פגימות

פורסם בתאריך י"ז בסיוון תשע"ט, 20.6.2019

בְּדוֹק אוֹתָהּ הֵיטֵב,
עַד שְׁלֵמוּת- עַד תֹּם.
הַעֲבֵר סַכִּין בַּעֲדִינוּת עַל הַלָּשׁוֹן-
לִרְאוֹת שֶׁאֵין פְּגִימָה
חַס וְשָׁלוֹם.

שֶׁהָרִי אָמְרוּ: קַשֵּׁט עַצְמְךָ
וְאַחַר כָּךְ אֲחֵרִים.

תגובות

י"ח בסיוון תשע"ט, 12:19
אוף, לא הצלחתי להבין י יעל י
מותר לקבל הסבר?
(והקַשֵּׁט עצמך בכוונה ככה ולא קשוט?)
י"ח בסיוון תשע"ט, 13:03
בשמחה י אם אפשר י
כדי לבדוק סכין לפני ששוחטים איתה צריך להעביר אותה על הציפורן או הלשון כדי לוודא שאין בה פגימות קטנות והיא חלקה ומושחזת היטב.
השיר משחק על העניין ודורש לבדוק "אותה" עד תום, כאשר מובן בהתחלה שזו הסכין לכאורה, אבל בסוף השיר, שמתייחס לביקורת על אנשים אחרים השיר מובן באופן שונה, הוא דורש להשחיז את *הלשון* עד תום. שזה מצד אחד דרישה לבדוק שבך אין "פגימות" לפני שאתה בא להעיד על פגימותיהם של אחרים (או אף לפגום בהם בלשונך "ולשחוט" אותם) ומצד שני ביקורת על אנשים המשתמשים בלשונם החדה והמושחזת כדי לפגוע ו"לשחוט" אנשים אחרים. מקווה שהובנתי... ויש עוד משחקים קטנים כמו ה"עדינות" שמרמזת על האבסורד שבהתייחסות העדינה ללשונך או לסכין כששניהן כלי משחיט ;-)

לגבי ה"קשט" - אני יודע שנוהגים לומר קשוט אבל במקור בגמרא זה בלי ו"ו והניקוד הזה הסתבר לי אז עשיתי אותו. אבל זה נשאר במשמעות המקובלת ואין פה משחק מילים או משהו... מה גם שלא עשיתי בדיקה מעמיקה איך הביטוי היותר המדוייק, פשוט זה מה שנראלי אז עשיתי ככה...
י"ח בסיוון תשע"ט, 13:35
וואו. יפה מאוד י יעל י
תודה על ההסבר המפורט.
כ"א בסיוון תשע"ט, 17:22
מצוין. משחק נהדר בין העניין ההלכתי ה"גשמי" י מתואמת י
לבין המשל ה"רוחני-גשמי".

(אפשר הערה קטנונית? נראה שהמילה "שהרי" נוקדה לא נכון...)
כ"א בסיוון תשע"ט, 17:37
תודה! י אם אפשר י
אוי הניקוד הניקוד...🤦‍♂️ אני צריך לתת את זה להגהה לפני שאני מעלה, אני לא מסוגל לוותר עליו...
כ"ד בסיוון תשע"ט, 10:42
המינימליזם נפלא. י אלעזר300 י
כ"ז בסיוון תשע"ט, 10:31
וואו זה טוב. י לב סדוק י    הודעה אחרונה