כנס הגיל הרך השני של החוג לגיל הרך התקיים אמש (שלישי) במכללה האקדמית הדתית לחינוך "שאנן" בחיפה, במעמד סגן שר החינוך, אבי וורצמן. וורצמן ציין בדבריו "זיכה אותי הקב"ה ובמסגרת תפקידי אני אמון על נושא הגיל הרך במשרד החינוך. ההשפעה על הילד בשנותיו הראשונות מהווה את התשתית לעיצוב אישיותו בהמשך חייו". "במחקר רחב היקף שנעשה ושהשווה חינוך בין ילדים מקבוצות שונות, ניתן היה לדעת מה תהיה רמת ההכנסה שלהם כשיגיעו לגיל 25. מדהים עד כמה ההשקעה בגיל הרך משמעותית לחיי האדם". "אני רוצה לשתף אתכם בפירוש הבבלי על הפסוק 'חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל פִּי דַרְכּוֹ, גַּם כִּי יַזְקִין לֹא יָסוּר מִמֶּנָּה'", אמר וורצמן, "הפירוש נוגע בשתי יסודות - חנך אותו כראוי בעודו צעיר וההרגלים והמידות הטובות יישארו לו גם בזקנתו. שנית- חנוך לנער על פי תשוקותיו, מהוויו וצרכיו- אם אתה מבחין כי הילד ניחן בחוש מוסיקלי אז תפתח ותמקסם את אותו כישרון שטמון בו, ונכון הדבר גם בהיותו בעל ראש מדעי, וכך גם 'כאשר יזקין לא יסור ממנו'". עוד ציין סגן שר החינוך, "ברור שהאידיאל הוא כי מספר הילדים בכיתה יפחת ל-25 ושכוח האדם המקצועי יגדל. אני רוצה לומר שאנחנו עוסקים בבניית תוכנית אב משמעותית במשרד החינוך בראשות הרב שי פירון שאני מאחל לו הצלחה שתשפיע רבות על נושא הגיל הרך". "אני מאמין גדול בשילוב הורים כבעלי תפקיד מרכזי ומכריע בתחום החינוך ולהעניק להם כלים כשותפים העיקריים לגדל בית טוב יותר. לשם כך, אחד הדברים המתוכננים הינו הקמת בית ספר להורים שיתמקד בעבודה בגילאים הרכים. נכין תוכנית חינוכית שתותאם לכל הממסדים - לחינוך הממלכתי, הדתי, החרדי, הערבי והדרוזי. תכנית בעלת 15 מפגשים להורות טובה יותר". "מעבר לחזון, ישבנו עם צוות המכללה והמפקחים בפגישה מרתקת. ראיתי מכללה שקשובה לשטח ורגישה לאוכלוסיות מיוחדות ושמפתחת מודלים מדהימים". לגננות בקהל ציין סגן השר וורצמן: "אתן מוזמנות לשלוח לי רעיונות ואני מבטיח לקרוא כל מייל שיישלח כי לכן כגננות יש הנסיון הגדול ביותר. אני בטוח שיחד אתכן עם ישראל יפרח ויהווה אור לגויים בצורת חינוכו ויגדלו דורות רבים לתפארת ישראל". ראש המכללה דר' יחיאל פריש, שלאחרונה יצא לאור ספרו "הגננת מנהלת גן ומנהיגה חינוכית", אמר "ידוע כי החינוך והיחס שאנו מקנים כמחנכים לילדים בגילאי הרך הינו משמעותי ובעל השלכות משמעותיות להמשך החיים - זו הסיבה שלבניו של אהרון היה כושר מנהיגות, כאשר על בניו של משה איננו שומעים כלל כשמסופר בתורה על לידתם ומאז לא נשמע עליהם דבר. בני משה לא זכו להמשיך את דרך אביהם כי הוא לא היה פנוי להכשיר אותם לכך, שכן כל חייו עסק באינטנסיביות בצרכי ציבור. אהרון, לעומת זאת, השקיע אישית בילדיו ולכן הם זכו למנהיגות ולכהונה". המפקחת הארצית, אסתר חטב, אמר "פרופ' כספי ציין שלושה דברים הכרחיים בהליך הלמידה: פליאה, סקרנות וחקר ואלו דברים שדורשים עבודה קשה ואם כמחנכים באמת נאפשר לילדים ליצור להסתקרן, לחקור וללמוד, נהנה גם אנו מהחוויה ומהתווית הדרך החינוכית". מחמ"ד מחוז חיפה, יעקב ויזל, אמר כי "בסיום הקדנציה הראשונה שלו כסגן שר חינוך שאל אותי זבולון המר ז"ל מה אני מציע לו לעשות על מנת שיזכה בכהונה פעם נוספת. השבתי לו שלדבר כולם יודעים, אך העובדה היא כי בודקים אותנו על פי עשייתנו החינוכית שלשמה נבחרנו, זו השליחות המשמעותית ביותר". מפקחת גני הילדים במחוז, יונה זמירי, אמרה "לצערנו, בשל הידע והינסיון הרב שחווינו בחיים, אנו לא חשים את אותה תחושת פליאה ומסתקרנים ממאורעות שאנו חווים, אך כדי שילד יממש את חווית הפליאה הוא זקוק למבוגר שיראה לו את הדרך לסקרנות וללמידה וכשאותו הורה יחווה את עוצמת הפליאה מצד הילד, אף הוא יתפלא ויתרגש".