ממסמך חדש שחובר על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, לבקשתו של ח"כ לשעבר אלכס מילר, עולה כי עד שנת 2018 צפוי במערכת החינוך מחסור של 7,669 מורים. עוד עולה מהנתונים שמתפרסמים על ידי הלמ"ס, כי מספר המורים שעוזבים את המערכת עולה בהדרגה. בשנת 2001 הגיע שיעור המורים הנושרים ממערכת החינוך ל־9.9% - לעומת 8.5% בשנת 1991. יו"ר ארגון המורים העל־יסודיים, רן ארז, הסביר למחברי המסמך כי 50% מהמורים החדשים בוגרי המכללות והסמינרים המצטרפים למערכת החינוך הרשמית של ישראל פורשים מיוזמתם, וכי חלקם מפוטרים בשל אי התאמה. נשיא מכללת אורות ישראל, הרב פרופ' נריה גוטל, אומר לערוץ 7 כי מדובר בבעיה אסטרטגית ממדרגה ראשונה, "החינוך של ילדינו זה קשור גם לבטחון, לחקלאות ולתעשייה. לצערנו אין היום הרבה אנשים שרוצים ללמוד את המקצוע הזה והשאלה היא לאן זה לוקח את החברה שלנו". לדבריו מדינת ישראל חייבת לעשות הכול כדי להפוך את מקצוע ההוראה לאטרקטיבי, "אמנם משרד החינוך והסתדרות המורים נתנו את דעתם באופק חדש, זה אכן גרם לשינוי מסוים בשכר המורים אבל היקפי ההעסקה נהיו סבוכים יותר ולא תמיד הולמים. בגמרא נכתב שמלמדי התינוקות נחשבים ככוכבי השמיים, היום החברה לא מספיק מעריכה אותם, הכוכבים של היום מה שמכנים הסלבס' זה לא המורים, לא בטוח שהאם היהודייה רוצה שבניה ילכו לכיוון החינוך". פרופ' גוטל טוען כי למרות שעיקר המחסור צפוי בזרם הממלכתי גם אנחנו חייבים להיות מודאגים, "זו בעייה של כולנו אי אפשר להתעלם מזה, העובדה שהמחסור הוא בעיקר ביסודי מלמדת על בעייה. בית ספר היסודי זהו היסוד ואסור שהוא יתחיל עקום. צריכים לשפר את התדמית וגם את השכר ולהכשיר מורים טובים, כי אכן מדובר במקצוע מאתגר וסבוך". במכללת אורות יערך מחר כנס עמדות, כנס שמתקיים בכל שנה במכללה והשנה הנושא הוא, "החברה הישראלית בין היבדלות לסולידאריות", לדבריו מקצוע ההוראה צריך להיות מקצוע מבוקש, "בצפון אירופה וברוסיה זה נחשב מקצוע יוקרתי, כך גם בצרפת - כך שזה אפשרי".