היועץ המשפטי לממשלה השלים את הליך בחינתו מחדש של הנוהל העוסק בתיאום הטיפול בין משטרת ישראל לרשות ההגירה בנוגע למסתננים מסודן ואריתריאה המעורבים בפלילים. בתום ההליך קובע היועמ"ש מספר תיקונים שנועדו לספק מענה לפגיעה ממשית בסדר הציבורי באזורים במדינת ישראל החשופים ברמה היומיומית לפשיעה ועבירות המבוצעות בידי מסתננים. היועץ המשפטי לממשלה הביע תקוותו כי הנוהל המתוקן יסייע לצמצם את הפגיעה הממשית בסדר הציבורי ובתחושת הביטחון של הציבור באזורים אלה. ממשרד המשפטים נמסר כי "לנתינים זרים מכל מדינה שהיא אין זכות קנויה לשהות בישראל, וכאשר הם מבצעים בה עבירות מבוטלת (או לא מחודשת) האשרה שקיבלו, והם מוחזרים למדינותיהם. הדבר נעשה משום שהם הפרו את כללי השהיה בארץ, ולא כתחליף להליך הפלילי". במשרד מדגישים כי "מסתננים מאריתריאה וסודן ששוחררו ממשמורת, קבלו באורח עיתי אשרות ורישיונות ישיבה זמניים, עד להסדרת יציאתם או הרחקתם מישראל. נוהל הטיפול והתיאום נועד ליתן מענה לגבי מסתננים ממדינות אלו המעורבים בפלילים ברמות השונות". עוד מזכירים ומציינים במשרד המשפטים כי "כדי לתת מענה למצב לא פשוט זה, גיבשו, כבר לפני שנה, משרד הפנים והמשטרה, בסיועו של משרד המשפטים, נוהל מפורט, המאפשר להחזיר למשמורת מסתננים שביצעו או שחשודים בביצוען של עבירות פליליות שיש בהן סכנה לביטחון המדינה או לשלום הציבור, וזאת לאחר שרישיון הישיבה שלהם לא הוארך, דבר הנתון לשיקול דעתו של שר הפנים. כאמור, הנוהל אינו מהווה תחליף להליך הפלילי, ומבוסס על כך שאותם מסתננים הפרו את תנאי רישיון הישיבה הזמני שקיבלו". עוד מוסיפים ומתארים במשרד המשפטים את השתלשלות האירועים ומזכירים כי "לאחר תקופה מסוימת בה הוחל הנוהל, פנו גורמי המקצוע הרלוונטיים למשרד המשפטים ובפנייתם הובהר כי הפעלת הנוהל אינה מביאה את התוצאות המיוחלות וגוררת העדר הרתעה של הגורמים העברייניים, זילות שלטון החוק ועידוד עבריינות . כן פנו בעניין ליועץ המשפטי לממשלה גם שר הפנים והשר לביטחון פנים". "לאחר הבחינה המחודשת שנעשתה לנוהל ע"י היועץ המשפטי לממשלה, בהמשך לפניות האמורות, הוחלט כי יש מקום לתקן את הרף שנקבע בנוהל ולקבוע מבחן מקל יותר המבהיר כי הנוהל חל גם על מסתננים שביצעו עבירות שיש בהן פגיעה ממשית בסדר הציבורי (ולא רק עבירות המסכנות את בטחון המדינה ושלום הציבור). זאת, בהתאם להמלצה שהתגבשה אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), מר רז נזרי, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), גב' דינה זילבר בשיתוף גורמי מחלקת הבג"צים וגורמי המשרד הרלוונטיים". עוד נמסר ממשרד המשפטים כי "לצד תיקון הרף נוספו גם אמות מידה להבניית שיקול הדעת של שר הפנים במסגרת השיקולים לביטול רישיון ישיבה, כגון: מהות העבירה, מידת הישנותה, היקף התופעה העבריינית, וכיוצ"ב. הנוהל חל אף על מסתננים שהורשעו ע"י בית משפט, או שהראיות המנהליות לגבי מעורבותם בביצוע העבירה הן ראיות ברורות, חד משמעיות ומשכנעות". במשרד מדגישים כי "המסתנן אינו מוחזר למשמורת לפני שניתנה לו הזדמנות להתמודד עם הטענות והתשתית העובדתית העומדת נגדו, וההחלטה לגביו חייבת להיות מנומקת. אם הוחזר המסתנן למשמורת הוא רשאי לפנות לבית הדין לביקורת משמורת ולבתי המשפט לעניינים מנהליים ולתקוף את ההחלטה שנתקבלה בעניינו". במשרד המשפטים קובעים כי "הנוהל המתוקן שומר על האיזון הראוי בין השיקולים הנוגעים לעניין ויהיה בו כדי לסייע במתן מענה ציבורי נאות לאוכלוסיה של מסתננים המעורבים בפלילים, במקרים המתאימים, מזה, ובהגברת תחושת הביטחון של הציבור בישראל ובצמצום הפגיעה הממשית בסדר הציבורי, מזה".