עד להחלת הריבונות, שתבוא לבסוף, קיימים מספר פתרונות זמינים בארגז הכלים המדינתי, אשר ניתנו בעבר אך משום מה עדיין אינם מופעלים. בין הפתרונות הללו ניתן למנות את סוגיית ׳הקווים הכחולים׳ בהם נבחנים גבולות ההכרזה על אדמות מדינה שבוצעו לפני שנת 2004 וכתוצאה מכך נגרעים שטחים מתב"עות (תוכניות בניה) קיימות ומאושרות. בנוסף גם את הצורך שנקבע ע"י יועצים משפטיים ב׳שכלול צווי התפיסה׳ ביישובים שנבנו בשנות השבעים מכוח צווי תפיסה ויש צורך דחוף להכריע את המצב המשפטי של אותם שטחים שנותרו בתוך צווי התפיסה אך לא נבנו עד כה. זו סוגיה בעלת חשיבות התיישבותית ולעיתים אף אסטרטגית, אשר אין סיבה להמשיך להתמהמה בהכרעתה לטובת יכולת השימוש בשטחים אלו. עוד באותו נושא: לא מעריץ – אך גם לא שותף למסע הרדיפה בנט, מהדורה חדשה באותה חליפה הפרדיגמה הכושלת עדיין שולטת בישראל על העיוורון שני נושאים אלו נדונו כבר בוועדות מקצועיות מטעם המדינה, שהגישו מסקנות ברורות, אך עד כה לא אומצו ולא יושמו. מדובר ב: 1. דו”ח ועדת השופט אדמונד לוי ז”ל, אשר קבע כי המעמד המשפטי של ההתיישבות ביהודה ושומרון יציב, וכי יש להסדיר את זכויותיהם של המתיישבים. בין היתר, קבעה הוועדה שאין צורך בהליך השכלול והוכחת השימושים בצווי תפיסה שעדיין לא מומשו, ולכן אין מניעה לקדם בהם בניה. 2. ועדת ההסדרה בראשות השופטת חיה זנברג (גילוי נאות – הייתי מחבריה), אשר עסקה במנגנונים להסדרת ההתיישבות במקרים מורכבים. בין היתר, קבעה הוועדה שאין צורך בבחינת קווים כחולים (גבולות תוכניות) בשטחים שבהם קיימת תב”ע מאושרת, וכי המצב שבו בתים מאושרים נגרעים מהתוכניות חייב להיפסק. גם במקומות שנגרעו, אחריות המדינה לטפל במצב שהיא יצרה ולא להטילו על התושבים. הפתרונות שהציעו ועדות אלו ניתנים וצריכים להיות מאומצים לאלתר – ללא קשר לתהליך החלת הריבונות. מדובר בצעדים נדרשים, מעשיים וישימים, אשר יסייעו ליישובים ולתושביהם להתמודד עם חוסר הוודאות המשפטית והאופרטיבית, ויספקו אופק ברור להסדרת המצב המורכב שבו חלקם נמצאים. בעוד שמדברים גבוהה על ריבונות – אלו צעדים מתבקשים שהממשלה הנוכחית נדרשת להכריע בהם ולטפל בהם ללא דיחוי. מוטב בהקדם. כבר ישבו על המדוכה, כבר ניתנו המלצות ברורות, וחבל על כל רגע נוסף של התמהמהות בקבלתן ויישומן בסוגיות אלו ועוד.