. אבל זה כנראה לא רלוונטי לגבי הצום. החשש שלי הוא מחולשתה ומהגיל - בת 86 עד מאה ועשרים. היא עצמה צמה בשמחה אפילו כל יום, מחמת זקנתה וחולשתה - עלינו לקיים מעקב צמוד מאוד בכל יום כדי לדאוג שתאכל. לא ברור מה השפעת הצום לטווח של יותר מיום. מה לעשות לגבי יום כיפור? האם להאכיל מידי פעם כפית אנשור או לתת לה לצום? תשובות הרבנים באתר לא הועילו לי. מה זה חומרה ומתי זה קולה? תשובות בנוסח "גם כך וגם כך אינן פיתרון. אבל בסוף זו אחריות. אין לי רופא שאיתו אני יכול להתייעץ (רופא ירא שמים. הרופא שלה יאמר לה לאכול). האם להציע לה חצי כפית אנשור מידי זמן מסויים? תשובת הרב חיים כץ: אם הרופא אומר שהיא צריכה לאכול כל יום, שתאכל כרגיל. מניקה ביום הכיפורים לאור צום ט' באב שאלה: יש לי בן בן 4 חודשים אשר ניזון מחלב אם בלבד באמצעות שאיבה. את צום תשעה באב צמתי במלואו. במהלך הצום לא נפגעה תזונת התינוק מכיוון שהקפדתי לשאוב את המנות מוקדם ככל שיכולתי, אולם בארבעת הימים שלאחר הצום תפוקת החלב שלי נפגעה קשות ונאלצתי לשלב מתן תחליף חלב אם. כיצד עלי לנהוג בצום יוה"כ? תשובת הרב יעקב אריאל: מי אמר שמה שארע בתשעה באב יחזור גם ביום כיפור? גם מזג האוויר משתנה. ייתכן שאם תשתי הרבה בעיוכ"פ (לפחות כל שעה כוס מים), תימנעי ממאכלים מלוחים וחריפים ותימצאי כל היום במקום ממוזג, לא תאבדי נוזלים והתופעה אולי לא תחזור. כדאי להתיעץ עם רופא דתי. צום בחודש שני להריון שאלה: אני בחודש השני להריון וסובלת מבחילות והקאות לסירוגין (-ז"א שזה בא והולך, אי אפשר לדעת מתי זה יגיע). השאלה היא לגבי הצום ביום כיפור - אם באמת יהיה לי התקף כזה, ותוך כדי ההקאות אני גם מאבדת נוזלים, האם יש היתר לשתות? בנוסף, במידה ובע"ה אני לא אסבול מבחילות והקאות, וכן אחוש בחולשה בשל ההריון - מה הדין לגבי שתיה במצב כזה? תשובת הרב חיים כץ: יש לשכב במקום ממוזג כל יום כיפור. עדיף לשכב ולצום מאשר להתפלל ולאכול שיעורים. במידה ויש הקאות או שאת נחלשת מאוד יש לשתות לשיעורין עד שתרגישי טוב. שיעורים: אוכל - שיעור אוכל הוא נפח של שלושים סמ"ק. ניתן למדוד על ידי הכנסת מים בשיעור זה לכוס ולסמן בקו את גובה המים. אוכל עד גובה זה מותר לאכול. יש להכניס את האוכל ללא רווחים אולם אין לדחוס ממש. שתיה - השיעור הוא מלוא לוגמיו. ניתן למלא את כל הפה במים ולהוציא אותם לתוך כוס. קצת פחות מחצי זה השיעור שמותר לשתות. הדבר תלוי בכל חולה וחולה. הזמן – יש לשתות או לאכול כל 9 דקות. אם לא מספיק, כל 8 דקות. אם גם זה לא מספיק, כל 4 דקות, וכל 2 דקות. בשתיה, אם צריך לשתות הרבה, יש לשתות פחות מהשיעור להפסיק מעט ולשתות עוד פחות מהשיעור. מאחר ושתיה ואוכל אינם מצטרפים, עדיף לשתות דברים מזינים כמיץ ענבים או מרק מסונן ולא רק מים. רצוי להכין את המידות לפני יום כיפור. לעמוד המיוחד ליום הכיפורים באתר ישיבה לחצו כאן