הרב שמואל קמינצקי, שליח חב"ד בעיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה מספר ביומן ערוץ 7 על ליל הסדר ההמוני שקיים בעיר שבה חיים כחמישים אלף יהודים מוצהרים אך עוד כמה וכמה עשרות אלפי יהודים אינם מזוהים ככאלה ואף אינם יודעים על עברם כיהודים. בראשית הדברים סיפר הרב קמינצקי על העיר עצמה שהוקמה לפני כ-230 שנה ונקראה בראשית ימיה על שמה של המלכה קתרינה שמיד עם הקמתה הזמינה יהודים רבים להגיע אליה, להשתקע בה ולנהל בה עסקים רבים. הזמנה זו הפכה את העיר למוקד יהודי גדול ותוסס. לימים, מספר הרב קמינצקי, התגורר בעיר בצעירותו הרבי מלובביץ'. היה זה כאשר אביו כיהן כרב העיר במשך שלושים שנה עד שהקומוניסטים כלאו אותו ושלחו אותו לגלות בה נפטר בייסורים. הרב קמינצקי מציין כי הקומוניזם קיווה והאמין שעם הגלייתו של הרב תיגדע יהדותה של העיר, אך בפועל יהדותה של העיר תוססת וחיה כיום. על ליל הסדר האחרון מספר הרב קמינצקי כי אלפי משפחות חגגו את ליל הסדר בבתיהן, כאשר חלקן נזקק לסיוע במצרכים ובהדרכה, סיוע שהגיע מאנשי בית חב"ד בעיר. לבד מכך התקיימו כמה 'סדרים' כשכל אחד מהם אירח כאלף איש ובסדר המרכזי השתתפו כחמשת אלפים איש. הרב קמינצקי מציין כי כשלוש מאות אורחים הגיעו מישראל וסייעו בהובלת הסדרים. בכל פעם מתרגש מחדש. יותר מאלף יהודים כשלחלק מהם זהו ליל הסדר הראשון. הרב'ה דיבר על הבן החמישי שמגיע בפעם הראשונה או שלא הגיע", הוא מזכיר ומציין כי התחושה היא של "חוויה שנותנת חיות לכל השנה". לדבריו אמנם מדובר בחג המתאפיין במשפחתיות שבו ואילו כאן מדובר בליל סדר המוני שבו אולי קצת קשה לשמור על משפחתיות שכזו, אך הערך המוסף שלו נותן רוח וכוח שלא ניתן לקבל מאירועים אחרים. "יהודי שהשתתף בליל סדר יישאר יהודי", הוא משוכנע. לזאת מוסיף הרב קמינצקי ומציין כי לצד המשתתפים באירוע ישנם גם כארבעים אלף יהודים שלא השתתפו ולכך יש סיבות רבות שיש לתת עליהן את הדעת. כל זאת לבד כאמור מעשרות אלפי ואולי אפילו מאות אלפי יהודים שאינם מודעים ליהדותם ומתגוררים בעיר. הרב קמינצקי מספר כי משפחות יהודיות רבות שינו את שמותיהם המזוהים כיהודיים לשמות אוקראיינים בימי השלטון הקומוניסטי. זאת על מנת לאפשר לצאצאיהם נגישות למקומות עבודה, לאוניברסיטאות ועוד. כיום חוזרת על עצמה התופעה בה קשישי העיר מכנסים את בניהם נכדיהם וניניהם ומספרים להם את האמת. "הם מסבירים להם שהתהליך נעשה כדי להקל על חייהם ועכשיו צריך לחזור", מספר הרב קמינצקי הקובע כי מדי יום ביומו עוד ועוד משפחות חוזרות ליהדותן בתהליך שאינו פשוט, תהליך שלך הוכחת יהדותם. הרב קמינצקי נשאל בהקשר זה כיצד הוא, כאיש חב"ד, מוצא את התפר הדק בין דרישות ההלכה המחמירות ממועמדים לגיור לבין הרצון לגייר את המוני היהודים ששנות הקומוניזם כפו עליהם התרחקות מיהדותם. במענה אומר הרב קמינצקי כי הוא שמח שהוא עצמו אינו המגייר שכן המשימה אינה פשוטה ומאחר והוא לכשלעצמו היה מעוניין לגייר את הקהילה כולה. "מזל שאנחנו לא מתעסקים בזה. יש בית דין לגיור בראשות הרב יוסף ברודבייקר שעושה עבודה חשובה מאוד ואני מאוד מעריך אותו על כך. מי שמזרע ישראל ומוכן לקבל את העניינים העיקריים – אמונה, שבת, כשרות וטהרת המשפחה יגוייר. מי שרוצה את זה מתגייר", הוא אומר ומדגיש כי עוד לפני הגעתם של המועמדים לגיור לרב ברודבייקר הוא עצמו עורך מעין בחינה ראשונית על מנת לבדוק את רצינות כוונותיהם של המועמדים ועל פי מסקנותיו הוא מעביר אותם אל בית הדין של הרב ברודבייקר.