מחקר חדש שנערך במכון לוסטיג של בית הספר הגבוה לטכנולוגיה בירושלים על ידי סטודנטיות חרדיות לתואר שני במנהל עסקים, בחן האם מעורבותם של עסקים חרדיים ברשת ה'פייסבוק' משפיעה על ביצועיהם העסקיים? ד"ר גולן כרמי, מנחה המחקר מספר בשיחה עם ערוץ 7 על שיטת המחקר "מדגם המחקר כלל 40 עסקים קטנים מהמגזר החרדי. איסוף הנתונים נעשה באמצעות הפצת סקר כמותי אנונימי מקוון. מתוכם רואיינו שלושה עסקים בראיונות עומק טלפונים אישיים שכללו שאלון חצי מובנה, בשילוב עם ניתוח עצמי של פרופיל עסקי. בנוסף, נאסף מידע משלים באמצעות שיחות אישיות מזדמנות, ותקשורת דוא"ל עם גורמי מפתח במגזר עסקי חרדי". המחקר נערך בקרב עסקים קטנים הפועלים במגזר החרדי בישראל ובעלי פרופיל בן חצי שנה לפחות בפייסבוק, אשר קיימו פעילות עסקית טרם כניסתם לפייסבוק. בנוסף נסקרו מאפייני המגזר החרדי המשפיעים על נושא המחקר, לרבות בחינת העסקים החרדים, מאפייני השיווק המקובלים במגזר זה, ונוכחות המגזר ברשתות החברתיות. המחקר מספק מדריך עכשווי לשימוש אידיאלי בפייסבוק על ידי אוכלוסיית המחקר. כרמי מסביר את תוצאות המחקר לפיהם, למרות שקיימת תנועת גולשים, העסקים החרדיים לא מנצלים את הפוטנציאל העסקי בתחום שירות הלקוחות והגדלת היקף הלקוחות, "מדגם המחקר מקיים פעילות בסיסית בפייסבוק, תוך הקצאה מינימלית של משאבי כוח אדם, זמן וכסף. כמו כן, נמצא כי רמת מעורבות העסקים בפייסבוק אינה משפיעה באופן מהותי ומובהק על כלל ביצועיהם, בעוד הזיקה המשמעותית ביותר נמצאה בתחום יכולת שירות הלקוחות. בנוסף, ההחזר הגבוה ביותר התקבל בתחומי החשיפה ויכולת השיווק. בנוסף,נמצא קשר חיובי בין הזמן המושקע לצורך קידום העסק ברשת החברתית פייסבוק, לבין רמת ההחזר על ההשקעה". המחקר נערך על ידי יהודית נדב, קרן קינסבורסקי וחיה איידלקופף. לפניות לכתב : efraim@a7.org