אישה מוכה.

פורסם בתאריך י"ג בתמוז תשס"ח, 16.7.2008

 

לילדה יקרה, שעזבה ועדיין היא פה---
--------------------------------------------------------
חדר חשוך,
מיטה מוזנחת,
בין מצעים סתורים
דמות מונחת.
כפוף גווה,
שערה סבוך,
מבט מושפל,
נעלם החיוך.

אחת, אחת ושתיים,
ניחתות המכות על גבה,
שלוש, ארבע,
אש בוערת בגופה.
ומבט אפל תשגר
אל הניצב מעליה,
בשתיקה תספוג המלקות
על גבה ופניה.

חמש, אנחה אחרונה תשחרר,
והשוט האדום מדמה
אל הרצפה יתגלגל.
כשאדי האלכוהול מראש בעלה יתאדו
יחבקה בצער,
ויחד יבכו.

תגובות

י"ד בתמוז תשס"ח, 21:49
כואב לי!! י ruthi י
י"ד בתמוז תשס"ח, 22:11
שיר - נוגע ללב- משדר עצבות וכאב. י אהובה קליין י

לצערנו יש הרבה מקרים כאלה בארצנו. בכל אופן השיר מוכיח את כישרונך המיוחד.

יהי רצון שתבורכי משמים.

י"ד בתמוז תשס"ח, 22:25
וואו! י *תהילה* י
כל כך כואב.
עצוב.

מדהימה-
הלוואי שהשירים היפים שלך יהיו אופטימים יותר,
שמחים יותר..
והלוואי שיהיה לך טוב=)
מאמינה בך ותמיד פה בשבילך!
י"ד בתמוז תשס"ח, 22:26
חוץ משלושת השורות האחרונות- י ציר 60 י
בס"ד
תיאור מדוייק של מדינת ישראל.
"תסמונת האשה המוכה"
מוכה פעם אחר פעם וחוזרת...

כתיבה מעולה!
י"ד בתמוז תשס"ח, 22:55
3 השורות הארונות י הביצה שהתחפשה י
בס"ד

ממש הזכירו לי את ההצגה של נעה אריאל- "הערב היפה בחיי".

כואב.
י"ד בתמוז תשס"ח, 22:55
בחרוזים, י ונדליסטית י

ועם זאת בלי הקופצנות של כיתה ג'.

ראוי לשבח.

ט"ו בתמוז תשס"ח, 00:22
. ואיני יכול יותר י יעקב רובין י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 00:25
אולי בכל זאת לנסות? |תוהה| י בת שמש י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 00:26
זה יותר הכאב מחוסר ההבנה. י יעקב רובין י
הכאב משפיע על הרצון שלא להבין.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 00:30
את זה הבנתי... י בת שמש י
אבל חשובות לי דעות.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 00:38
אשתדל עוד הערב י יעקב רובין י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:27
אין לה זמן להבין, כי היא באלימות והמוח לא מספיק י אנונימי י
לעכל ושוב אלימות],רק צעקה תביא לתפיסת האלים להפרדה ולגאות האישה מאלימות,
ט"ו בתמוז תשס"ח, 02:32
*אחת ושתיים* י יעקב רובין י

אפשר להיות באכזריות יתר ולתקן לאחת אחת ושתיים...

~~~

אני לא יכול להגיב תכנית, אני פשוט לט יכול.
זו הבטה חשופה מידי למציאות.

ט"ו בתמוז תשס"ח, 03:49
לקחתי לתשומת ליבי וגם שיניתי, תודה. י בת שמש י

~~~
[פחדנות?]
ט"ו בתמוז תשס"ח, 08:18
לא ממש י יעקב רובין י
זה פשוט מעבר למה שאני יכול להכיל כרגע
~~~

אגב, את מבינה לאן לקחת עכשיו את השיר כן?
ט"ו בתמוז תשס"ח, 09:58
לא... לאן? י בת שמש י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 10:14
הו... י יעקב רובין י
מסכת יומא פרק ה

ה,ב [ג] נטל את הדם ממי שהוא ממרס בו, נכנס למקום שנכנס; ועמד במקום שעמד, הזה ממנו אחת למעלן ושבע למטן, ולא היה מתכוון להזות לא למעלן ולא למטן, אלא כמצליף. וכך היה מונה--אחת, אחת ואחת, אחת ושתיים, אחת ושלוש, אחת וארבע, אחת וחמש, אחת ושש, אחת ושבע. יצא, והניחו על כן הזהב שהיה בהיכל

[עבודת יום הכיפורים של כהן גדול]
ט"ו בתמוז תשס"ח, 10:14
וזה אומר ש..? י בת שמש י
|קשה הבנה|
ט"ו בתמוז תשס"ח, 10:23
תחשבי לבד י יעקב רובין י
איך זה מעמיד את דמות המכה.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 10:40
קשה לי י בת שמש י
ככהן גדול?
ט"ו בתמוז תשס"ח, 11:04
כן.. י יעקב רובין י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:00
- י בת שמש י
וזה עושה לשיר... מה בעצם?
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:04
לוקח אותו למקום הרבה יותר ברטואלי משהיה י יעקב רובין י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:15
ברטואלי=? י בת שמש י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:17
התנהגות אלימה י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:17
תודה. י בת שמש י
יעקב- אז למה זה טוב?
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:21
ברטואלי זה אלים יותר ליתר דיוק. י יעקב רובין י
לקחתי את הסיטואציה שלך ונתתי לה הרבה יותר נפח.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:50
אוקיי... י בת שמש י
אבל למה תמיד לזעזע יותר? למה לרצות לגרום יותר כאב?
[אני לא הולכת להפסיק, אבל . למחשבה]
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:17
שיר יפה מאד , הכתיבה שלך יפה באמת י בדולח י
אבל למה לקחת את זה בצורה אלימה?, הרעיון להציג את הרגש של האישה
לא את המעשה הרע. אשמח להראות לך שיר שלי ממבט הילד דווקא
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:26
לא מצאתי י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:37
אבל עדיין אני חושבת שלא צריך להיות אלים מדי מבין? י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:30
מי שאלים חסר ביטחון מפגין,גבריותו על הכאת בת זוגו. י אנונימי י
הביטחון שבקש נאחז.יפה שדנים על אלימות בונה חברה יותר צודקת ,שבתשלום
ט"ו בתמוז תשס"ח, 16:10
מציאות עגומה יום יומית ,וזו דעתי לעקור שורש הרע, י אנונימי י
מאישה וגבר,ולבנות זוגיות בשיחה בדיבור.אלימות זו חולשה.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 16:13
צודקת י אוהב אמת י
וצריך גם ללמוד איך לדבר.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:45
מזכיר לי י אנונימי י
שני שירים שכתבתי בנושא.
נושא שיצא לי להכיר קצת מקרוב
קצת כן...
כתוב יפה.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:53
מכיר? מאיפה? י בת שמש י
|מזועזע|
ט"ו בתמוז תשס"ח, 12:57
אסור לכתוב על נושאים כאלה בסגנון כל כך אסתטי י אוהב אמת י

השיר שלך מתאר מציאות נוראה במקום להתקומם ולהלחם כנגדה.

 

ט"ו בתמוז תשס"ח, 13:48
בדיוק. י בת שמש י
אני משתדלת אף פעם לא להציג עמדה בשירים שלי. יהיו שיראו זאת כמורך לב, אבל אני בסך הכל לא רוצה לערבב בין תחושות ורגשות למחשבות.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 13:59
אוהב אמת, אסור מותר אין כזה דבר הסברתי לך י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:10
לדעתי, שתיכן טועות י אוהב אמת י
לא להציג עמדה, או להגיד שאין אסור או מותר,
זו כתיבה מתיפיפת. כתיבה טובה חייבת לבחור בין טוב לרע. והדברים עתיקים.

ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:14
אוהב, מי שמדבר י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:15
היא צריכה להציג רגש לא אלימות י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:34
יש הבדל בין רגש אמיתי לרגשות מעוותים י אוהב אמת י
בס"ד

השיר מציג רגשות מעוותים שהן תוצאה של התאכזרות. הבכי בסוף המעגלי של השיר שקרי ומזוייף, גם אם נוגע ללב.

כתיבה טובה צריכה לא רק לתאר את המצב, אלא לתת דרך מוצא טובה ממנו. יש מחלוקת חכמים האם המזיק צריך להרחיק את עצמו מהניזק, או שהניזק צריך להרחיק את עצמו מהמזיק. כל אין עוד קריאה ברורה לאחד הצדדים להתרחק מהשני, השיר איננו פועל כנגד אלימות.





ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:43
אני לא מנסה לפעול נגד אלימות. י בת שמש י
בשום אופן.
השיר שלי (או השירים שלי, כרצונך) באים להציג מצב קיים. לא לנסות למצוא מוצא מבעיות או פתרון, רק להראות את הבעיות. ומה לעשות שהסיום הזה, אכן קיים.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:56
זאת כבר הבנתי י אוהב אמת י
תיאור מדויק של המציאות, או רק להראות את הבעיות, זו דרך כתיבה מערבית. ברגע שכותבים על מצב רע באופן כביכול אדיש, למעשה מזדהים עם הדמויות שבשיר, והחמלה הזאת יותר מורידה מאשר מעלה.

כתיבה יהודית דורשת מחשבה, נקיטת עמדה מוסרית, אהבת טוב ושנאת רע. כמובן צריך להימנע מכתיבה מוסרנית או צדקנית, וזה לא קל. כתיבה טובה לא צריכה לרגש את הקוראים, אלא לעורר אותם מתרדמתם.


ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:59
מעולם לא התעתדתי לכתוב כתיבה יהודית, י בת שמש י
שלא לדבר על כתיבה טובה.
"החמלה הזאת יותר מורידה..." יותר מורידה מה?
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:06
את כותבת וכותבת בעברית י אוהב אמת י
מי שמוציא דברים לאור, ממילא יש לדבריו השפעה,
ורצוי שכתיבתו תהיה טובה. מי שכותב בעברית, צריך להשתדל לכתוב לפי רוח השפה.

כתבת שאת רוצה לרגש את הקוראים. מובן שכל כותב רוצה שדבריו יתקבלו אצל קוראיו. אבל לטעמי,
יש בעיתיות בכיוון הזה, אשר עלול, כפי שאמנם התרחש בדורות האחרונים, להוביל את הכותבים
למחוזות אגוצנטרים ונרקיסיסטים.

יש לך בלבך מחשבות טובות. אל תקררי אותן ואל תכסי אותן באסתטיות.



ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:11
אני מצטרף לכיוון של בת שמש. י יעקב רובין י
אני כותב בעברית כי זו שפת האם שלי,
לא התחייבתי לרגע או רמזתי כי זה הולך להיות מעבר.

העובדה שאני אכתוב על דברים לאו דווקא בצורה חיובית חממתית או על תכנים תורניים לא מעידה על האפשרות שאני אגוצנטרי.

אז אם תיארתי בצורה אנליטית איך אישה מרגישה לאחר תקיפה (ודי עשיתי את זה, לאחר שמעט הכרתי שמעתי וקראתי) זה לא אומר שכל מה שבאתי זה לעורר רפש לעולם ולפעמים צריך לעורר שיש גם צד כזה במציאות.

אנו לא חיים בואקום, צר לי.

|פרח|
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:30
יש לי הרושם שלא הבנת את דברי י אוהב אמת י
טוב להביא למודעות עוולות שיש בעולם, וכתיבה טובה איננה בהכרח תורנית. אבל לכל כתיבה יש השלכות מוסריות ואף כותב לא יכול לברוח מאחריות מוסרית לכתיבתו.

אם אתה מתאר בצורה אנליטית איך אשה מרגישה אחרי תקיפה, יש אנשים טובים שיזדעזעו מזה; יש אנשים רשעים שיהנו מזה; ויש הרבה אנשים שזה או קצת יעשה אותם לרגישים יותר או קצת יקהה את רגשתיהם. מה הגבול בין ספרות לספרות זולה,
בין שמירה על כבוד האדם לשימוש במצוקותיו להנאה אסתטית?

כתבת: אני כותב בעברית כי זו שפת האם שלי.
זז לא אמירה אגוצנטרית? ואני חשבתי שנשמותינו
נולדו לעם היהודי כי לקב"ה יש מאיתנו דרישות
מעל ומעבר.





ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:33
אתה יכול להצביע על הגבול שנעבר כאן? י יעקב רובין י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:34
אתה כותב בכלליות וצריך לפרוט את דבריך י אוהב אמת י
תתיחס בבקשה למה שכתבתי למעלה על ההבדל בין
רגש אמיתי לרגשות מעוותים.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:40
איני מבין מה מעוות כאן. י יעקב רובין י
מה מזוייף בבכי?

ושוב, למה לשירה צריכה להיות מטרה של מוסר?
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:54
תשובה י אוהב אמת י
בכל בכי יש דבר אמיתי, אבל לא כל בכי טוב.נכתב בשיר: ויחד יבכו. זה בכי המקבע את המצב האלים
ומכסה על חוסר אחריותו של הגבר המכה להתנהגותו הנוראה, ועל אשליות וציפיות-שוא שבלבבה של אשתו. אמנם מצבי כאלה נפוצים לדאבוננו, ודווקא על-כן עלינו לנקוט עמדה ברורה.

בעולם הזה יש יותר רע מטוב, וזה מצב שאסור להשלים אתו. כשאינננו בוחרים בטוב במעשה ובדיבור ומחשבה, ממילא אנו מדרדרים מבחינה מוסרית.


ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:59
ועוד דבר י אוהב אמת י
אמר רבי מנשה מאילייא: כל עוד יש בעולם ולו תולעת אחת לחוצה בנקיק סלע, אין אדם יכול לראות טובה בעולם.

שבת שלום.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 17:31
בנים, די לריב... ;-) י בת שמש י

לא, לא ושוב לא. אני לא רוצה לנקוט שום עמדה ברורה ושם עמדה בכלל.
אני מביאה מצב נתון, מחדדת אותו. מה זה עושה לקוראים זה כבר עניינם- בכנות, זה לא מעניין אותי. אם אתה קורא שיר אחד שלי ומרגיש שזה אטם בך משהו, תפסיק לפני שיהיה מאוחר מדי. אם זה עושה אותך רגיש יותר, אין סכנה. עד כאן בסדר?
בעולם הזה יש יותר רע מטוב, אבל אני לא חושבת שכתיבה על הדברים הרעים תהפוך אותו לרע יותר. בתנ"ך כתובים כל המעשים הלא נכונים, כל החטאים, של אבותינו. למה? כי חייבים לדעת. כמו שיעקב אמר, אנחנו לא חיים בואקום. אנחנו חיים בעולם אמיתי, נושם ובועט, וחייבים לדעת מה הסכנות שבחיים פה.
ט"ז בתמוז תשס"ח, 22:50
התנ"ך נוקט עמדה ברורה ולא כותב בדרך אדישה י אוהב אמת י
את או מתחכמת או חוששת לכתוב כתיבה רצינית.
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:44
מתחכמת? הלוואי... י בת שמש י
חוששת? ממה?
לא חוששת ולא מפחדת, פשוט לא נוקטת עמדה. למה? ככה.
אגב, מה זה יעזור אם חבורה של בני- עשרה תקרא שיר נגד אלימות במשפחה? זה לא יעזור. מי שיכה את אישתו, יכה אותה גם אם הוא קרא שיר זה או אחר.
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:54
למה ככה? י אוהב אמת י
מה יעזור להביא דבר למודעות אם את לא נוקטים עמדה? לא טוב יותר לעורר אנשים צעירים לנקוט עמדה מוסרית כבר מגיל צעיר? נכון שלא קל לעשות זאת בדרך השיר, אבל ברגע שאת לא נוקטת עמדה ברורה בשירך, במה מועיל השיר?


ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:56
ואולי היא לא התכוונה להועיל? י יעקב רובין י
רק לרשום [לפרוק?]
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:58
that't the point. י בת שמש י
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:58
*that's י בת שמש י
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:57
הוא לא. י בת שמש י
הוא לא נועד להועיל בשום דבר. הוא נועד להוציא החוצה את הרגשות ש ל י , [מהמעט שעוד נשאר לי] נקודה. אם בתוך כך כמה ילדי-שמנת-עטופים-היטב מגלים שקיים בעולם גם רוע- מה טוב.
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:59
ולמה את מוציאה רגשות החוצה? י אוהב אמת י
ט"ז בתמוז תשס"ח, 23:59
כי משהו חייב להישאר שלם. י בת שמש י
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:01
תשובה יפה. יכולה להסביר אותה? י אוהב אמת י
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:03
אתה מרגיש שזאת התייפיפות או התחמקות? י בת שמש י
כן, אני יכולה להסביר אותה. פשוט מאוד:
לפעמים לאדם יש כ"כ הרבה כאב בלב, שהוא חייב להוציא אותו החוצה כדי לא להישבר. לפרט עוד או שהובנתי?
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:05
מובן ומוכר לחלוטין י אוהב אמת י
מאחל לך שתצליחי לחזק ולא רק להתחזק, כי השירים שלך חזקים למדי.
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:09
מה? י בת שמש י
אולי בכל זאת לא הובנתי- השירים האלו לא מחזקים אותי. בכלל לא. הם פשוט מוציאים את כל הזבל החוצה.

[ולא, זה לא אומר שאני אישה מוכה אלא שאני ברמת כאב כמותה]
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:12
זאת הבנתי י אוהב אמת י
יש בשירים שלך יותר מזבל, כמו נסיוב שמחסן כנגד חידקים (סליחה על הדימוי).

י"ז בתמוז תשס"ח, 00:14
את מי? י בת שמש י
כי אותי לא ממש.

אבל תודה.
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:16
סבלנות י אוהב אמת י
גם לך שיריך יעזרו. לאט לאט.
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:20
הם עוזרים בזיכרון י בת שמש י
אבל לא במשהו ממשי באמת. פעם חשבתי שמדובר בריפוי בעיסוק, היום אני יודעת שזה רק עיסוק.
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:28
כבר גישה חיובית :) י אוהב אמת י
י"ז בתמוז תשס"ח, 00:38
אני לא בודד במערכה הזו? י יעקב רובין י
י"ז בתמוז תשס"ח, 09:41
אף פעם לא היית. י בת שמש י
י"ז בתמוז תשס"ח, 18:20
תודה, אני מניח. י יעקב רובין י
י"ז בתמוז תשס"ח, 18:59
בבקשה, אם תרצה. י בת שמש י
כ"ו בתמוז תשס"ח, 09:36
יש אמת,שצרייך לגרות את הסכל להגיע לאמת שבשיר במסר י אנונימי י    הודעה אחרונה
זה יותר איכותי מענין, וכל אחד יעבד במחשבתו את השיר,כי להבין את מסר השיר, כל כותב חייב להבין לאן שיקח את השיר,בת שמש לדעתי הכי פחות בוטה בשיריה על כן אני קוראת שירה,גם שעצוב היא לא מביאה לחלחלה בשיריה הם בדרך כלל על רמה,ועדיף לעבוד יותר,על צמצומים במסרים בפרט בשירים יש בהם כאב,המשיכי לכתוב את נהדרת.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 16:03
בת שמש את תמיד כותבת יפה אך ,האמירה שלך בסוף,להאמר י אנונימי י
לא שניהם,שמתחבקים .מסר בשיר.תמיד מועיל שבת שלום בת שמש
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:22
לא מסכימה. י בת שמש י
אני לא מסתירה את המחשבות שלי, אני פשוט לא מציגה אותם- וזה שונה.
כתיבה טובה צריכה לחבר את הקורא אל הנאמר, לרגש אותו.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:25
הנה הרוב צודק אוהבאמת י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:35
חולק עליך י אוהב אמת י
תקראי מה שכתבתי למעלה.
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:37
בשירה אין אסור ומותר שירה זה בא מהלב י בדולח י
אתה לא יכול לקבוע את זה באמת
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:38
בוא נפתח על זה דיון שכולם יהנו? י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:41
פתחתי כולם מוזמנים י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:42
כבר דוד המלך הנחה אותנו אל דרך הישר י אוהב אמת י
הוא כתב בסוף מזמו תהלים יט: יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי. ראשית אמרי פי, שהדיבור שהוא ביסודו שכלי יהיה נכון. שנית, הגיון לבי, שהלב יהגה רק בטוב. לכן המשוררים הקדמונים נקרא חכמי-לב.



ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:43
זו שירה מודרנית י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 14:43
ויש דיון פתוח י בדולח י
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:24
אישה מוכה אמת בעלה צריך אישפוז,כי האגו להשפיל . י אנונימי י
מחלשה וחוסר ביטחון,בצורה הזויה חושב שמעצים את כוחו וטעות צרייך אישפוז,זו מחלה קשה, שיר אמת של אישה מוכה,תבא הגאולה,ותשתחרר מעצבות האלימות,לחיים חדשים שבת שלום
ט"ו בתמוז תשס"ח, 15:35
תודה לך בת שמש שבזכו השיר העלינו נושא ודנו עליו י אנונימי י
רק לטובה שבת שלום
ט"ו בתמוז תשס"ח, 16:06
לאוהב אמת, מה שהדגשתי, מסר מהמחברת תמיד טוב לשיר, י אנונימי י