רב הישוב בית אל וראש הישיבה, הרב זלמן ברוך מלמד, נשא דברים בתפילת יום ירושלים בישוב, בהם מתח ביקורת חריפה על התושבים שהביאו לביטול ביקורו של האלוף ניצן אלון בישוב בתפילת ליל יום ירושלים. הרב פתח בציטוט ממדרש ויקרא רבה, "דורו של אחאב שהיו כולם עובדי עבודה זרה ועל ידי שלא היו בהם דילטורים היו יוצאים למלחמה ונוצחים". "מי היה אחאב? עליו נאמר ויעש הרע בעני ה', אשתו הרגה את הנביאים, לא רק עשתה להם צו הרחקה, אבל כיוון שהיו מאוחדים היו נוצחים במלחמה", אמר הרב. "מה איחוד עם רשעים יכול לעזור", שאל הרב מלמד, "בדרשות הר"ן כתוב שכשמתאחדים צדיקים עם פושעי ישראל מכפרים הצדיקים על הרשעים. הר"ן אומר שאם המטרה המשותפת היא חיובית הצדיקים מכפרים על הרשעים, אם המטרה היא שלילית כמו בדור הפלגה אז צריך לפזר אותה. אחדות על בסיס חיובי מביאה כפרה על הפושעים, היא גורמת שהפושעים בטלים בתוך הכלל ומעצימים את הכלל, כמו החלבנה שבקטורת. כמו שאמרו חז"ל ש'כל תענית שאין בה פושעי ישראל אינה תענית'. כשאין פושעי ישראל חסר בכלל כי בכל כלל יש חלקים פחות טובים, אך כאשר כולם ביחד יש שלמות". "הקב"ה מצפה שבניו יהיו מאוחדים", הוסיף הרב וקשר את הדברים לדור מרדכי ואסתר, "אך הבנים אומרים איך אפשר להתאחד? צריך לשמואר על כבוד ריבונו של עולם, איך אפשר להתאחד עם שונאי תורה, עם אוכלי נבלות וטרפות? אומרים לקב"ה: לשמך אנחנו מקנאים. מה עשה הקב"ה? הסיר את הטבעת ואז גדולה הסרת טבעת יותר מ-48 נביאים ו-7 נביאות. זה היה דור שהקב"ה רצה להציל אותם ולא רק להציל אלא לגאול, אז הקב"ה הסיר את הטבעת. אז כל ישראל מתאחדים והקב"ה גואל את ישראל". הרב המשיך והתייחס גם לאירועי מלחמת ששת הימים, "רצה הקב"ה להביא גאולה לישראל, אבל ישראל היו מפולגים בין השמאל ובין הימין, הפיצול היה מאוד גדול, והקב"ה רצה להביא גאולה לישראל, אז הקב"ה הכניס בליבו של נאצר להכניס צבא לסיני. פתאום נהיתה אחדות כולה, כל הסכסוכים נשכחו, אחד עוזר לשני, אבל זה עדיין לא מספיק, הממשלה עוד לא התאחדה. אז הקב"ה הביא בליבו של חוסיין ונאצר, שהיו אויבים, שהם יכרתו ברית נגד ישראל. אז הממשלה מתאחדת ומכניסה לתוכה את בגין שהיה בחוץ. ואז, כשהאחדות הגיעה לשלימות, פרצה המלחחמה והקב"ה גאל את כל חלקי ישראל שלא היו בידינו, ירושלים, סיני, יהודה ושומרון, רמת הגולן". "כמו שאמר רבי אליעזר, גאולה תלויה בתשובה, אבל אם ישראל לא שבים אז הוא מעמיד עליהם מלך רשע כהמן וכולם מתאחדים", ציין הרב. לאחר ההקדמה התייחס הרב לביטול הגעתו של ניצן אלון לישוב, "רצה הקב"ה להביא גאולה עכשיו, אמר הקב"ה פתחו לי פתח כחודו של מחט, התעוררות קטנה יכולה להביא לתשובה גדולה. מה עשה הקב"ה, נתן בליבו של ר' משה רוזנבוים, ראש המועצה, להזמין לכאן את אלוף הפיקוד. מה עשה השטן, קיטרג והכניס בליבם של אנשים להתנגד, איך אפשר להכניס את האלוף? הרי הוא מרחיק אנשים, נכון שהוא עושה לילות כימים למען הביטחון אבל הוא עושה גם דברים לא טובים. מעשה שטן הצליח, הפירוד נמשך והגאולה נדחתה". "קול דודי דופק, ואם לא פותחים מיד הגאולה נדחית. הקב"ה רצה לעשות את חזקיה למלך המשיח אך הוא לא אמר שירה והגאולה נדחתה. הנביא אומר, היתה שעת כושר, יכול היה חזקיה להיות משיח אך הגאולה נדחתה. איש לא ידע איזה צעד גדול או קטן של תשובה יכול לגרום לגאולה", הביע הרב צער על דחיית הביקור. הרב מתח גם ביקורת על תפיסת העולם שממנה באה המחאה על הביקור, "יש קטני אמנה שהראיה שלהם היא צרה, נמוכה, רואים כאן ועכשיו, לא מסוגלים לראות את המבט הרחב של האומה על כל המציאות עם האויבים והידידים. הם לא מסתכלים על זה, הם נמצאים פה בישוב הזה כאן ועכשיו. הם לא מסוגלים לשמוע כדי להסתכל הסתכלות כללית על כל הצרכים של האומה. לא על ההתמודדויות הקטנות אלא על איך יוצרים מצב שמדינת ישראל ממשיכה להתמודד עם כל האתגרים הכלכליים והמדיניים, עם האיום האיראני". "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו, עושה כל ישראל חברים. מוכנה לוותר על כל מיני חומרות כדי שיהיו כולם מאוחדים כי האחדות היא חשובה. יהי רצון שניהיה מאוחדים ונזכה לבניין בית המקדש במהרה בימינו", חתם הרב את דבריו.