מפגש יוצא דופן שריכז אליו כ-60 ראשי ישיבות ואולפנות מרחבי הארץ התקיים השבוע כשגולת הכותרת היא ההיערכות לשנה החדשה ודיון בסוגיית המעבר מבתי הספר למסגרות ההמשך. במסגרת הכינוס נדונו בהרחבה גם נושאם הנוגעים לבחינה הארצית, אותה יזם מנהל החינוך הדתי, כבחינה מאחדת במקום שלל בחינות הקבלה אותן היו מקיימות באופן פרטי הישיבות והאולפנות. בכינוס צוין כי בשנה שעברה כ 25% מכלל תלמידי כיתות ח' פנו לבחינה הארצית, במטרה להתקבל לישיבות ולאולפנות, עם זאת לא כל התלמידים שנבחנו, בחרו בסופו של דבר ללמוד בישיבות ובאולפנות. עוד צוין כי החינוך הממלכתי דתי הגביל השנה את המחיר עבור תהליך המיון הנוסף הכולל ראיונות ובחינות בגמרא ללא יותר מ-60 ₪ לילד, בכדי להקל על ההורים גם מהבחינה הכלכלית, וכן משום שהבחינה הארצית תקפה לקבלה לכל מוסדות הלימוד הן הארציים (אולפנות וישיבות) והן האזוריים (תיכונים ללא פנימייה). גם זאת בכדי להקל על התלמידים ועל ההורים בתהליך הקבלה. בכנס ציינה דסי בארי, המפקחת על בתי הספר העל יסודיים, את החזון של החמ"ד ואמרה: "יש מקום לראיונות ולסינון על פי התאמה אידיאולוגית לבית ספר תיכון, שכן אנו סבורים שכל פרט זכאי לקבל חינוך על פי אמונתו, זו הסיבה גם שהחמ"ד מכיל מגוון של בתי ספר שיתאימו לזרמים השונים בחינוך הדתי, עם זאת אני סבורה שעל כל מוסד לקחת אחריות על הקהילה אותה הוא מייצג ולקבל הן את התלמידים החלשים והן התלמידים החזקים המתאימים לזהות בית הספר. כלומר בי"ס תורני יכול וצריך לקבל גם ילד תורני חלש וגם חזק, וכך כל בית ספר אחר. לכן אנו שואפים לכך שבחינות הכניסה באנגלית ובמתמטיקה יבוטלו לחלוטין תוך מספר שנים, שכן הם לא רלוונטיים לקבלה לבתי הספר". עם זאת ציינה בארי כי הקושי בהחלת פורמט כזה בא לעיתים דווקא מההורים שדורשים את הבחינות הלו, שכן הם סבורים שהבחינות מלמדות על איכותה של הישיבה או האולפנה אליה הם שולחים את בתם. או בנם. "עלינו לקחת אחריות על הקהילה גם על החלשים וגם על החזקים, בסופו של דבר מדובר בילדים שהולכים לבי"ס, במטרה ללמוד, ילד חלש יכול להיהפך לחזק עם ההנחיה הנכונה". במהלך הדיון שהתקיים בכנס העלו מספר מנהלים ממשתתפי הכנסת בפני בארי את סוגיית היחס לתכנית "עוז לתמורה". בארי ציינה כי בטווח הארוך ישנו סיכוי שהתוכנית תוריד את שכר הלימוד בחינוך הדתי, שכן דברים רבים שהחינוך הדתי נשא כדגל חינוכי נכנסו למימון הכללי של משרד החינוך. בין השאר מדובר בשעות פרטניות, שיחות אישיות של הרמי"ם והמחנכים ועוד.