במכון ויצמן שברחובות מתקיים היום (ד') כנס ראשון מסוגו שיחשוף אמצעים חדשניים בתחומי הפדגוגיה. ביומן ערוץ 7 מספרת סגנית יו"ר המועצה הפדגוגית במשרד החינוך, דליה פניג, על הכנס והאמצעים החדשניים שייחשפו בו. בראשית הדברים מדגישה פניג כי אין מדובר בפדגוגיה חדשנית אלא בחדשנות פדגוגית, וזאת מתוך אמונה שהפדגוגיה המסורתית איכותית וראויה. עם זאת מתוך מודעות לחדשנות הטכנולוגית והאחרת קיימת הבנה שכיום ניתן לפתח ולקדם רעיונות שבעבר לא ניתן היה ליישם אותם. בין הרעיונות המדוברים קיימים גם אמצעים טכנולוגיים אך גם שיטות לימוד והוראה חדשניות. כשהיא מתבקשת להציג דוגמא לחדשנות שכזו מציינת פניג את 'הכיתה ההפוכה', סדר הפוך לכאורה של לימוד. "אם עד היום אנחנו רגילים לכך שבכיתה המורה מלמד את הרקע התיאורטי ואילו בבית תלמידים מבצעים מטלות, הרי שהיום ניתן לפרק את החומר הלימודי לחלקים קטנים, להסריט אותם ולהציג בתוכנות חינמיות רקע תיאורטי ללימוד. כך יכול תלמיד להכין את השיעור דרך צפייה בחומר, לראות את הדברים כמה פעמים ובקצב שלו, בעוד בשיעור הכיתה מתרגלת את מה שנלמד קודם לכן". על 'הכיתה ההפוכה' אומרת פניג כי תכנית זו מתאימה לחלק מהמורים ולחלק מהתלמידים, והדברים תלויים בסגנון השיעור והעברת החומר. עם זאת משרד החינוך מבקש להציג את הטכנולוגיות השונות כאופציה עבור המורים ולא כהנחיה, העשרת מגוון הכלים ולא אכיפה של שיטת לימוד כזו או אחרת. שיטה חדשנית נוספת היא שיטת ה'וויקי' שעיקרה הוא עבודה בשיטת וויקפדיה, דהיינו שיתוף פעולה בין כלל התלמידים בפיתוח ומחקר. לצורך הדוגמא, הראשונים בכיתה כותבים מושג בכימיה וחבריהם בוחנים את המסקנות, מתקנים אותן ויחד מגיעים למושג חדש ומורחב המתפתח כמחקר שיתופי. דוגמא זו היא פרי יוזמתה האישית של מנהלת בית ספר שלימדה גם כימיה, וכשחלקה את הרעיון עם מורים אחרים זכתה להיענות רבה ולהצלחה משמעותית בקרב התלמידים. בין השאר יועלה בכנס הפיילוט הנבחן על ידי משרד החינוך לניהול מחקר באחד ממקצועות החובה במקום בחינת בגרות. לפי שעה הפיילוט נבחן במספר בתי ספר שקיבלו היתר למחקר באחד המקצועות ולא בכולם, הדברים נבחנים, נלמדים ונחקרים והמשרד יכריע בעתיד עד כמה ניתן להרחיב את הרעיון שאולי יביא קץ לבחינות הבגרות. המתכונת המחקרית כוללת שקלול של הציון הניתן על העבודה במהלך השנה ושל הציון לאופן עבודת המחקר במרוצת השנה ומסקנותיו. לדברי פניג עבודות המחקר המדוברות זוכות לתגובות חיוביות מאוד ולצד הרווח הלימודי קיים גם ערך הלימוד המשותף שכן כל עבודת מחקר מבוצעת על ידי שני תלמידים יחד, ובכך מוטמע העיקרון שאין מחקר שנעשה לבד, כפי שהדברים בעולם המחקר האמיתי. עוד יובאו בכנס שיטות לימוד ייחודיות לקידום תלמידים בעלי צרכים מיוחדים דרך עבודת מחקר, גם אם לא מחקר מלא הרי שעצם השימוש בכלים המהווים חלק מעבודת המחקר יש בו כדי לסייע לתלמידים שכאלה לפתח יכולות ולהגיע להישגים.