הזירה האינטרנטית בכלל והרשתות החברתיות - הפייסבוק והטוויטר בפרט, הפכו בשנים האחרונות לאחד מהגורמים המשפעים ביותר על התודעה ועל המציאות בעולם, גם הלא וירטואלי. במועצה האזורית שומרון ובועד מתיישבי השומרון פועלים בחודשים האחרונים במרץ לשנות את השיח במדיה החברתית, שיח אשר רובו מתנהל בידי צעירים ואשר משפיע לעיתים יותר מכלי תקשורת אחרים. "הרשתות החברתיות הפכו בשנים האחרונות לאחת המדיות החשובות, הדינמיות והמכריעות ביותר", מסביר יוסי דגן, יועץ ראש המועצה האזורית שומרון ומנהל היחידה האסטרטגית במועצה, "בקרב קהלים רחבים הפכה הרשת לכלי משפיע יותר מהעיתונים ומתחנות הרדיו. בשנים האחרונות חרטנו על דגלנו במועצה האזורית שומרון כמטרה אסטרטגית וראשונה במעלה, לצד תנופת הבניה, את נושא ההסברה –ואנו צריכים להיות גורם דומיננטי ומשפיע במדיה הזו, בפייסבוק ובטוויטר". לפני שלושה שבועות הקימה המועצה האזורית שומרון בשיתוף ועד מתיישבי השומרון את מיזם הסיורים "השומרון – נעים להכיר", המיועד להביא את הציבור הרחב לסיורי הכרות עם השומרון כהמשך לסיורי האח"מים במועצת השומרון. אחד הסיורים הראשונים שהתקיים לפני כשבועיים היה סיור מיוחד, בו השתתפו עשרות "תותחי פייסבוק" ו"מכורי טוויטר", אנשים אשר מהווים גורמים מרכזיים בסצנת הרשת החברתית בישראל, אשר מעלים אחת לכמה שעות סטאטוסים חדשים לרשת ומשתפים בהם אלפי, ולעיתים אף עשרת אלפי חברים. תותחי הרשת הללו אותרו בעבודה מאומצת ומתמשכת ע"י פעילי ועד מתיישבי השומרון בניהולו של שגיא קיזלר, רכז פעילות הועד, והוזמנו לסיור מקיף בשומרון, מתוך כוונה כי המשתתפים בסיור חלקו את תובנותיהם עם עשרות אלפי חבריהם הוירטואליים ברשת. המשתתפים היו, רובם ככולם, תושבי מרכז הארץ והשרון, רובם בעלי דעות המזוהות עם המרכז-שמאל של הקשת הפוליטית, וכמעט כולם לא דרכו מימיהם בישובים ביהודה שומרון. הסיור החל בקפה ועוגה במועצה האזורית שומרון, לצד סקירה מאת ראש המועצה גרשון מסיקה וממצגת מקיפה על ההתיישבות ממנהל היחידה האסטרטגית בשומרון יוסי דגן. משם יצאו "תותחי הפייסבוק" לישוב ולאזור התעשייה ברקן, לנופים, אריאל, רחלים, איתמר וחוות "גבעות עולם" ולאלון מורה. שיאו של הסיור, שהודרך ע"י בועז העצני מועד המתיישבים, היה במפגש עם מייסד ההתיישבות בשומרון ויו"ר ועד מתיישבי השומרון בני קצובר, מפגש ותצפית משותפת שהתארכו הרבה מן המתוכנן. ואכן, בקצב הדינמי של הרשת, בתוך זמן קצר החלו המשתתפים שנחשפו למראות השומרון להעלות סטאטוסים ותמונות נוף מהשומרון לאויר הרשת, תמונות אשר יצרו מיד מאות דיונים ואלפי תגובות. מיד בסיום יום הסיור, העלו רבים מן המשתתפים תיאורים מפורטים של הסיור ושל תחושותיהם כתוצאה ממנו, תיאורים אשר גררו מיד הקשות "לייק", שיתופים, דיונים ותגובות. והתוצאה לא אחרה להגיע למעלה מרבע מליון צפיות בתמונות הנוף ותיאורי הסיור בשומרון. 270,000 צפיות, ליתר דיוק. אביבה זאבי מתל אביב, בלוגרית בינלאומית ומנהלת פורטל אינטרנטי גדול, סיפרה על תחושותיה "כמובן שהעליתי תמונות ושיתפתי את האנשים" – היא מספרת - "הכוח שיש למדיה החברתית הוא ענק, במיוחד אצל קהלים צעירים". "אנשים מדברים בביטחון על ההתנחלויות והשומרון אבל הם לא היו שם אף פעם" – אומר שמוליק פיקסמן מתל אביב, דמות מרכזית בסצנת הפייסבוק בישראל, שהתמונות שהעלה לרשת לאחר השתתפותו בסיור זכו לעשרות אלפי צפיות, "הדבר האלמנטארי הוא להגיע ולראות בעינים". במיזם "השומרון - נעים להכיר", הביעו סיפוק מהחשיפה הגבוהה אליה הגיעו הסיפורים ובעיקר התמונות ברשת, והודו לועד מתיישבי השומרון על איתור משתתפי הסיור, הבלוגרים ואנשי הפייסבוק. מאז הושק מיזם הסיורים "השומרון – נעים להכיר" לפני כשלושה שבועות הגיעו לשומרון לטייל ולראות למעלה מאלף וחמש מאות איש. "האוייב הגדול של ההתיישבות הוא הבורות" – מסביר ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה – "הסיורים בשומרון הם מעין דרך עוקפת תקשורת, המאפשרת לציבור בישראל לראות בעינים את ההתיישבות, ולהתחבר לצדקת הדרך של המעשה הציוני בשומרון, כמו גם לאתרי התנ"ך, לנופים ולאנשים". פעילי מיזם הסיורים "השומרון – נעים להכיר" מספרים על התעניינות רבה של אזרחים בעקבות הפרסום הרב ברשתות החברתיות, התעניינות שתתורגם בשבועות הקרובים לסיורים נוספים בישובים וברחבי השומרון "270 אלף אזרחים נחשפו לראשונה לסיור וירטואלי בשומרון, השלב הבא יהיה טיולים אמיתיים, לגמרי לא וירטואליים בישובי השומרון, לטייל ולהכיר". ביקב רחלים