במבצע בזק לילי, הובא לטיפול בישראל רחם ישראלי שנפצע בירדן. המבצע, שנערך בשיתוף בין ישראל, ירדן וקרן גרמנית, הסתיים בשבת לפנות בוקר, כאשר הרחם הועבר על ידי איש החברה להגנת הטבע, נועם וייס, לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. הרחם נחשב באירופה, אסיה ובאפריקה, לאחד הדורסים שאוכלוסייתו ירדה מאד והוא נמצא בסכנת הכחדה ההולכת ומחמירה, עקב הרעלות, ציד והתחשמלות. הרחם שנמצא פצוע בירדן, בקע באביב 2012 מגרעין הרבייה של רשות הטבע והגנים בחי בר כרמל. זהו גרעין הרבייה המוצלח היחיד בעולם, המרבה כל שנה רחמים, המאוקלמים בכרמל ומשוחררים לטבע. עד כה שוחררו בכרמל, במסגרת "פורשים כנף", פרויקט המשותף לחברת החשמל, החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, 19 רחמים. הפרט המדובר שוחרר על ידי איש רשות הטבע והגנים, יגאל מילר, בחי-בר כרמל, יחד עם עוד רחם, כשהוא מסומן בתג כנף מס' 14 ומשדר VHF. במחצית אפריל הרחם נמצא פצוע בירדן, מזרחית לים המלח, כנראה לאחר שהתנגש בכבל מתח. הודעה על כך הועברה על ידי גורמים ירדנים כבר באותו היום לאוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים. בין הגורמים השונים נוצר קשר מיידי, על מנת להבין את מצבו של הרחם ואת יכולת השיקום שלו. הירדנים הביעו הסכמה עקרונית להעביר אותו לידינו, בתנאי שנציג ישראלי יבוא לאוספו. הצופה פנה למרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, המקיים שיתוף פעולה פורה ורב שנים עם גורמים מקומיים בירדן, כחלק ממיזם ההדברה הביולוגית על ידי תנשמות. מיד כשנתקבלה ההודעה מהצופה, נערכו בחברה להגנת הטבע למבצע. בתוך שעות התארגן מבצע ההצלה של הרחם, שכלל גם ניירת אינסופית. "מאחר והרחם הוא ציפור נדירה, היה צורך באישור מיוחד של הממלכה הירדנית", מסביר וייס, "בעבר אישורים אלה לא התקבלו והפעם, לשמחתי, זה היה מיידי. הדרישה היחידה שלהם הייתה שאזרח ירדני יקבל את הרחם והוא זה שיעבירו לישראל. גם בישראל היה צורך באישור של השירותים הווטרינריים, שגם הוא הונפק במהירות שיא". וייס יצא למבצע תוך חשש שהרחם כבר גוסס, עם שבר בכנף ומקור מרוסק ושהוא עומד למות. ב-03:00 לפנות בוקר יצא וייס מרחובות לכיוון אילת, חצה את הגבול, והובהל במהירות לשמורת דאנה - מרחק 3 שעות נסיעה מעקבה, שם חיכה לו הפקח של השמורה. וייס לקח את הרחם ותוך רבע שעה כבר הייתה המשלחת בדרכה חזרה. הציפור הוחזקה בכלוב קטן ונראתה חלשה מאד, מיובשת ועם חום גוף נמוך, אבל במצב הרבה יותר טוב ממה שציפו והיה ברור שניתן להציל אותו. היה צורך לשמור על חום גוף גבוה ולכן עטפו אותו ונסעו במהירות ובזהירות. "כשהגענו לגבול, שוב ביקשו לראות את הניירת ואת הציפור, ובצד הישראלי לא ויתרו על שום בדיקה ביטחונית, אבל גם ערכו אותן הכי מהר שאפשר", מספר וייס. למרות זאת, הצוות הישראלי פספס את המטוס האחרון שיצא מאילת לתל אביב ביום שישי בערב, למרות רצונה של ארקיע לחכות עם המטוס. כדי לא להתעכב, נסעו מיידית אל בית החולים לחיות בר בספארי, כשהווטרינר, ד"ר שמוליק לנדאו, כבר חיכה בדרך כדי לאסוף אותו לבית החולים, לשם הגיע ב 10:30 בלילה. בבית החולים מצאו שיש לו פריקה בכנף ומקור שבור. בנוסף, הרחם סירב לעמוד על רגל אחת והיה מורעב לחלוטין, עם חום גוף נמוך ומיובש. ביום ו' בערב נקלט הרחם בביה"ח בספארי, שם אובחן שיש לו פריקת בכנף, בעיה באחת מרגליו וכן שבר במקור. כעת הרחם בהמשך בדיקות ובטיפול. אם יחלים הרחם מבחינת יכולת תעופה – הוא ישוחרר שוב. אם לא – הוא יישאר בגרעין הרבייה בחי-בר כרמל. אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, אמר כי "אוכלוסיית הרחמים בעולם נמצאת בנסיגה חריפה. זהו מין נודד ולכן רק שיתוף פעולה בינלאומי יסייע להצלתו מהכחדה. זהו בדיוק המקרה של רחם מספר 14, שבקע בגרעין הרבייה של פרויקט 'פורשים כנף', בשמורת חי-בר כרמל, שם גם שוחרר לטבע. כעבור כשבועיים הוא נמצא פגוע כנף בירדן, כתוצאה מהתנגשות בקו מתח. הירדנים העבירוהו מידית לטיפול בבית החולים לחיות, בר על מנת לנסות לשקמו כדי להשיבו שנית לטבע". לאור העובדה כי מצב הרחמים בישראל הולך ומידרדר, מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע, במסגרת פרויקט "פורשים כנף", ייצא הקיץ בסקר מיוחד, כדי לגלות את מצבם, איפה הם מקננים ומה ניתן לעשות כדי לשפר את מצבם. צילום: החברה להגנת הטבע