אליה, כנרת ומוריה מבי"ס לחינוך מיוחד "אדנים" בחדרה יצרו פלטפורמה ייחודית המאפשרת לתלמידים לבטא את עצמם פיסית ורגשית באופן מלא וללא מעצורים בחסות החושך. היוזמה "תיאטרון שחור" היא קבוצת עבודה המופיעה בחלל חשוך המאפשר ביטוי אישי בסביבה מוגנת. מיכל גרוס מבי"ס לחינוך מיוחד "און" בתל אביב יזמה ופיתחה פרויקט המאפשר ומסייע לתלמידים בעלי נכויות פיזיות להשתתף בתוכנית לימודי השואה ולצאת למצעד החיים בפולין תוך שהם חווים את אותן החוויות שעוברים שאר בני הנוער בגילם. עדי קינן מפנימיית נווה צאלים לחינוך מיוחד פיתח תוכנית לשיקום וטיפוח הקשר בין הורים לילדיהם באמצעות עבודה משותפת בערוגות הירק והנוי בנוה צאלים. המשותף ליוזמות אלה הוא "פרס רקנאטי צ'ייס רש"י למורה היזם" שיוסד בשנת 2003 למורים ולגננות ממגוון מוסדות החינוך והמגזרים בישראל. הפרס זוכה להכרה ממסדית כאחד המיזמים החברתיים החינוכיים הייחודיים שנועד לעודד מורים להרחיב את גבולות תפקידם, להניע מהלכים יוצאי דופן וליזום פתרונות בתחומי החינוך המהווים פריצת דרך. חלוקת הפרסים לשנה זו תתקיים היום (ד') אחר הצהרים במשרד החינוך בירושלים במעמד שר החינוך, מר גדעון סער, שהעניק את ברכתו וחסותו לפרס. ליאון רקנאטי מציין כי השנה נבחרו 11 יוזמות יצירתיות מתוך 420 שהוגשו והן יזכו את המורים היזמים בפרס כספי בסך 10,000 ₪ לכל יוזמה, וכן תוענקנה תעודות הוקרה ל- 14 יוזמות נוספות. הפרס מיועד למורים ולגננות ממגוון מוסדות החינוך והמגזרים בישראל מבתי הספר היסודיים והעל-יסודיים, אשר יזמו ופיתחו היבטים ייחודיים בעבודתם. מדובר ביוזמות המקדמות את ההישגים הלימודיים והחינוכיים של תלמידיהם. לשתי היוזמות הזוכות במקום הראשון יוענק פרס כספי נוסף בסך 25,000 ₪ במטרה לשמש מנוף לפעילות מדעית-חינוכית של תלמידי בית הספר. פרופ' יעקב קופ, לשעבר ראש מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל וממייסדי הפרס, מדגיש כי היוזמות הנבחרות גם משפרות באופן ניכר את הסיכויים של תלמידים רבים במערכת החינוך להתקדם ולהצליח גם לאחר סיום הלימודים הרשמיים. חשוב לציין שהבשורה אינה נחלתו של תחום החינוך בלבד. יוזמות רבות משרתות את צורכי האוכלוסייה השונים, תוך שימוש בכלים חדשניים ויצירתיים לפיתרון בעיות ומכשולים. כך למשל מאפשרת יוזמת "עבודה משותפת בערוגות הירק והנוי בנווה צאלים" את שיקום וטיפוח הקשר בין הורים לילדים הסובלים מבעיות רגשיות. יוזמה זו, הפועלת מזה שלוש שנים, סייעה רבות להורים, שכבר התייאשו מיחסיהם עם ילדיהם, לפתוח ערוצי תקשורת חדשים ולהעלות את הקשר הבינאישי עם הילד בכמה דרגות. הפרסים מוענקים לאנשים מן השורה במערכות החינוך, אשר יזמו ופיתחו היבטים ייחודיים במלאכתם, בקדמם את יעדי השירותים הללו, תוך שימוש בכלים חדשניים ויצירתיים. אנשים אלה מגלים חזון החורג מפתרון בעיות מיידיות ומטרתו שינוי בחיי הפרט, הקהילה והחברה. בין הזוכים בפרס השנה גם שבתאי שפיגלר מבית שאן שפיתח מעבדת פיסיקה לימודית מודולארית וניידת לטיפוח גישה מדעית ועידוד יצירתיות טכנולוגית והביא לגידול משמעותי במספר התלמידים הלומדים פיסיקה באזור. עוד בין הזוכים טוביה נאור מירושלים פיתח תכנית לימודים בה התלמידים חוקרים את השורשים המוסיקליים של משפחתם. התוכנית עוסקת באינטגרציה חברתית, טיפוח סובלנות, העמקת הקשרים במשפחה והרחבת הידע בתחומים שונים בעזרת המוסיקה וסיפורי המשפחה. זוכה נוסף הוא בנימין שוקרון מבאר שבע שפיתח שיטת לימוד להוראת המשנה בצורה חווייתית, איכותית ומזמנת למידה. זוכות נוספות הן דפנה צוקרמן, דליה יחזקאלי ויחזקאל קירשברג שיצרו את הכפר הארכיאולוגי-אקולוגי בבית ספר עין הרים במטה יהודה. כיום פועלים בכפר 550 תלמידי ביה"ס, מורים והורים, ומתארחים בכפר גני ילדים וגננות, השתלמויות מורים, סטודנטים ואורחים מחו"ל כשהחזון שליווה את היזמים הוא לצאת מהכיתה אל הטבע ולחנך לקיימות בסביבה בת- קיימא.