הגזירות הכלכליות על המשק הישראלי ממשיכות לנחות על הציבור בישראל והפעם על הפרק נושא הרכב. במקביל לעליית המע"מ שכבר היא תביא להתייקרות ניכרת בענף, גם הרפורמה באופן חישוב המיסוי הירוק תגרום לעליית מחירי כלי הרכב, ובמיוחד דווקא אותם רכבים קטנים וחסכוניים במיוחד, מפלטם של בני מעמד הביניים. מהו מיסוי ירוק, ומהי הרפורמה המתוכננת? בעקבות משבר האנרגיה ועלייה במודעות לצריכה נקייה לסביבה וחסכונית בשימוש במשאבים, קיימת מגמה עולמית לעידוד שימוש ברכבים חסכוניים השומרים על איכות הסביבה. מגמה זו באה לידי ביטוי בחקיקה הנותנת עדיפות והנחה בתשלום מס ברכישת רכב חדש, במידה ואותו הרכב עומד בקריטריונים שונים של שמירה על איכות הסביבה. חוק המיסוי הירוק נכנס לתוקפו בשנת 2009. חוקים מסוג זה מהווים קטליזטור לשינוי הרגלים צרכניים. בעקבות החוק, הפכו רכבי סופר מיני תוך מספר שנים לרכבים אטרקטיביים במיוחד. מחיר רכישת רכב חדש הגיע למחירי רצפה שכמותם לא נראו בארץ שנים רבות. בשנתיים האחרונות ניתן היה לרכוש רכב סופר מיני במחיר של 70-80 אלף ₪. מגמה נוספת שהתפתחה עקב שינוי התפיסה המקומיים והגלובליים היא השקעת מאמץ מיוחד מצד תעשיית הרכב לייצר רכבים חסכוניים ונקיים יותר. כתוצאה ממגמה זו נוצר אט אט מצב בו רב הרכבים החדשים הוגדרו כרכבים ירוקים הזכאים בהטבות מס. בשל מגמה זו, נוצר גם הצורך לעדכן מעת לעת את מדד האיכות הסביבתית כדי להתאים את רמת ההטבה לרמת השמירה על איכות הסביבה. הרפורמה המתוכננת היא בדיוק עדכון כזה של מדד איכות הסביבה. כיצד מחושב המדד הירוק? דרגת הזיהום של כלי הרכב, או המדד הירוק, נקבעת על פי נתוני הפליטה של גזים שונים הגורמים לנזקים סביבתיים ובריאותיים: תחמוצות חנקן, פחמן חד חמצני, פחמימנים, חלקיקים, פחמן דו-חמצני. הציון המתקבל הוא מספר בין 0 ועד 400 (ויותר). ככל שהמספר המתקבל הוא נמוך יותר, כך הציון הירוק גבוה יותר, והטבת המס המתקבלת גבוהה יותר. עבור רכבים ירוקים במיוחד (ציון של 0-130), ההטבה ניתנת כהורדה במס הקנייה היכולה להגיע גם ל-30% במקום 83% הקיימים. ברכבים מזהמים יותר ההטבה ניתנת כהנחה קבועה ממחיר הרכב, או שאינה ניתנת כלל. אלו רכבים צפויים להתייקר כתוצאה מהשינוי במיסוי הירוק? מבין כלי הרכב החולשים על כבישי ארצנו, ישנם לא מעט רכבים שאינם נהנים ממיסוי ירוק כלל: רכבים מסחריים גדולים ורכב דו גלגלי לדוגמה. השינוי במיסוי הירוק לא ישפיע על מחירי רכבים אלו כלל, והם ישארו יקרים כשהיו. רכבי יוקרה מגיעים לרב מאובזרים היטב, ובפרט מאובזרים בשלל מערכות אשר נועדו לצמצום הזיהום הסביבתי שהן מייצרות. רכבי יוקרה אלו גם הם לא יפגעו מהשינוי במיסוי הירוק. קיימת תוכנית שתצא לפועל בהמשך להוסיף מיסוי נפרד על רכבי יוקרה שעלותם היא מעל ל- 300 אלף ₪. המס הנוסף יחול על אותו הסכום שמעל ל- 300 אלף ₪ ויגיע לאחוזים גבוהים. בשלב הראשון, זה אשר נכנס לתוקפו בראשית אוגוסט, מס נוסף זה עדיין לא יכנס לתוקף. רכבים משפחתיים יפגעו מהשינוי במיסוי הירוק, ואף יותר מהם – רכבי סופר מיני חסכוניים במיוחד שנהנו השנה מהקלות מס משמעותיות. השינוי במיסוי עלול לגרום להתייקרות של כמה אלפי שקלים לכל אחד מסוגי הרכב הללו. הנפגעים הגדולים יותר של שינוי שיטת המיסי הם רכבי הדיזל המזהמים בהם העלייה תתבטא בכ -5000-7000 ₪, בניגוד ל- 2000 ₪ לרכבי מיני. האם השינוי במחירים יפגע בצרכן? קיימים כאן גורמים שונים, בעלי אינטרסים שלעתים הם מנוגדים. מחד קיימת הממשלה שלמרות שהיא אמונה גם על שלום הציבור ורווחתו, ניכר כי התיעדוף שלהם נתון לקיצוץ הגרעון התקציבי, גם על חשבון פגיעה כספית, ובריאותית במעמד הביניים. מבחינתם – עלייה במחירי הרכב ומעבר לרכבי גדולים ומזהמים יותר – הם המטרה המבוקשת. גורם נוסף המעורב בתהליך הוא הצרכנים. שנת 2012 הייתה שנת רכבי הסופר מיני, גם בשל היותם חסכניים בדלק ועליית מחירי הדלק חייבה היערכות מחדש, וגם עקב מחיר הקנייה הזול שלהם. התקווה לחינוך מחדש לחשיבה ירוקה ייתכן וגם הוא נתן אותותיו, ויתכן שגם לא. ייקור במחירי הרכבים הקטנים והחסכוניים עלול להביא לתזוזה נוספת בהתנהגות הצרכנית ולהחזיר צרכנים לרכישת כלי רכב אחרים, מזהמים יותר. גורם שליש הוא יבואני הרכב אשר ראו ירידה בדרישה לרכב חדש בשנים האחרונות. דווקא ירידת מחירי הרכב עשתה לקבוצה זו טוב וייתכן כי היבואנים ישנסו מותניים ויסכימו לספוג את השינוי במס ולהשאיר את מחירי הרכבים עבור הצרכנים כמות שהוא. התנהלות מסוג זה תשאיר את מחירי הרכבים כמות שהיו. הגורם הרביעי היא הקידמה הטכנולוגית – או יצרניות הרכב. גם כאן חלה התקדמות עקבית לכיוון רכבים יעילים יותר ומזהמים פחות. ייתכן שתחול תזוזה בקרב ברכבים המיובאים ארצה לכיוון רכבים ירוקים יותר, גם מקרב רכבים משפחתיים ורכבי הסופר מיני, כך שימשיכו להנות מהטבות המס כרכבים ירוקים.