
המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אישרה היום (יום שלישי) את הצעת שר התחבורה, הבטיחות בדרכים והתשתיות הלאומיות ישראל כץ, לסלילת תוואי מסילת הרכבת לאילת, ברוב של 11 תומכים מול 8 מתנגדים.
חברי המועצה שקיבלו סקירות מקצועיות וחוות דעת של מומחים שבחנו חלופות שונות, אישרו את התכנית שגובשה על ידי חברת נתיבי ישראל, לסלילת הרכבת, בתוואי נסיעה חדש שאורכו 260 קילומטר.
בכך, אימצה המועצה את החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, אשר אישרה את שלושת הקטעים של התכנית: בין באר שבע לדימונה, בין חצבה לבין אילת וקטע המחלוקת באורך של כ-60 ק"מ, בין דימונה לחצבה ("מישור ימין"). חלופת הקטע שנתמכה על ידי הירוקים, כללה הצעה לחציבת מנהרות באורך 26 ק"מ, אשר היו פוגעות בכדאיות הביצוע של קו הרכבת לאילת, בשל הפחתת תנועת רכבות הנוסעים בכמחצית הקיבולת בקירוב.
השר כץ ברך על החלטת הוועדה וציין כי ההחלטה מיישמת הלכה למעשה, את מדיניות משרד התחבורה לקירוב הפריפריה למרכז ולחיזוק הקשר בין אילת למרכז הארץ. זאת, בהתאם לתכנית נתיבי ישראל שנועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל, אשר יחברו בקשר ישיר ומהיר את צפון הארץ ודרומה עם המרכז.
השר כץ הוסיף כי מעבר ליתרונות הכלכליים, הבטיחותיים והסביבתיים של הפרויקט, מדובר במיזם בעל חשיבות אסטרטגית ולאומית רבה, שישמש חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ויאפשר מעבר סחורות בין אסיה לאירופה. אנו משוכנעים כי תכנית זו תתרום למדינת ישראל בחיזוק קשרי המסחר ברמה הבינלאומית.
"הפרויקט יביא ברכה למפעלי הדרום, המהווים מרכיב גדול ומשמעותי בייצוא הישראלי בנגב ובערבה ולתיירות באילת ובדרום וכן להורדת משאיות מהכבישים, להגברת הבטיחות, בכבישי הדרום ולהפחתת זיהום האוויר. לפרויקט תרומה חברתית ממדרגה ראשונה, עבור 700 אלף תושבים המתגוררים בדרום הארץ".
מנכ"ל חברת נתיבי ישראל שי ברס, ציין כי בהחלטת הועדה, "נשמר מעל לכל האינטרס הלאומי, מבלי שיהיו מנצחים או מפסידים". תכנון קו הרכבת לאילת מקודם על ידי חברת 'נתיבי ישראל', בהתאם להחלטת ממשלה. על פי התכנון, הקו יכלול שתי מסילות נוסעים, למשא ולרכבות נוסעים ולארכו יוקמו 5 תחנות נוסעים, 8 תחנות תפעוליות וארבעה מסופי מטען. על סמך בדיקות מקצועיות, נקבע כי תחנות הנוסעים תהיינה בבאר שבע, דימונה, ספיר, קטורה רמון ואילת".
מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "לצערנו, מוכרים לנו רכבת נוסעים מהירה באריזה שיווקית יפה, אך בפועל, מדובר בפרויקט מגה הרסני, שיהפוך את הנגב והערבה, על כל ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבהם, לשדות של תשתיות, תוך הפקרה של מפרץ אילת".
על תכנון קו הרכבת לאילת היו אמונים ששה משרדי תכנון בליווי יועצים סביבתיים בראשות פרופ' אורי מרינוב, לשעבר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. במסגרת התכנון, נבחנו שבע חלופות שונות ולבסוף נבחרה החלופה הטובה ביותר המתחשבת בכלל השיקולים והאילוצים.