פמיניסטיות, ארגוני זכויות נשים, לוחמות למען מעמד האישה ושאר חובבי תקשורת נכבדות ונכבדים. צר לי להודיע לכם\ן אבל מסתבר שכל (או לפחות כמעט כל) פוזת המאבק הבלתי מתפשר שלכן למען חירותה של האישה הוא לא יותר מבועת בלון מלאה באוויר חם, פיקציה או בעברית פשוטה – חארטה בארטה. אין לי הסבר אחר לדומייה שהתעטפתם בה השבוע. ולא רק אתכן עטפה השתיקה. היא עטפה צבועים מכל קצוות הארץ, 'צבועי כל הארץ התאחדו' עלתה הקריאה מעל כל במה ציבורית. לפני חודשים אחדים הרעדתם את המדינה כולה במאבק בלתי מתפשר נגד הציבור החרדי. הזכות לשבת בקדמת אוטובוס התחרתה בזכות לחיות. נשים אמיצות שמו נפשן בכפן ועלו לקדמת אוטובוס חרדי, סיפרו בדמע לתקשורת על החוויה המרוממת ומיד נחשבו לז'אן-דארקיות של דורנו. כלי התקשורת שיבחו והיללו אותן מתחת כל מיקרופון רענן ומול כל מצלמה עבשה. עדנה מיוחדת הייתה למומחי תנ"ך קשישים שנשלפו מהספריות המאובקות באוניברסיטאות, ובלבד שיוכיחו קבל עם ועולם עד כמה בימי התנ"ך זה היה אחרת, וכל החומרות של הציבור החרדי אינן אלא תוצר של השנים הארוכות לצד הכנסייה הנוצרית שראתה בנשים סמלו של השטן. לא הייתה כאן פוליטיקאית אחת, מראשונת הלימור-לבנתיות ועד אחרונת הזהבה-גלאוניות, שפספסה את ההזדמנות לשאת את דגל מאבק חירותן של בנות מינה המושפלות והמדוכאות. איראן ואפגניסטן היו למטבע לשון בכל ויכוח בין הלוחמות האמיצות לבין כל מי שנקרה בדרכן. לרגע נדמה היה שמאבקכן, צודק או לא, נובע ממקור אמיתי של שוויון, זכויות אדם (או במקרה הזה 'אדמית'), חופש פרט, שיקום מעמד האישה ושאר ירקות (שאין בכוונתי לזלזל בהן גם כעת). אבל אז הגיעו הימים האחרונים ועימם פרסומת הזימה של 'קסטרו'. לא אפרט כאן את תוכנה מטעמים מובנים. אני משוכנע שכל מי ששוטט באתרי האינטרנט המרכזיים ובערוצי הטלוויזיה המזרחית נחשף להיחשפות ההיא בעל כורחו. במבחן הפרסומת, פמיניסטיות נכבדות, כשלתן כישלון חרוץ. התפוגגתן. התאדתן. יש לכן הסבר לאן נעלמתן? איפה קול הצעקה והצווחה שלכן? מה זה האלם הזה שנתקפתן בו? איך קרה שעדיין לא אורגנה הפגנה המונית מול משרדי 'קסטרו', החברה שהמשיכה והגדירה את כולכן כאובייקט זול? איך קרה שאף אחת מכן לא תובעת להחרים את החברה הזו ולהוביל מיידית להורדה של עשרות אחוזים במכירות שלה? האמינו לי שירידה כזו הייתה מובילה להעפתו לכל הרוחות של הקופירייטר שהביא עליהם את האסון התרבותי הזה. אבל לא. לא קריאה לחרם ולא הפגנה. אפילו לא עיתונאי אחד שיראיין את הגברת גדות שהצטלמה לפרסומת ועימת אותה עם השאלה הפשוטה – 'למה? בחייאת, למה?', ו'כמה שילמו לך עד שהיה שווה להפוך סמל לתרבות הברברית הזו שרומסת את כבוד האישה?'. שתיקה כללית. נשות הארגונים עסוקות כעת בשאיפה הכמוסה שחיכתה בליבן אלפיים שנות, השאיפה לשבת בקדמת האוטובוס שעובר במאה שערים, והעיתונאים עסוקים במרדף אחר סגן השר ליצמן כדי לקלוט אותו יוצא שוב בזמן שירת נשים מאיזה אירוע נידח. כשזה המצב בהחלט אפשר להבין אותם. הם עסוקים מדי. צדיק אחד בסדום שלנו, חבר הכנסת אורי אריאל, יזם מכתב תקיף שבו דרש להסיר את הפרסומת הזו, והכותרות בכלי התקשורת (למעט אחת ב'מאקו' "אפשר למכור ג'ינס בלי לבזות נשים", שגם אותו לא כתב עיתונאי) הפכו אותו למין טרחן נודניק שהפרסומת מוציאה אותו מדעתו. היו כאלה שהגדירו אותו ואת החותמים על המכתב שלו כ'אולטרה שמרנים', ורובם חגגו על ההזדמנות לצרף את התצלום מתוך הפרסומת אל תוך האתר שלהם באצטלה חדשותית מתחסדת, הם רק מדווחים. אבל גם זה טבעי. כלי התקשורת הללו לא יכולים להעז ולהצטרף למחאתו של אורי אריאל כי בליבם מקננת התקווה לשבת מחר במשרדם של אנשי 'קסטרו' כדי לסגור קמפיין בחצי מיליון שקל. בקיצור, כשזה המצב לא נותר אלא לציבור עצמו לקום עצמאית ולהחרים כל חברה שפוגעת בהם בפרסומותיה. רק כך מישהו יתייחס אליכם בכלל. אם אתם כועסים בבית, מנסים, ללא הצלחה, להסתיר את המסכים מילדיכם, חשים שאתם חייבים לצעוק על מישהו, אבל בסופו של דבר חוזרים אל אותן חנויות וקונים את אותה סחורה (לפעמים אחרי שאתם נכנסים דרך דלת זכוכית ועליה התמונה ההיא שעיצבנה אתכם אתמול בערב), אז למה אתם בדיוק מצפים? שמישהו ייקח אתכם בחשבון כשהוא מתכנן את הקמפיין הבא שלו? אם אתם עדר שהולך בעיניים עצומות אל השוחט ומדי פעם מצקצקים כשאתם רואים אותו עורף עוד ראש, אז למה שהוא יפסיק להניף את הסכין? זה הכוח של כל אחד ואחד מאיתנו. להחרים ולחנך את הפרימיטיביים הללו ממשרדי הפרסום. לומר להם מה טוב ומוסרי בעיניכם. שפת הכסף ומדדי המכירות היא השפה היחידה שהם מבינים. דברו איתם בשפה הזו. ועוד הערה לסיום: לא צריך לחכות להתארגנות המונית. לא תהיה כזו. לכל אחד יש את התירוץ למה לשתוק - צביעות, עצלנות, רווחים וכו'. לכן על כל אחד מאיתנו לדאוג לעצמו, להחרים את מי שמזהם בעיניו את המרחב הציבורי ורק לספר על כך לחבר או שניים. העניין כבר יתגלגל מעצמו. כך זה היה גם בעבר מול חברות שעשו שימוש בוטה וגס בילדים. הציבור אמר את שלו והפרסומות התעדנו מאליהן. שיהיה בהצלחה.