מאת: אורלי ברוך, פולין

המסע הינו פרויקט חברתי מיוחד שהובל כבר בשנה שעברה ע"י ראש העיר בית שאן, ג'קי לוי וחברת איסתא. מטרת המסע לדאוג גם לתלמידים שאינם זוכים לביקור במורשת העם היהודי בפולין ובמוראות השואה לאור העלויות הגבוהות.

השנה הורחב היקף הנסיעה וגם תלמידי העיר טבריה הצטרפו למסע.



יו"ר המפד"ל, זבולון אורלב שהתלוה לביקור זו הפעם השניה אמר כי 80% מילדי ישראל אינם יכולים לצאת לסיור הארוך, אורלב סיפר על הפרוייקט "יזמנו יחד עם יו"ר איסתא עו"ד שמעון סיבוני סיור של יום בפולין. ממריאים עם עלות השחר וחוזרים למחרת לפני עלות השחר כך שהסיור מתמשך כ 12 שעות. הסיור מגיע לשני מוקדים: הרובע היהודי בקרקוב, המחבר להסטוריה היהודית הארוכה ולעולם התורני שקיים את העם היהודי בגולה. עוברים למחנות ההשמדה באושוויץ ובירקנאו כדי להחשף לזוועה הנוראה ולרצון להשמיד את העם היהודי".

בשנה שעברה החל הפרויקט בבית שאן כשכל שכבת כתות י"א יצאה לסיור בן יום, השנה יצאו גם מטבריה. לסיור יוצאים לדבריו כל שכבת כיתות י"א בעיר, דתיים וחילוניים , כולם יחד ללא יוצאי דופן. בני הנוער עוברים לדבריו הכנה זהה לזו של אלו היוצאים לסיור בן 8 ימים.

על הפקת המסע והכנת הסיורים מופקדים אורי כהן, מנכ"ל המכון הטכנולוגי במדרשת רופין, ומכון "יד לזהבה" מקדומים בראשות מאיר שילה. ההדרכה נעשית על מדריכים מנוסים כמו הרב דב זליקוביץ ממדרשית נועם, מאיר גרוס מבית אל ולייקה קופלוביץ מהודיות.

אורלב מוסיף כי הוכח ממחקרים רבים שסיור זה וההכנה אליו הם גרעין חשוב בעיצוב דמותו והזהות היהודית של תלמיד הרגיל בישראל.



מארגני המשלחת טוענים כי הם אינם זוכים לברכתו של משרד החינוך וכי המשרד מנסה לטרפד את היוזמה.

אורלב אומר "אני לא יודע להכנס לראש מעוות של משרד החינוך שהחליט להתנגד לכך. כנראה שיש להם פתרונות איך לנהל סיורים של 1200 דולרים אבל מאחר שהמציאות היא שבסיורים הארוכים משתתפים כ 20 אחוז מתלמידי כיתות יא', מישהו צריך לחשוב על 80 אחוז הנותרים. אני מקווה שאחרי הבחירות נרענן את המחשבות במשרד החינוך ונוכל לשכנע את שר החינוך הבא ואת ראשי המשרד".

אורלב מציין כי 26 רשויות כבר פנו אליהם להצטרף למפעל הזה. "זה הפתרון ההמוני כדי להפגיש את התלמידים עם מה שאני קורא האירוע החינוכי המכונן של הזהות היהודית והישראלי".

במשרד החינוך אמרו בתגובה כי המשרד נותן את חסותו למשלחות היוצאות לשמונה ימים, פרק זמן שנותן מענה חינוכי וערכי ראוי.