"משרד התחבורה מעוניין להקפיא את ההצעה להקים מרכזי לימוד נהיגה (מל"נים) ולקיים בחינה מחודשת של הנושא" – כך הודיע הבוקר סמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, לוועדת הכלכלה של הכנסת. יצחקי מסר את ההודעה בפתח דיון של הוועדה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, בהצעת החוק הממשלתית שהגיש משרד התחבורה לתיקון פקודת התעבורה, שנועדה לשנות את אופן הכשרת תלמידי הנהיגה ואת תהליך קבלת הרישיון.הסמנכ"ל יצחקי ביקש מהוועדה לפצל את הצעת החוק ולהוציא ממנה את הסעיפים הנוגעים להקמת המל"נים. "בהמשך לישיבות הוועדה הקודמות שהתקיימו בנושא המשרד מבקש כי ועדת הכלכלה תפצל את הצעת החוק לרפורמה בלימודי הנהיגה לשתי הצעות חוק, האחת לרישיון נהיגה מדורג והשנייה לנושא המל"נים", אמר. יצחקי הבהיר כי המשרד מבקש לקדם בשלב זה רק את נושא רישיון הנהיגה המדורג והוועדה קיבלה את בקשתו. היום אישרה הוועדה כי נהג חדש שהורשע בעבירה חמורה תוארך תקופת היותו נהג חדש בשנתיים נוספות ובתנאי שיעמוד במבחנים ובבדיקות כפי שיקבע שר התחבורה בתקנות. נציגי משרד התחבורה הסבירו כי הבדיקות אליהם נשלחים הנהגים הם בהתאם לעבירות, למשל נהג שהורשע בנהיגה בשכרות יישלח לבדיקה רפואית. הוועדה קיימה היום את הדיון במסגרת ציון יום המחויבות הלאומית לבטיחות בדרכים. יו"ר הוועדה, שאמה-הכהן, אמר כי בבוקר האזין לדברי מזכיר ועדת האו"ם לענייני תחבורה, רוברט נובאק. "שמחתי לשמוע מנובאק שאנחנו במקום טוב בעולם מבחינת מספר הנפגעים לנפש, שעומד על כ-40 הרוגים בשנה לכל מיליון תושבים", אמר שאמה-הכהן. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ, אמר כי נובאק הוא אורח של הרשות והוא אף ייקח היום חלק בכנס בכנסת בראשות יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, חמד עמאר. מוסקוביץ התייחס לנושא הדיון ואמר כי הרשות רואה צורך בשדרוג הכשרת הנהגים, על מנת להפוך את ההכשרה למעמיקה יותר בתקווה שהחוק יוביל לתוצאות על הכביש. "הרשות סבורה שאפשר להגיע למקום טוב יותר ולהוריד את מספר ההרוגים, אבל כדי לעשות את זה צריך התגייסות של כל הגורמים. כדי לשנות את תרבות הנהיגה צריך לחשוב חיים – רגע אחד של תשומת לב יכול למנוע טרגדיה", אמר מוסקוביץ. במהלך הדיון הציגו נציגי משרד התחבורה את תוכנית הלווי לפי הצעת החוק, הכוללת חובה של נהג צעיר, עד גיל 24, לנהוג 3 חודשים ראשונים בליווי מלאה ו-3 חודשים לאחר מכן בליווי בשעות הלילה. השינויים העיקריים הם הטלת חובת הלווי והארכת תקופת הליווי מ-3 ל-6 חודשים. כמו כן יקבל המלווה ערכת הדרכה, שתסייע לו בתקופת הליווי. לפי ההצעה, הנהג הצעיר יקבל היתר נהיגה לתקופת הליווי (6 חודשים) ובסופה יצטרך להתייצב ברשות הרישוי עם אישור שביצע את תוכנית הליווי. רק אם יוכיח הנהג הצעיר שאכן ביצע את תוכנית הליווי הוא יקבל רישיון נהיגה לשנה וחצי – עד תום תקופת היותו נהג חדש. נציגי משרד התחבורה הבהירו כי במקביל הכוונה היא להקדים בתקנות את מועד הוצאת רישיון הנהיגה מגיל 17 לגיל 16 ו-9 חודשים וזה ייעשה במקביל לכניסת החוק לתוקף. היו"ר שאמה-הכהן תהה מה יעשו כל מי שלא יכולים למצוא מלווה בקרב בני משפחתם, אם מדובר בחיילים בודדים, יתומים וביקש לדעת האם מדובר בבודדים או בנהגים רבים שיקלעו לבעיה. איתמר לוין מהעמותה לקידום מקצועי של מורי הנהיגה אמר כי כבר כיום יש הרבה צעירים שאין להם אפשרות להיעזר במלווה. לדבריו, יש כיום חברה שמציעה למלא את תפקיד המלווה תמורת תשלום, וכך נענש התלמיד פעמיים. חבר הנהלת העמותה, שי ברק, הוסיף כי המגזר הדתי נשכח. "זה מגזר מאוד גדול והצעירים שם לא יכולים לנהוג במהלך השבוע וגם לא בשבת ומה שנשאר להם זה נהיגה במוצאי השבת". המדענית הראשית של עמותת אור ירוק, ד"ר ציפי לוטן, טענה מנגד כי המחקרים של העמותה מצאו שהליווי הוא אפקטיבי. "בסקרים שלנו רק 2.5% מהצעירים אמרו שהם לא בטוחים אם יהיה להם מלווה", אמרה. לדבריה, הליווי ממתן את הנהיגה של הצעירים לכן תקופת ליווי ארוכה היא דבר טוב. המורים של ארגון מורי הנהיגה הצהירו כי אם זה המספר הם יהיו מוכנים לקחת על עצמם את ליווי אותם נהגים, ללא תשלום. אלי יעקבי מהעמותה לקידום מקצועי של מורי הנהיגה טען מנגד כי יש כיום כ-5,000 מורי נהיגה שנאבקים על הקיום שלהם והם לא יוכלו לתת שיעורים בחינם.יו"ר עמותת אנשים באדום, נורית גרוסמן, טענה כי חינוך ההורים הוא לא פחות חשוב מהליווי. לדבריה, "התיק עם הדיסק שיקבלו ההורים הוא לא מספיק כדי להסביר להם מה נדרש מהם כמלווים". כמו כן היא טענה כי אם הבדיקה היחידה שיעשה משרד הרישוי הוא של אישור שצריך להביא הנהג הצעיר מהוריו אז הדבר הוא "כמו לתת לחתול לשמור על השמנת". יו"ר העמותה לקידום מורי הנהיגה, יצחק שדה, הוסיף כי "משרד התחבורה קודם יורה את הפגז ורק אחר כך רץ לסמן את המטרה. קודם כל צריך לדעת מי יוכל לשמש כמלווה". ח"כ יצחק וקנין אמר כי אי אפשר להשאיר את ההצעה פתוחה ולא מסודרת. "אם זאת הצורה נקבל פה בסוף שקשוקה לא מסודרת – כל הדברים צריכים להיות ברורים ומעוגנים בחוק", אמר. לדברים הצטרף גם ח"כ עמאר, שהחליף את היו"ר וקרא למשרד התחבורה להגיע לישיבה הבאה בנושא עם הצעה שמסדירה באופן ברור את כל נושא הליווי.