ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את הצעות החוק של חברי הכנסת דוד רותם ורוברט אילטוב, והצעה נוספת של חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני, לתקן את פקדת מסילות הברזל על מנת לאפשר לשר התחבורה להקים ועדת ערר על הקנסות שמטילה זכיינית הרכבת הקלה בירושלים חברת סיטיפס ולקבוע הסדרי השגה. בפתח הדיון ציין ח"כ רותם כי ממחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוכן לבקשת ח"כ מקלב, עולה כי כמעט חצי מהנוסעים שקיבלו דרישה לתשלום קנס ביקשו לבטלו. "הדוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מוכיח כי תושבים רבים מרגישים שנפגעו ממדיניותה של סיטיפס, לכן יש לאפשר להם למצות את הטענות בצורה ההוגנת ביותר ולהקים ועדת ערר חיצונית ובלתי תלויה". ח"כ מקלב טען כי סיטיפס ממשיכה לתת דוחות שחלקם לא חוקיים. לדבריו, החברה נותנת דוחות גם למי ששילמו על הנסיעה, בטעות, בכרטיס רב קו שלא היה שלהם ומשרד התחבורה לא עושה די בעניין. מחזיק תיק התחבורה והחניה בירושלים, עו"ד דידי הרשקוביץ, אמר כי ההצעה שמה במרכז את רווחתם של התושבים, במקום את רווחיו של הזכיין". עו"ד חוה ראובני ממשרד התחבורה אמרה כי היו ישיבות קשות בין אנשי המשרד לאנשי סיטיפס, בניסיון לברר את ההצפה של התלונות. לדבריה, נושא הרב קו עדיין לא מוסדר בחוק ולכן מדובר בשאלה של פרשנות משפטית לגבי מה מותר ומה אסור לעשות עם הכרטיס. סמנכ"ל סיטיפס, שי אייזנברג, הסביר כי כיום כבר קיימת בחוק אפשרות להגיש ערר על הקנסות לסיטיפס, שמטפלת בכל הפניות והצעת החוק תשנה את המנגנון הקיים. הוא ציין כי הוגשו למעלה מ-12 אלף פניות לביטול קנסות ו-93% מהן טופלו. לדבריו, כ-18 אלף קנסות שניתנו כדין בין ינואר ליוני השנה, ומתוכן בוטלו 5,235 קנסות לפנים משורת הדין. היועצת המשפטית של סיטיפס, עו"ד גיתית שיינין, טענה כי הוספת ועדת הערר על ועדת ההשגה תיצור כפל שיוביל לאי ודאות ועומס הליכים על הפונים. חברי הכנסת דחו את הטענות ואישרו, כאמור את הצעת החוק. לפי ההצעה ניתן יהיה להגיש השגה לסיטיפס תוך 30 יום מקבלת הדרישה לחיוב מוגדל. במידה וההשגה תידחה ניתן יהיה להגיש ערר על ההחלטה לוועדת הערר שימנו שר התחבורה ושר האוצר. לפי ההצעה שאושרה, מי שיעמוד בראש הוועדה יהיה מי שמוסמך לכהן כשופט בבית משפט שלום ויהיו בה נציג ציבור ונציג משרד התחבורה. עוד אישרה הוועדה כי החוק יחול על דרישות תשלום שיינתנו מיום פרסום החוק, אולם חברת סיטיפס לא תוכל לנקוט בהליכי גבייה בדין אותם קנסות עד שלא תוקם ועדת הערר.