חוף האלמוגים
חוף האלמוגיםצילום: פלאש 90

בימים האחרונים מתריעים אנשי רשות הטבע והגנים משהות בסביבת מצוקי הכורכר שלאורך החוף באזור השרון. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אורי נווה, סגן מנהל מחוז מרכז ברשות, שסיפר על הסכנה וההתמודדות איתה.

"בימים האחרונים היו כמה התמוטטויות חדשות. אחת בחוף אולגה, מדרום לחוץ הרחצה המוכרזת, והקטע השני בין מכון וינגייט לאפולוניה", הוא מספר ומבהיר כי מדובר במפולות של מצוקי כורכר בגובה של כשלושים מטרים הסובלים מזה שנים מהיחלשות בהיותם מורכבים מחומר פריך בניגוד לאתרים אחרים. "המצוק עובר תהליך של בליה. הגלים מחלישים את המצוק וראש המצוק גולש למטה. אלו אלפי טונות של עפר שמתדרדרים למטה".

נווה מוסיף ומציין כי בשנים האחרונות ההליך המסוכן מואץ בעקבות בנייה של מרינות ונמלים החוסמים את החולות המגיעים מהדלתא של הנילוס צפונה ואמורים היו להתנקז לאזור המצוק באזור חיפה, אך בגלל הבניה המאסיבית באמצע הדרך החולות נעצרים שם ומחלישים את המצוקים.

התמוטטויות אלו גובות גם קורבנות בנפש. נווה מזכיר אדם ובנו שנהרגו לפני מספר שנים מהתמוטטות שכזו, וכן את פציעתן של שתי מטיילות בשנת 2005, האחת באורח בינוני והאחרת קשה. "זה בעצם כמו רולטה רוסית".

כדי להזהיר את הציבור הציבו אנשי רשות שלטי אזהרה על גב המצוק להרחיק את המבקרים במקום. נווה מדגיש שהמצוק עצמו אינו "מתריע" לפני קריסה. בעוד מצוק יכול לשרוד שנים ארוכות כשהוא סדוק מצוק אחר יכול לקרוס שעה לאחר שמומחים יבדקו אותו ויקבעו שהוא בטוח.

כדי למנוע קריסה עתידית באזורי המלונות מזכיר נווה כי בעבר בוצעו פרויקטים למיגון כמו במלון כרמל על ידי עיריית נתניהו ובמתחם אפולוניה על ידי הרשות כדי למנוע הרס עתיקות. אחד הפתרונות הוא העברת חול ממקומות אחרים לאזור זה ובכך לאפשר לחולות הבאים מדרום להמשיך את תנועתם הטבעית צפונה ולמנוע היעצרות שלהם באזור השרון. "אם הפעולה תיעשה באופן עקבי התהליך הטבעי יואט, אבל לא ייבלם", מסביר נווה המציין כי המדינה הקצתה לטובת מיזמים שכאלה קרוב לחצי מיליארד שקלים, והתקווה היא שבקרוב יוחל גם בביצועם בפועל.