זמנים קשים עוברים עלינו לאחרונה, ורבים הם אלו, אשר נחרדים מהשאלה האם אכן יש תקוה לבנין עתיד טוב יותר עבור ארצנו וכל אזרחיה. התשובה הקצרה לשאלה החשובה הזו היא 'כן'! על-מנת שזה יקרה, דרושה גישה מקיפה ומאמץ יסודי של אנשים רבים, על-מנת לבנות גשרים בין קבוצות בעלות השקפות עולם שונות. כל עוד יתמידו ברצון שלהם להאזין לצד השני, הם יוכלו להתיחס להבדלים שביניהם באופנים שיהיו מקובלים על רוב האוכלוסיה, גם אם לא באופן שלם. הנה מספר רעיונות, העשויים לסייע ביישומה של משימה מאתגרת זו: עלינו לדאוג לכך שכל חברי הכנסת ושרי הממשלה – 1. ידעו ליצור שיח ולקדם רעיונות באופן נבון, פשוט ודיפלומטי. 2. יהיו מודעים לנתונים הרלוונטיים בנוגע להיסטוריה יהודית ולמדינת ישראל. בלא קשר לרקע שלהם ולמטלות הרשמיות המוטלות עליהם, אם ילמדו לקדם רעיונות בתבונה ובדיפלומטיות, הם יוכלו לעבוד בצורה יעילה זה עם זה לתועלת האומה. כאשר יהיו בקיאים היטב בטיעונים להצדקת קיומה של ישראל ובהיבטים השונים הרבים של ההיסטוריה שלנו, יהיה ביכולתם לענות על האתגרים המוצבים בפנינו בישראל ומעבר לים, אתגרים שאין להם דבר וחצי דבר עם אותם תחומי ענין מוגבלים בהם הם עסוקים בדרך-כלל. ידיעת התשובות על שאלות אלו תבסס את מעמדם, תעניק להם כבוד ותקדם את תדמיתם. ניתן למצוא דוגמאות למידע רלוונטי ובעל ערך אודות מדינת ישראל וההיסטוריה העשירה שלה במקומות הבאים: 1.ספרונים באתר www.standwithus.com/booklets - מדובר בארגון חינוכי בעל חשיבות מרכזית בישראל, המוציא לאור ספרונים מגוונים בעלי ערך רב לחלוקה בחינם. חלקם ניתנים להשגה בעברית, ערבית, ספרדית ושפות נוספות. StandWith Us גם מנהל רשתות חברתיות ותכניות חינוכיות נוספות עבור אנשים בכל הגילאים, כגון אלו : www.standwithus.com/highschool וכן www.israellink.org . 2.תשובות אדירות לטענות האנטי-ישראליות ניתן למצוא ב'ספריה היהודית הוירטואלית' היסודית והממצה באנגלית באתר www.jewishvirtuallibrary.org. 3. "אפליקצית הסברה", הזמינה באנגלית ובספרדית, אותה יזם "הצד השני". 4. הארגון החינוכי החשוב "אופן-דור מדיה". באתר Unpacked, תמצאו סרטונים קצרים העוסקים בחקר שאלות חשובות ומנתחים נושאים מורכבים. תמצאו כאן את כל המידע שאתה זקוקים לו על-מנת לנווט בקלות בין הסוגיות הסבוכות הללו ולפתח עמדה כלפי מדינת ישראל והיהדות. ידיעת ההיסטוריה הרלוונטית תסייע בידי ההנהגה הישראלית, בידי סטודנטים ומבוגרים, כמו גם בידי לא-ישראלים, לעמוד בזקיפות כנגד התעמולה, המרמה והפצת המידע הכוזב של שונאי ישראל. הדבר יאפשר להם להבין, כי הם מושקעים אישית במטרה נעלה זו, וכי אין די במה שקרוי 'הסברה' (שיתוף מידע היסטורי'). להלן מספר רעיונות, אשר אנשים בעלי אחריות, וביחוד אלו המצויים בעמדות של מקבלי החלטות, חייבים לקדם: חייבים לחשוף את קלונם של פרסומים זדוניים ושקריים, כדי שאף אחד לא יתיחס אליהם ברצינות. ספרים וספרונים כוזבים כאלו חייבים להיות מוסרים מבתי הספר ברחבי העולם. חייבים ליצור תכנית לימוד מיוחדת, במסגרתה יוסבר הקשר של העם היהודי לארצו. סטודנטים יהודים וערבים חייבים להבין, כי דו-קיום בשלום וכבוד הדדי יועילו לכולם. סטודנטים ומבוגרים חייבים להבין, כי יש להם ענין אישי בנושא. אויבי ישראל אינם מבחינים אם קרבנותיהם הם דתיים, חילוניים, שמאלנים, ימנים או סתם אנשים טובים, משום שהם אינם מבחינים בין ישראלים 'טובים' ל'רעים'. הם רוצים להרוג ולשעבד את כל הישראלים!! הסיכון האישי הזה נוגע אף לשוחרי שלום מוסלמים, נוצרים ואחרים החיים בישראל ומעבר לים. המחבלים אינם מבחינים בין בני דתות ולאומים שונים כאשר הם רוצחים. עלינו לקדם חינוך נאות בקרב המגזר הערבי בישראל. מוכרחים להסיר את ההסתה ואת הפצת המידע הכוזב ממערכות הלימודים בירדן, ברשות הפלשתינית ובמקומות נוספים, בהם לומדים סטודנטים ערבים, וגם כמה יהודים, בישראל (במימון מדינת ישראל). סיוע ישראלי וזר עבור מוסדות חינוכיים שונים חייב להיות מוקצה תחת פיקוח הדוק!! יש להחזיר את לימוד התנ"ך לכל בתי הספר בישראל. דבר זה יסייע בידי תלמידים – הן יהודים והן לא-יהודים – להבין את ההיסטוריה הארוכה ואת הקשר שבין העם היהודי לארץ-ישראל. למוצגים ארכיאולוגים ולמסמכים עתיקים ישנו כח עצום, שכן הם אינם ניתנים להכחשה במסגרת דיון מתורבת. יש לחנך את המחנכים על-מנת שיוכלו ללמד את הערכים החשובים הללו במסגרת מערכות הלימוד. על-מנת לשדל מורים בעלי רמה גבוהה להרתם למערכה, יש להעניק להם שכר ראוי וסביבה בטוחה בבתי הספר, ועל-ידי כך נצליח לעודד את המורים להשאר במערכת החינוך. יש לאתר מנהלי בתי ספר בעלי יכולות ולהעניק בידם כלים חינוכיים, באופן שיהפכו למומחים בניהול צוות ובהחדרת התכניות החינוכיות האמורות בבתי הספר שלהם. כאשר מנהלים משא ומתן עם ההנהגה החרדית, יש להדגיש, כי האינטרס שלהם הוא שללומדי התורה תוענק היכולת לפרנס את משפחתם מתוך יציבות כלכלית כראוי, מבלי שיהיו תלויים בעזרה ממשלתית או בקרנות צדקה. עקרון זה אף עולה בקנה אחד עם ההלכה היהודית. במידה ושומעי לקחם לא יהיו עניים וקשי-יום, התועלת תהיה מרובה עבור כולם, לרבות הפוליטיקאים החרדים, אשר יצאו נשכרים מהחכמה, ההצלחה והעושר שיהיו מנת חלקו של הציבור החרדי. יש לאפשר למספר מסוים של אנשים לבחור בשרות אזרחי תחת השרות הצבאי, ובכך לפתור אותם מהבעיות הדתיות הכרוכות בשרות. חלק מאותם תלמידים עשוי לבחור בתחום ההוראה וילכו ללמד במקומות מאתגרים, בהם לרבים מהתלמידים יש צורך בעזרה. כאשר הדבר יתבצע ויתפרסם ברבים, נגיע למצב, בו כל צורה של שרות לאומה תחשב למשמעותית, לחשובה ולבעלת תועלת לכלל, ובכך נוכל למזער רבות את תחושות המרמור בקרב שני הצדדים. עצירת ההסתה וקידום דו-שיח והבנה בין האוכלוסיה הדתית והחילונית בישראל היא חיונית! לסיכום, במידה וכל התכניות הללו תיושמנה באופן נבון ומתוך שיתוף פעולה, עשויים מגזרים שונים בציבוריות הישראליות ליטול חלק במשימה לתועלת כל אזרחי המדינה.