עשרות אלפי צעירים קתולים שגדלו בפולין כנוצרים לכל דבר הם בעצם יהודים נסתרים. כך מעריך ביומן ערוץ 7 מיכאל פרוינד, יו"ר ארגון 'שבי ישראל' המקיים בימים אלה בישראל סמינריון לקבוצת צעירים שכאלה. לדבריו מדובר בתופעה רחבת היקף שלא ניתן לקבוע במדויק את מימדיה, אך להערכתו כאמור מדובר בעשרות אלפי צעירים בעלי שורשים יהודיים המגלים את שורשיהם הללו מאז נפילת מסך הברזל. על ראשיתה של התופעה מספר פרוינד ומזכיר כי תשעים אחוזים מיהדות פולין הושמדה בשואה, ולאחריה היו יהודים ששבו למולדתם אך החליטו לשנות ולהסתיר את זהותם מחשש שיבולע להם משכניהם החדשים ישנים. פרוינד מזכיר כי האנטישמיות מהווה בעיה ארוכת שנים בפולין ועבור היהודים ששבו מהשואה הזדהותם כיהודים הייתה גם סיכון לחייהם ובוודאי סיכון לקריירה בה ניסו להשתקם. כעת, עשרות שנים לאחר השואה, מגלים נכדיהם וניניהם של אותם יהודים את שורשיהם בדרכים שונות ומגוונות. לעיתים מדובר בספר בעברית שמתגלה במרתף ולעיתים כמו במקרה של אחד הצעירים מדובר בבדיקת אילן היוחסין שנערכה על ידי הצעיר למטרות אחרות לחלוטין, ותוך כדי התברר עברו האמיתי. במק4רה אחר, מספר פרוינד, בביתו של צעיר קתולי במהלך סעודת חג המולד קמה הסבתא ממקומה, ניגשה למטבח ושבה עם צלחת גפילטע-פיש, הניחה את הצלחת על השולחן והודיעה לבני המשפחה ש"הגיעה השעה לגלות לכולם שאנחנו יהודים". על תגובותיהם של הצעירים מספר פרוינד כי אלה נעים בין התעניינות ורצון לדעת אם הגילוי נכון או לא לבין כאלה שעבורם מדובר בטראומה של ממש. לעומתם יש כאלה הבוחרים "ללכת עד הסוף", כהגדרתו, ולבחור בחיי שמירה על תורה ומצוות. עבור הקבוצה האחרונה קיים הקשר הרציף עם רבנים המהווים שליחים של 'שבי ישראל'. רבנים אלו פועלים מול אותם צעירים ומקיימים עבורם סמינרים, שיעורי תורה ויהדות, שיעורים בעברית וכיו"ב. "לא עובר יום שבו לא מגיעה אלינו פנייה ממישהו שחושד או חושב שיש לו שורשים יהודיים", מספר פרוינד. לדבריו החובה לקרב את הצעירים הללו היא חובה מוסרית של עם ישראל כולו. לעיתים חזרה זו מלווה בניתוק מבני משפחתם הנוצרית שאינה מעוניינת לקחת חלק התהליך שאותו עובר הצעיר שזה עתה גילה את מקורותיו. פרוינד מתייחס גם לשאלת הגיור. לדבריו מדובר במצב בו ברוב המקרים הצעירים מחויבים בהליך גיור שכן על פי ההלכה אינם מוגדרים כיהודים. "כשרבנים שומעים את הסיפורים שלהם מתגלה כלפיהם הרבה סימפטיה", הוא מספר וקובע כי החזרתם לחיק היהדות היא "הנקמה המתוקה ביותר", לאחר ש"היטלר ניסה למחוק את הוריהם ואת יהדותם מעל פני האדמה ובכל זאת לאחר שבעים שנה מתעורר בהם הניצוץ היהודי שפועם בהם. זו הנקמה המתוקה ביותר".