בשבועות האחרונים, קיבל בית משפט בדרום אפריקה את עתירתה של עובדת בית מלון שפוטרה, לאחר שנעדרה חודש ימים מעבודתה, וחייב את מעסיקה להחזירה לעבודתה. מנהל בית המלון טען שהעובדת אומנם הציגה אישור רפואי אך הוא היה חתום בידי רופא אליל בן המקום. הלה חתם לה על שלושים יום של שהייה בבית וצריכת שיקויים מסוימים לצורך "שחרור מרוחות רעות המפריעות את מנוחתה". היה זה פסק דין תקדימי בדרום אפריקה הרואה את רופאי האליל כרופאים לכל דבר ועניין. בית המשפט המקומי נימק את פסיקתו בכך שדרום אפריקה היא מדינה רב תרבותית ולכן עליה לכבד את כלל התרבויות שבה. בלי להעליב אף אחד, אך בעולם המערבי, הרפואה אינה דבר של מה בכך והתרופות אינן נתונות לגחמתם של אלו ואחרים. יש לכולנו מזל גדול, שהרגולציה הרפואית המערבית מחייבת שנים רבות של מחקר ובדיקה על חולים כדי שתרופה תקבל את התיקוף הנדרש בדרך למדפי הפארמים. זוהי ההסתכלות היסודית על התרופות בכלל ועל הרטאלין בפרט. ולכן, יתרונותיה של גלולת הרטאלין, הניתנת לאחר אבחון מעמיק ותחת פיקוח רפואי מוסמך, עולים בכמה מונים על חסרונותיה במיוחד לאור העובדה שניתן להפסיק את הטיפול בכל עת ללא כל חשש. יחד עם זאת, גלולת הרטאלין אינה גלולת קסם המתקנת הכול. בשורות הבאות ובמאמר הבא נסקור שתי טעויות נפוצות של הורים לילדי ADHD שבחרו בטיפול התרופתי לילדיהם. הורים לילד שאובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז, אמורים להיות שמחים לאור הגילוי הדרמטי. מעתה יש הסבר רפואי לכל אותם מצבי חיים בלתי אפשריים ולעיתים מייאשים. עתה נודע להם שזה לא שהילד רע מטבעו. הוא לא עושה את זה בכוונה. כך בנוי המוח שלו. כך הוא רואה את העולם. הוא לא בוחר להתעלם, לדחות, לשכוח ולהתפרץ ללא מעצורים. ניתן לומר שזהו אופיו המולד. לאחר שעיכלו את האבחון ומשמעויותיו, ועם מִרשם בידיהם - פונים ההורים בשמחה לבית המרקחת הקרוב. תקוות רבות תולים ההורים בגלולת הקסם. הם בטוחים שהתרופה תשנה את חייהם מקצה לקצה. הם כבר חושבים לחלק את חייהם לשניים. לפני הגלולה ואחריה. ואומנם, לאחר שנטל גלולה במינון נמוך ולא נרשמו תופעות לוואי כל שהן והמשיך במינון המתאים, חל שיפור עצום בתפקודו הלימודי וגם הציונים הגבוהים המתאימים ליכולותיו לא אחרו לבוא. ובבית "שמחה וששון ולכל ילד בלון". אך האם הגלולה היא הכול? האם כל התסמינים שליוו את הילד במשך שנים נעלמו בבת אחת? התשובה היא לא ולא. הציונים הטובים שהחלו להופיע במקביל ללקיחת הגלולה, מלמדים על יכולותיו הלימודיות הגבוהות של הילד שרק עכשיו יכלו לקבל ביטוי בשטח. ברור לכולנו שהגלולה לא לימדה אותו אסטרטגיות וארגון למידה. הגלולה רק הסירה את המפריעים, והכישורים החבויים החלו להופיע. הגלולה העמידה את הילד על הרגליים ועכשיו הוא יכול להתקדם ואפילו לרוץ אל ההצלחה שלו. מה שנכון לפעמים לגבי התפקוד הלימודי, בוודאי לא נכון לגבי הניהול העצמי בחיים בכלל. התסמינים הרבים שהביאו את ההורים להחלטה שצריך לעשות משהו עם המצב הבלתי אפשרי, לא ייעלמו מעצמם רק בגלל שהגלולה הפכה לחלק מחיי הילד. הגלולה לא תלמד את הילד לבנות לעצמו לוחות זמנים עם סדר עדיפויות נכון. הגלולה לא תלמד את הילד כיצד לסדר את המכתבה בחדרו כדי שתשרת אותו במיטביות ולא תהווה גורם להסחות תמידיות. הגלולה לא תלמד את הילד כיצד לארגן את הלמידה שלו לקראת מבחן כשברקע משימות רבות נוספות, חוגים ותנועת נוער. הגלולה לא תלמד את הילד כיצד לנהל את רגשותיו ותגובותיו. הגלולה לא תלמד את הילד מיומנויות חברתיות מינימאליות הנצרכות לכל בן אנוש באשר הוא. לכן, במקביל ללקיחת הגלולה, יש ללמד את הילד את אותן המיומנויות המולדות או הנרכשות בניסוי וטעייה אצל ילדים "רגילים". לצורך הלימוד וההקנייה יכול לשמש כל מבוגר שיש לו הידע והגישה הנכונה לילד. באימון ADHD לילדים ובני נוער, כל אלו אמורים להיכלל ב"סל האימון". דברו על כך עם המאמן ששכרתם, ובקשו הסבר מפורט על התהליך שייעשה עם הילד. אתם משלמים על זה. מגיע לכם. בהצלחה!