אחת הטעויות הנפוצות של חלק מאתנו בקשר לבתי הספר של ילדינו הוא חוסר הקשר. הנה דוגמא חיה וטרייה. שנת הלימודים החלה לפני ימים ספורים ואנו מכירים את הקשיים של הילד שלנו. האם נשתף את המסגרת בה נמצא הילד לפחות מחצית משעות הערות שלו? אולי נשמור בסוד? או שאולי פשוט ניתן לעניינים לזרום עד לאסיפת ההורים הפרטנית באזור חנוכה או עד שיתקשרו מבית הספר? טעות נוספת ולא פחות שכיחה היא ההשהיה בטיפול לאחר שאובחנה בעיה. אם אתם מזהים מצוקה אצל הילד שלכם, ולא מדובר על משבר עונתי חולף אלא על קושי קבוע שנמשך כבר תקופה ארוכה, אז למה לחכות ל"אחרי החגים"? אם נרדמתם בשמירה בחופשת הקיץ לפחות אל תיכנסו לתרדמת חורף...למה לחכות שהעומס הלימודי יגבר? למה לתת לילד שבועות נוספים של תת הישגיות חברתית ולימודית ולבסס את הדימוי העצמי הנמוך שלו? כשמדובר בהפרעת קשב , שהתורשה שלה חזקה ביותר, ייתכן מאד שהדחיינות הזו נובעת מחוסר היכולת של ההורים עצמם לעמוד ביעדיהם, והמצב של הילד שדורש התערבות מידית, נבלע ומתמוסס בין מאות המשימות השבועיות וכך הם לא מגיעים לזה. בשורות הבאות תוצגנה כמה עצות להורים ומורים של ילדים עם הפרעת קשב במטרה לסייע למערכת כולה להצליח איתם יותר בשנת הלימודים הבאה עלינו לטובה: 1. אבחון וזכויות – אם אתם רואים קושי מתמשך בבית ובכיתה, מצוקה המתבטאת למשל, בחוסר יכולת להתמיד במשימות, התפרצויות ועשייה ללא חשיבה מקדימה, שכחה כרונית של חפצים, כנראה שמדובר בהפרעת קשב. אינכם יכולים לקבוע זאת בעצמכם וגם לא כדאי. חוק בריאות ממלכתי מזכה אתכם באבחון (עד גיל 18), ורופא המשפחה המטפל בקביעות בילד יפנה אתכם לכתובת הנכונה: נוירולוג או פסיכיאטר ילדים או רופא מומחה בהתפתחות הילד. שימו לב שיעילותו של האבחון הפסיכו-דידקטי יעילה עד 5% מהמקרים (ע"פ לשלוט בADHD של ד"ר ראסל בארקלי). בקיצור, דרוש אבחון רפואי. דעו ודרשו את זכויותיכם. למשל, ע"פ סעיף 45 לפקודת מס ההכנסה, הורה אשר ילדו (או ילד של בן זוגו מנישואים קודמים) שטרם מלאו לו 18, נמצא כ"נטול יכולת" זכאי ל-2 נקודות זיכוי שנתיות ממס הכנסה. ילדים שהופנו ע"י ועדת השמה לאחת ממסגרות החינוך המיוחד, ואובחנו בADHD, נחשבים כ"נטולי יכולת". 2 נקודות הזכות שוות לכם 5232 ₪ בשנה שהם 436 ₪ בחודש. 2. טיפול – על פי מחקר שהציגו ד"ר אדוורד האלוול וד"ר ג'ון רייטי, למעלה מ50% מההורים שלקחו את ילדם לאבחון והומלץ להם על טיפול כל שהוא, התחילו אותו רק לאחר כשנה וחצי! יש לכך כמה סיבות אפשריות. אחת מהן היא ניסיון להכחשה של הורים הניזונים משמועות של אינטרסנטים מהתחום. בכל אופן ולמען ילדכם, דאגו להיות מהארבעים וכמה אחוזים שעובדים עם הראש ולא על פי תחושות הבטן. כך תגדילו את הסיכוי שלכם ושל ילדכם להתמודד טוב יותר עם הפרעת הקשב. על פי רוב, הטיפול המוצע מורכב משלוש אפשרויות: טיפול חינוכי-דידקטי, טיפול רגשי-התנהגותי וטיפול תרופתי. האימון לADHD מורכב מסינתזה של שני המרכיבים הראשונים, ושם דגש מיוחד על המודעות העצמית ויכולת הביצוע ביום יום. רוב הילדים זקוקים לשניים משלושת המרכיבים הללו, בהתאם למינון ולעוצמה של מרכיבי הפרעת הקשב שלהם. 3. מקצועיות – הורים ומורים לילד עם ADHD חייבים להיות מקצועיים ובעלי ידע בתחום כאילו זו הייתה עבודתם. וכל כך למה? משום שהפרעת הקשב מקיפה את כל היום וכל החיים. הסיבה הראשונית לטעויות הרסניות עם ילדים אלו נעוצה בחוסר ידע שכל כך זמין היום. כשתלמדו על הפרעת הקשב גם חייכם ישתנו. הידע הזה ייתן לכם כוח ויכולת לנווט בג'ונגל שהפרעת הקשב מציבה לנו לאורך היום והלילה. התחילו לחפש חומרים, ספרים, מאמרים. הכניסו עצמכם לרשימות תפוצה של אתרים בתחום (אתרים לדוגמא: קשב ADHD, קשב וריכוז – כל מה שצריך לדעת, קו-קשב ועוד). שאלו רופאים מומחים בתחום. אל תתביישו, יש לכם רק מה להרוויח. לאחר תצפית מדוקדקת בבית ובכיתה, סמנו לעצמכם את הנקודה המרכזית של הקושי והתמודדות שלו, והפנו אליה את מרב מאמציכם בלימוד ובארגון סביבה תומכת. 4. הסברה – לאחר שנכנסתם ללמידה על הפרעת הקשב, היו אתם הסוכנים של הפרעת הקשב עבור הילד. חשבו הרבה על מה שאתם לומדים והאמינו בזה. ללא שתהיו משוכנעים בדבר לא תוכלו לשכנע באמת את ילדכם. רבים המתלבטים כיצד להסביר את הפרעת הקשב לילדים. הניסיון מוכיח שהמטאפורה של קוצר הראייה מובן ומקובל על מרבית הילדים. משוחחים עם הילד בעיתוי הנכון כמובן, על כך שיש אנשים שאינם רואים לרחוק ולשם כך יש להם משקפיים והם ממש לא חולים. כך יש אנשים שזקוקים ל"משקפיים" אחרים כמו רשימות ותזכורות וגם גלולה. תוכלו להראות להם כיצד גם אתם נוטלים ויטמינים וכדו' וזה לא אומר שאתם חולים. הכי חשוב לעשות את זה בטבעיות ולנרמל את הפרעת הקשב. הכי גרוע זה לשקר או לשמור את זה בסוד. אם זה סוד שלא מדברים עליו, הילד מבין שיש כאן משהו רע ומשהו אסור. אם משקרים לילד ואומרים שאין לו כלום, כשבכל יום ויום הוא שם לב שהוא שונה מאחרים, אז גם לימדנו אותו לשקר וגם לא נתנו לו ארגז כלים להתמודדות עם השונות הזו. בנוסף לכל אלו, הביאו דוגמאות לאנשים שהגיעו רחוק כנראה בזכות יתרונותיה הרבים של הפרעת הקשב. אלו הם: תומס אדיסון, איינשטיין, לואי פסטר ועוד. ילד שקנה את ההסבר שלכם, עבר את המשוכה הראשונה בדרך ליכולת שלו לשווק את עצמו בפני אחרים. 5. בקשר לקשר – שלושה שותפים בתלמיד: אביו, אמו והמחנכ/ת. היפגשו עם המחנכים של ילדיכם בתחילת השנה ועזרו להם להכיר טוב יותר את ילדיכם. הצביעו על הקשיים העיקריים וחשבו יחד על פתרונות. הקימו מנגנון תקשורת ביניכם ובין ביה"ס מעבר לאספות ההורים וערבי בית הספר. לאחר שקבעתם מטרות ויעדים בתחום הלימודי והחברתי (מטרה – מצב שיוכיח לי שהשגתי את מה שרציתי. יעד – אבן דרך שהגשמתה תוכיח לי שאני בדרך למטרה.) עקבו אחר המתרחש, שאלו את שאלותיכם ואל תשכחו להודות תמיד למחנכים ולשבח את עבודתם הקדושה. 6. צד שלישי – תמיד יהיה לנו צד שלישי בחיים. אם זה בבית ובמשפחה אלו האחים, הסבים והדודים, ואם זה בכיתה אלו שאר תלמידי הכיתה. אין כאן תשובה נכונה. צריך שיקול דעת אם לשתף את הצד השלישי בהפרעת הקשב. במקרה של בית ומשפחה, הדעת והניסיון מלמדים שכדאי לשתף לפחות את האחים והסבים, ולרתום אותם לפרגון מילולי ועזרה ממשית לילד. במה שנוגע לכיתה, הדבר תלוי במשתנים רבים. גם אם הילד מסכים, יש לשקלל את מצבו החברתי, את הבגרות של הכיתה ויכולתה להבין את הדבר. אם הילד מסכים ומסוגל, כדאי שהילד עצמו יסביר מה יש לו ומדוע הוא זוכה להתאמות מסוימות. לפעמים כדי לנו לעזור לו להיות מסוגל לעשות את הצעד הזה, שיש בו כדי לחזק את בטחונו העצמי. מחנכים ומחנכות יכולים לסייע רבות לתלמיד ולתלמידה אם יעדכנו את המורים המקצועיים ובמיוחד אם יתנו להם את "נוסחת ההצלחה" של הילד. 7. נוסחת ההצלחה – לכל אדם ולכל עשייה יש את נוסחת ההצלחה שלהם. יש לפחות דרך אחת טובה ומוכחת להקים פיצרייה משגשגת. אם אתם בכיוון, חפשו אותה ותרוויחו. לתלמיד שלנו יש את נוסחת ההצלחה שלו. דאגו למצוא אותה ובהקדם. כיצד? ע"י ניטור ההצלחות שלו בכיתה ובבית, נוכל להגיע לנוסחה שתענה לנו על שתי השאלות הבאות: היכן הילד מצליח? מה מאפשר לו את ההצלחה הזו? לאחר שאתם יודעים היכן הולך לו טוב ומה צריך כדי שזה יקרה, שתפו בידע המדהים הזה כמה שיותר אנשים מסביבתו הקרובה. חייו וחייהם ישתנו לבלי הכר אם רק יקפידו להתמיד להשתמש ב"נוסחת ההצלחה" המפעילה אותו הכי טוב שיש. דרך אגב, גם יתר ילדיכם בבית ובכיתה זכאים שתחשפו בשבילם את נוסחת ההצלחה שלהם. 8. סביבה תומכת, עידוד ופרגון – הם אחת ההשקעות הבטוחות ביותר שלכם בחינוך ילדיכם ותלמידיכם. עידוד מילולי המלווה במבט חם נכנס ישר ללב, שובר מחיצות ומאחה קרעים ישנים וצרובים, במיוחד כשמדובר בילד המקבל מחמאות ממבוגר שבשבילו הוא כליל השלמות ולמעלה מזה. על מנת שהעידוד והמחמאה יתחילו להיות חלק מהשיח בבית ובכיתה, הזכירו לעצמכם מידי יום להחמיא ולפרגן לילד תוך מיקוד האמירה באופן שיאפשר לילד לשכפל את הטוב שבו. הורים – הזכירו זה לזה לעודד את הילד. הכינו פתקים קטנים וחמודים עם מילים חמות ומעודדות והכניסו אותם לתיק בית הספר שלו, הניחו תחת הכרית, בתוך כיס המכנסיים וכו'. שבחו את הילד בבית ובכיתה גם בנוכחות יתר הילדים. חזקו את מעמדו (המעורער על פי רוב) בעיני אחיו וחבריו לכיתה. חפשו את חוזקותיו ותנו לו משימות שיוכל לבטא בהן את הצדדים החזקים שבו. תנו לו תפקיד ואחריות בבית ובכיתה, הפכו אותו מאביון נזקק למסייע ובעל חשיבות. למשל, תנו לו ללמד תלמיד שהחסיר נושא מסוים בו הוא מצטיין. תנו לו לקשט את הכיתה אם הוא טוב בזה. מצאו בסביבת הילד את האנשים שהוא הכי אוהב ומשפיעים עליו חיובית והרחיבו את יכולת ההשפעה שלהם עליו. זה יכול להיות המורה לחשבון, המדריך בסניף והדוד מכפר סבא. הקפידו ביותר על הומור ושעשוע בבית ובכיתה. במינון נכון שלא יפגע בלמידה הכיתתית, עשו את ההוראה ככלי למשחק. הדבר מגביר ביותר את יכולת הריכוז של ילדים אלו. מצד שני שלטו בלהבת ההתלהבות כך שתתאפשר למידה שמחה ולא כאוס כללי בכיתה או אפילו בהתנהגותו של אותו ילד שתפס טרמפ על המשחק. 9. מבנה וסביבה מותאמת – אחד הקשיים הבולטים של ADHD הוא חוסר הארגון והפיזור הנפשי. היכולת הטבעית שלנו לסדר את ענייננו ע"פ תיעדוף הגיוני, חסרה בדרך כלל למי שיש לו הפרעת קשב, וקל וחומר אצל ילדים. השיטה היא להעביר את הייעוץ הארגוני מהראש אל הדף או אל התזכורות בסלולארי. למשל: המערכת השבועית של בית הספר תלויה בחדר במקום בולט. כל מקצוע צבוע בצבע משלו, וכך ניצלנו את היתרון החזותי הקל יותר בהפרעת הקשב. תיקייה בצבע משלה לכל מקצוע בה יהיו הספר, החוברת והמחברת. פעילות אחר הצהריים כתובה בטבלה שבועית על המקרר במטבח כשיש בה כמה שיותר פעילויות קבועות. נצמיד פעילויות מסוימות לפעילויות קבועות ביום. למשל, מקלחת וצחצוח שיניים לאחר ארוחת הערב. שיעורי בית לאחר ארוחת הצהריים. כך נכניס את הדברים החשובים לרוטינה היומית. בכיתה – מקום הישיבה ייקבע מתוך חשיבה ולא רנדומאלית. ע"פ ניסיון הכי טוב בשורה הקדמית ליד המורה יש פחות הסחות דעת ויותר יכולת למורה להחזיר לריכוז. נטפח מאד את הקשר האישי עם הילד כבר בתחילת השנה ונקבע בינינו שפה משותפת לסימנים מוסכמים. למשל, תנועה של המורה עם היד והילד יודע שעליו לחזור לריכוז, הרמת 2 אצבעות של הילד והמורה יודעת שהוא זקוק להתאווררות בחוץ. הכינו עבורו מקום בכיתה בו יוכל ללמוד בעמידה למשל, בסוף הכיתה כך שלא יפריע לאחרים. פעמים רבות העמידה, הטיול והעברת המשקל מרגל לרגל מסייעות להם בריכוז. הטרמה של נושא השיעור עם כמה משפטי מפתח יכולה לסייע לילד להיות בתוך השיעור ללא צבירת פערים. כתבו את נושאי השיעור במקום קבוע בלוח, עברו עליהם עם התלמידים וסמנו במהלך השיעור את הנלמד. חזרו בשבילם על ההוראות שוב ושוב וודאו הבנה. ילדים אלו מתקשים להתרכז ללא אתגר משמעותי. שנו פעילויות בזמן השיעור: הקשבה, קריאה שקטה, כתיבה, הצגה קצרה, חידון, עבודה בזוגות ובקבוצות, תחרויות בין קבוצות, משימות קצרות ומהירות וכו'. חשבו איך ליצור חוויה רגשית בלמידה. למשל, כיצד להפוך את הלמידה למהנה, שמחה ומרגשת לאור תסכולו המתמשך של הילד מתהליך הלמידה. חשבו אסטרטגית. למשל, שימו דגש על איכות הלמידה ולא על כמותה. למשל, דללו את מספר התרגילים בעבודה. דרשו הבנה טובה במקום שהתרגול הופך למשימה קשה מנשוא המשניאה את הלמידה ואתכם. הקפידו לתת משוב מידי על עשייה שלהם. הם מתקשים לחבר אוטומטית בין משוב לפעולה שנעשתה אתמול. 10. פעילות גופנית – מסייעת להיפטר ממשקל עודף, מוציאה אנרגיות שצריכות פורקן, משחררת הורמונים וחומרים נוירו-כימיים מועילים ונותנת תחושת שחרור והקלה. נמצא שפעילות גופנית היא אחד הטיפולים המועילים ביותר להפרעת הקשב, בגלל הפעילות המוחית המומרצת שבה. עודדו את ילדכם לפעילות גופנית מכל סוג שהוא והשתתפו בה. הראו לה שהיא חשובה גם לכם. הקפידו על הנאה ושעשוע ולא רק כמטלה שיש לעשותה. פעילות גופנית חשובה תמיד ובמיוחד בתקופת הלימודים כשהישיבה הממושכת בכיתה היא לא הדבר הטבעי ביותר לילדים אלו. חפשו את ההצלחות שלהם והדגישו אותן. חפשו את הצד המבריק שבהם ותנו לו ביטוי. אהבו אותם באמת ובתמים. אהבתכם הכנה היא המתכון הכי בטוח להצלחתם ולשלוותכם. אהבו אותם במילים ובחיבוק (גם אם אתם מורים!) וודאו שהם שומעים מכם מידי פעם כמה אתם אוהבים אותם ומאמינים בהם. לפעמים אתם התקווה היחידה שלהם! www.more-lanoar.co.il