בעלי עסקים רבים קטנים ואף בינוניים מנהלים את עסקיהם ואת כלכלת ביתם ללא כל אבחנה בין השניים. כך למעשה, חשבון הבנק של העסק משרת את הבית וגם את העסק, וכך גם החשבון הפרטי. ניהול החשבונות באופן כזה שגוי מן היסוד, שכן הוא מעלים מידע רב אודות הצלחתו או אי הצלחתו של העסק. בנוסף לכך הוא מאפשר למשק הבית להתנהל ללא כל בקרה כלכלית על ההוצאות השוטפות. כלי בסיסי בניהול כספים לעסקים הקטנים והבינוניים הוא הפרדה אמיתית בין החשבונות, כזו שמייצרת עבורנו נתונים אמיתיים על פעילותנו העסקית ועל ההכנסות וההוצאות הפרטיות שלנו. הקושי שבביצוע הפרדה זו הוא היעדר משכורת קבועה ומתאימה לבעל העסק, שגוררת משיכת כספים ללא בקרה מחשבון העסק. על מנת לייצר משכורת קבועה, יש לנהל תזרים מזומנים שיכלול בתוכו גם את תשלומי השכר לבעלים. כדי שהמשכורת תהיה מתאימה ישנו צורך לבנות תקציב ביתי שמגדיר מהי המשכורת המינימלית שצריך להכניס לבית, ותקציב לעסק שמגדיר מהי המשכורת המרבית שהעסק יכול לשלם לבעליו. תהליך הכנת התקציבים משפר משמעותית את התוצאות הכלכליות שלנו, שכן הוא גורם לנו לחשוב על פעולותינו השוטפות במונחים כספיים שנתיים. וכך עשרה שקלים ביום נראים כ?3,000 שקלים בשנה. בנוסף לכך, מהרגע שנקבעה המשכורת והיא מועברת באופן שוטף, אנו יכולים לדעת בכל חודש האם חרגנו מהתקציב הביתי או שמא לא עמדנו ביעדינו העסקיים. ישנם מצבים רבים שבהם ההכנסה מהעסק אינה מאפשרת לנו לממן את כל רצונותינו בבית. במקרים אלו יש לנהל את תקציב משק הבית בצורה מקצועית ולהפריד בין ההכרחי, הרצוי, האפשרי והמותרות. וזאת במקביל להכנת תכנית עסקית לשיפור התוצאות העסקיות, כך שבעתיד העסק יוכל לייצר הכנסות נוספות למימון חלק גדול יותר מרצונותינו. הכותב הוא מנכ"ל 'עין צופיה' - ייעוץ כלכלי, שירותי ייעוץ וניהול כספים לעסקים ולפרטיים