הרב יגאל לוינשטיין
הרב יגאל לוינשטייןצילום: ערוץ 7

בשבוע שעבר חגגה התקשורת את כניסתה לראשונה של חילת למסלול של סיירת מטכ"ל. על ההשלכות של האירוע לצעירים בוגרי הציונות הדתית שוחחנו עם הרב יגאל לוינשטיין, ראש מכינת 'בני דוד' שמשורותיה יוצאים מדי שנה בשנה לא מעט בוגרים למסלול המפרך בסיירת מטכ"ל.

"פקודת השירות המשותף כבר לקחה בחשבון יחידות קטנות שיש בהן רק צוותים ולא פקודות, ושם כבר נקבע שכאשר יש צוותים, יוגדרו צוותים שיש בהם בנות ויהיו צוותים שיהיו בהם רק בנים כדי שבחורים דתיים יוכלו להיות", אומר הרב לוינשטיין ומוסיף הערה משמעותית: "השאלה היא אם גם סיירת מטכ"ל כפופה לחוקי המטכ"ל ופקודת השירות המשותף, לא רק במובן של קיום האפשרות, אלא גם שמי שרוצה לא יודח ולא יסומן בגלל שהוא רוצה לעבור לצוות הזה. הרבה פעמים השאלה היא לא הפורמליסטיקה אלא האווירה והאטמוספרה. אם מכבדים את הדתיים כמו שמכבדים את הבנות, אז יתייחסו אליהם בכבוד כמי שאמונתם ודתם לא מאפשרת להם להיות עם בת באותו צוות ויראו בזה ערך, אבל מאחר ונכנסות תפיסות עולם אחרות, אז אולי רוצים שם לחנך אותם להבין שהם בצבא דמוקרטי כמו שקרה בחיל התותחנים שביטל את הגדודים הנפרדים כדי לחנך את הדתיים, וכך כל ההסדר יצא מהתותחנים".

מדבריו של הרב לוינשטיין די ברור קיומו של ספק בשאלה אם אכן גם סיירת מטכ"ל כפופה לחוקי מטכ"ל, והרב מאשר "בוודאי, כי היא מפורסמת בזה, שם אף פעם החוקים לא נאכפו בשום דבר. האגדות מספרות שאחרי שהדיחו את הדתי האחרון היו מטריפים את כל הכלים. זה לא חדש שבסיירת מטכ"ל עושים מה שרוצים".

לפי שעה, אומר הרב לוינשטיין, לא ברור לאן פני הדברים ביחידה, אך מאחר וישנם גם מתלמידי 'בני דוד' שהתקבלו ליחידה וגם תלמידי מכינות וישיבות נוספות, הוא סבור שההדרכה שקיבלו כולם היא לשמור על כללי ההלכה לא רק בסוגיות של דיני שבת וכשרות אלא גם בדיני צניעות והדברים כוללים איסורי מגע וייחוד וכיוצא באלה, איסורים שהובילו רבנים להורות שלא להתגייס לגדודים המעורבים. "כאן, בגלל שהרצון של הבחורים להגיע ליחידה גבוה מאוד, עלולים להעמיד אותם בסתירה בין אמונתם ומצפונם לבין רצונם לשרת ביחידה. אני מקווה שהיחידה לא תערים קשיים ותכבד את הדתיים שבתוכה".

"זו הפעם הראשונה שזה קורה. ניתן ליחידה את ההזדמנות להוכיח שהם מכבדים בנים דתיים לא פחות מהבנות שהם רוצים שיהיו אצלם", אומר הרב לוינשטיין ואנחנו שואלים אודות האמירה העקרונית של הצבא שבוחר לערב חיילים וחיילות גם ליחידות צפופות שכאלה במקום להקים סיירת לבנות בלבד:

"ברמה העקרונית כבר עשרים או שלושים שנה שהיוהל"מ מובילה מהלך של שילוב בנות בכל היחידות, גם אם צריך בשביל זה להוריד את הרף המקצועי. מדובר באג'נדה, ועם אג'נדה לא מתווכחים ולא מתייחסים לעובדות. כך זה כשמחליטים שהחמאס מורתע וכך זה עם האג'נדה הפמיניסטית שלא מעניינות אותה עובדות. לא שמעתי שהיה צורך ביטחוני שחייב את צה"ל לעשות את כל השינויים. מדובר ברצון של נשים שעובר דרך בג"צ. מעולם לא היו סיבות שגרמו לצבא לטעון שזה חשוב לו מבחינה מבצעית, אבל בג"צ כופה את כל המהלך הזה ועוטף את זה בעטיפה יפה של שוויון הזדמנויות. בג"צ לא יגיד שמותר לפגוע בערך הביטחון, אבל לא היתה יחידה שבה נכנסו בנות ולא הורידו את סרגל המאמץ והקריטריונים למען הבנות".

ממשיך הרב לוינשטיין ומזכיר כי בעבר, כאשר הוקמו הגדודים המעורבים, דובר על קריטריונים אחידים, אך הסתבר שהדבר גורם נזקים גופניים קשים לבנות והוחלט להוריד את הרף. "הצבא נמצא תחת לחץ אדיר של היוהל"מ ותכף נמצא טרנסג'נדרים שרוצים להגיע לסיירת מטכ"ל. טראמפ מציל את הצבא האמריקאי מההבלים האלה של מגדרים וזהויות, ועוד מעט באמריקה יהיו רק שני סוגי בני אדם, זכר ונקבה. בארץ אדוקים יותר בהבל הפרוגרסיבי הזה, והצבא מוביל את הדברים הללו".

בהתייחס לכללי השירות הראוי מזכיר הרב לוינשטיין כי בסעיפי ההנחיות קיימת גם ההוראה לפיה במידה ומתעוררת סתירה בין חייל דתי לחיילת, החיילת היא שגוברת וקודמת. במקרה זה של סיירת מטכ"ל לא אמורה להיות סתירה שכזו, אם רק ירצו בכך. הרב לוינשטיין מדגיש זאת על רקע הניסיון שהיה בחיל התותחנים ועליו הוא מפרט:

"בתותחנים היו ארבעה גדודי סדיר, שניים עם בנות ושניים ללא בנות כדי לאפשר להסדר לשרת. לפני שלוש שנים קצין תותחנים ראשי החליט, אולי בעצת היוהל"מ ואולי מעצמו, שלא יכול להיות מקום ללא בנות עקרונית, כי הצבא דמוקרטי ושוויוני. אמרו לו שיש לבנות כל מה שהן רוצות, אבל הוא אמר שעצם העובדה שיש מקום שבו בת לא יכולה לשרת זו הדרת נשים. המשמעות היא להעיף את כל ההסדר ולספוג את הנזק, כי במלחמה הסתבר שקרה דבר מזעזע וקצין תותחנים ראשי הולך להתחרט על המהלך הזה, כי אין הזנה של הסדר למילואים, וכך הוא נשאר רק עם נשים שהשירות שלהן במילואים מאוד קצר, כי הן מתחתנות ויולדות, ושאר הנשים לא מתייצבות כל כך מהר לשירות מילואים. לעומת זאת ההסדרניקים מתייצבים. פתאום הוא מגלה שזה שבסדיר אין הזנה של הסדר והמשמעות היא בגדודי המילואים, ועכשיו הוא שוקל לפתוח מחדש את גדודי הסדיר להסדר".

הרב לוינשטיין מעיר כי לתובנה הזו הגיעו הגורמים הרלוונטיים רק בעקבות המלחמה, אך כאשר יבואו ימי שלום הצפי הוא שגם האג'נדות יחזרו למקומן על כל המשתמע מכך.

שאלנו את הרב לוינשטיין אם יתכן שהצבא מרשה לעצמו לנהוג כך ביחידות בהן ישנם חיילים מהציונות הדתית, מה שלא היה קורה ביחידות בהן משרתים חיילים חרדים, מתוך הערכה שצעירי הציונות הדתית לא קשובים ברמה הדוקה להנחיות רבותיהם. "הם לוקחים גם את זה בחשבון", מעריך הרב לוינשטיין, "הצבא רואה שבגדודים המעורבים יש הרבה בנות דתיות, הרבה דתיים-לייט והמפקדים דתיים, הם רואים את השטח ומבינים שיש כאן דתיים שמוכנים לעבור על איסורים אז אין להם בעיה עם זה, אבל החבר'ה הרציניים עם הרוח הגדולה שמושכים את הצבא במלחמה, הם חבר'ה עם יראת שמים גדולה ועצומה, בזכות הרוח האדירה היהודית המלאה בשאיפה לתחיית ישראל וגאולתו מתוך נאמנות לתורה ולקדושה. זו הרוח שמנשבת היום במפרשי הצבא ואנחנו בכיוון נכון שמתברר לאט. זה תהליך לידה מסובך, אבל המציאות תוכיח שרק אנשים עם רוח גדולה ואמונה גדולה ודבקות גדולה בזהות היהודית הם אלה שמוכנים לשלם כל מחיר עבור תחייתו של עם ישראל".