החופש הגדול מתקפל והולך והגיעה השעה להיערך למעבר החד בין חודשיים של חופשה לשנת לימודים עמוסת דרישות ומטלות. על סוגית הדרך הנכונה, הראויה ואולי גם המתונה לבצע את המעבר שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ד"ר סוזי קגן, יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי ומרצה באוניברסיטת בר אילן. ד"ר כגן מזכירה כי במהלך החודשיים של חופשת הקיץ נוצרה אצל הילדים, וכך גם אצל לא מעט הורים, שגרה חדשה בה קמים מאוחר, אוכלים מאוחר והולכים לישון מאוחר. את המציאות הזו יש לשנות, ושינוי זה נכון לבצעו בהדרגה. לדבריה אמנם ניתן "להנחית" את השינויים בבת אחת, מבוקר מסוים יש לקום בשעה מסוימת, לאכול מזון מסוים בשעה מסוימת וכו', אך מדיניות שכזו תוביל את הילדים להיכנס כ"זומבים" למערכת החינוך, כהגדרתה. היא מזכירה שבראשית השנה נדרשים לא מעט ילדים לריכוז מיוחד במבחני הקבצות, בחומר רב שיש ללמוד לקראת החגים וכו', והגעה לשנת הלימודים ללא הכנה תמנע מהם את היכולת להשתלב כראוי במערכת. כגן ממליצה לקיים מידרוג בשינויי ההרגלים של הילדים, מעין גמילה מהרגלי החופש הגדול כאשר בכל יום בשבוע שקודם לתחילת שנת הלימודים יקדימו הילדים להתעורר בחצי שעה וילכו לישון חצי שעה מוקדם יותר. במקביל היא ממליצה גם על שינויים בהרגלי התזונה שכן הגוף "התרגל" לרעוב בשעות מסוימות ויש להרגילו צעד אחר צעד לשינויים המתבקשים מסדר היום החדש-ישן. באשר לנדנדת החופשות וימי הלימודים בראשית השנה כאשר לאחר ימי לימודים בודדים שבים הילדים לחופשה בדמות חופשת החגים, אומרת ד"ר כגן כי עבור הילדים הקטנים יותר מדובר בטלטלה של ממש, וגננות יכולות להעיד על תקופה קשה של לא מעט בכי וגעגועים של הילדים שאינם מספיקים להסתגל למסגרת החדשה וכבר שבים לחופשה וממנה שוב לתקופת הסתגלות בגנים. מציאות שכזו אינה קיימת במערכת החינוך האירופית או האמריקאית, אך כדי לבצע את השינוי ולמקם את אחד מחודשי החופשה על ימי החגים עצמם צריך שינוי מערכתי מורכב וכמעט בלתי אפשרי של מערכת החינוך כולה בניצוחו של שר החינוך. על מנת להקל את הכניסה לגנים ממליצה כגן להקדיש מחשבה מספר ימים לפני פתיחת השנה. למשל, כיומיים לפני תחילת שנת הלימודים בקרו עם הילד בגן גם אם השער סגור. הראו לו את המרחב הקרוב לגן, את השער והשביל לגן והבטיחו לו שתחזרו לכאן מידי יום החל מהיום הראשון ללימודים. הכינו לילד שי להצלחתו ביום הראשון מבעוד מועד. ספרו לו על השי שיחכה לו בתום היום הראשון, והביאו עמכם את השי כאשר אתם מגיעים לאסוף אותו. באשר לכניסתם של ילדי הכיתות הנמוכות למסגרת היא ממליצה כי כשאתם מלווים את הילד לגן או לבית הספר, השתדלו להגיע מוקדם ככל האפשר כאשר הגן או הכיתה עוד ריקים או עם מספר קטן של ילדים. כאשר ילדכם יכנס ויהיו שם מספר מועט של ילדים, תחושת הפחד תפחת באופן משמעותי. יתרה מכך, כל ילד נוסף שיכנס עשוי לעורר בילד תחושה שהוא כבר ותיק, ויכול לקבל את פני הילד שנכנס לשלום.