עו"ד יצחק בוכובזה, ראש עיריית אור יהודה לשעבר, עתר לבג"צ נגד שר החינוך בדרישה שיקבע את התקציב המועבר למערכת חינוך החובה בישראל באופן דיפרנציאלי. על פי העתירה, יש לקבוע את התקצוב באופן שיתחשב בפרמטרים החברתיים-כלכליים של כל רשות מקומית, וברמת ההכנסות העצמיות של כל רשות. העתירה קוראת לבית המשפט העליון לחייב את שר החינוך לקיים את הסעיפים בחוק הדורשים ממנו לקיים מצב של שוויון הזדמנויות לכלל התלמידים במערכת החינוך בישראל. עו"ד בוכובזה מבקש משופטי בג"צ צו על תנאי שיעכב העברה של 3% מתקציב חינוך חובה, כ-300 מיליון שקלים, לרשויות המקומיות החזקות בישראל. בעתירה מציג עו"ד בוכובזה נתונים המעידים על פערים הולכים וגדלים בתוך מערכת החינוך בין תלמידים מרשויות מקומיות מרקע חברתי-כלכלי חזק לתלמידים מרשויות מרקע חברתי-כלכלי חלש. גם תוצאות מבחני המיצ"ב שפרסם משרד החינוך לשנת הלימודים תשע"א לכיתות ה' מצביעים על פערים עקביים וניכרים בהישגיהם של תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-כלכלי, ומראים שככל שהרקע החברתי-כלכלי גבוה יותר, כך הישגי התלמידים גבוהים יותר. נתונים אלו אף מחמירים בקרב התלמידים הבוגרים יותר, כאשר ניתוח של המבחנים בקרב תלמידי כיתות ח' מראה על התרחבות הפערים בהישגי התלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-כלכלי. העתירה מגלה כי ההשקעה בסל חינוך לתלמיד מרקע חברתי-כלכלי חזק גבוהה לעיתים עד פי 2 לעומת תלמידי מרקע חברתי-כלכלי נמוך. כך לדוגמא ניתוח שערך מרכז המחקר והמידע של הכנסת להצעת תקציב משרד החינוך לשנים 2011-2012 הראה, שסל החינוך ממנו נהנה תלמיד באשכול החברתי-כלכלי החזק בישראל עומד על 8,528 שקלים, בשעה שהסל של תלמיד באשכול החברתי-כלכלי החלש בישראל עומד על 4,013 שקלים בלבד, ואת הפער הזה מממנת המדינה. סל החינוך אותו מקבל תלמיד מתוקצב משלושה מקורות מרכזיים: משרד החינוך, הרשות המקומית ותשלומי הורים, ומשרד החינוך מתקצב בשיעור גבוה יותר תלמידים מרקע כלכלי-חברתי חזק על חשבון תלמידים מרקע כלכלי-חברתי חלש. בעתירה גם נטען כי בדרך פעולתו מתעלם המשרד מהפערים שנוצרים כתוצאה מההשקעות שמבצעות רשויות חזקות לעומת רשויות חלשות, והורים בעלי אמצעים לעומת הורים חסרי יכולת כלכלית. בעתירה גם מבקש עו"ד בוכובזה מבג"צ שיחייב את שר החינוך לפרסם כמתחייב בחוק את שיעורי ההשתתפות של המדינה והרשויות המקומיות בקיום מוסדות חינוך חובה; דבר שלא התבצע עד היום. לחילופין, מבקש עו"ד בוכובזה לפתוח את אזורי הרישום כך שתלמידים יוכלו להירשם במוסדות חינוך גם מחוץ לאזור מגוריהם, זאת במידה ומשרד החינוך ימשיך בסירובו לקיים את דרישות החוק הנוגעות לשקיפות תקציב החינוך ובדרישה לקיום שוויון הזדמנויות בין תלמידים מרשויות מקומיות שונות. עו"ד יצחק בוכובזה, ראש עיריית אור יהודה לשעבר, ומגיש העתירה, אומר כי "שר החינוך אינו מבצע את החובה המוטלת עליו על פי חוק - לקיים מערכת חינוך שמאפשרת מתן של הזדמנות שווה בין כלל התלמידים במערכת. ולא זו בלבד שמשרד החינוך אינו מאזן ומשלים לחלשים, אלא שהוא מפלה לרעה תלמידים מרקע חלש ומתקצב את סל החינוך שלהם בפחות משאבים לעומת התלמידים מרקע חזק, זאת מגלה העתירה על סמך נתונים של משרד האוצר". "אני מצפה מבג"צ לחייב את שר החינוך להביא לידי פרסום את הנתונים, במיוחד כאשר בית המשפט העליון הורה למשרד החינוך לפרסם את תוצאות מבחני המיצ"ב חרף הסיכונים והחששות הכרוכים בפרסום של תוצאות המבחנים. עם פרסום ההשקעות בחינוך ברשויות המקומיות עשויה להתברר גם הסיבה לפערים בתוצאות בין תלמידי הרשויות השונות. ואז שר החינוך יעמוד מול הלחץ של החלשים ולא רק של הרשויות החזקות", ציין בוכובזה. עו"ד בוכובזה הוסיף, כי "הפערים בחינוך ובהישגים הלימודיים בין ישראל האחת לשנייה באים לידי ביטוי בתחילת דרכם של הילדים, ונמשכים בצמתים שבהם מצפות הזדמנויות בהמשך הדרך. תמונת הפער משתקפת באופן הבולט והצורם ביותר דווקא ביום העצמאות, כאשר גם אחרי שישים וארבע שנות עצמאות תחנות הטלוויזיה מקרינות את הסרטים על הדמויות הסטריאוטיפיות של ישראל השנייה, כדוגמת סאלח שבתי והשוטר אזולאי, ובמוצאי החג – ישראל הראשונה מקבלת את פרסי ישראל". העותר, עו"ד יצחק בוכובזה, כיהן כראש עיריית אור יהודה במשך 23 שנים, והעיסוק בשוויון חברתי היה חלק מפעילותו הציבורית. נחשב מומחה בנושא כלכלת החינוך ושלטון מוניציפאלי בכלל. לאחרונה פרסם גם רומן אוטוביוגרפי - "הילד מהכניסה השלישית" - העוסק בילדי הפריפריה החברתית, ועוסק בין השאר בהשפעת החינוך ביצירה של פערים חברתיים בישראל.