פינת החוסן עם הרב לוונטהל:
חלק מדבר גדול
אדם בפני עצמו הוא קטן. הקיום שלו שברירי, כמו עלה נידף. כשהוא נעשה חלק מעם, הוא מקבל עוצמה אדירה ונהיה חלק מעץ עבות.
אדם בפני עצמו הוא קטן. הקיום שלו שברירי, כמו עלה נידף. כשהוא נעשה חלק מעם, הוא מקבל עוצמה אדירה ונהיה חלק מעץ עבות.
מימי משה רבנו ועד היום, עם ישראל מתקשה לקבל מרות, ומנהיגיו נאלצים להתמודד עם אופוזיציה קשה, ביקורתית ונשכנית מבית.
כל הקשור למודיעין וריגול, יש להאזין ברוב קשב לדעת מיעוט, כקולם של יהושע וכלב, וכך להישמר מהונאת הקונספציה.
חוק 'מנוחת השבת' במקומות ציבוריים עורר מחלוקת בשאלת היחס בין הרצוי והמצוי בהחלת חוקי התורה במדינת ישראל
אחד הגורמים המשמעותיים ביותר ליציבות הנפשית, הוא הדרך בה אנו מסתכלים על העולם. מי שיבחר להסתכל בעין טובה יהנה מאיכות חיים אחרת.
עמוס פאר עלה על מטוס והבטיח לעצמו שאין מצב שהוא חוזר לארץ. הוא טשטש כל סממן שמסגיר את זהותו והתנתק. עד שבלב גרמניה - הכל התנפץ.
פרשנות הפסוקים שעוסקים בפטור מיציאה למלחמת מצווה, נמתחה עד הקצה והביאה ציבור יקר וגדול להקל ולסמוך על הדעות המקלות. האמנם?
ברגעים של משבר או בזמן מלחמה, אדם חייב שיהיה לו חוסן נפשי בשביל שיוכל להמשיך לתפקד. איך עושים את זה? צפו בפרק הראשון.
הקשר הקבוע שקיים בין במדבר נשא וחג השבועות בתווך הוא ביטוי של השאיפה לאחדות לצד הייחודיות של כל פרט.
השנה אני חש את מגילת רות כל כך חזק דווקא בשל החסד הגדול שיש בתקופת הכאב הנוכחית
המצוות עלולות להיראות כמו משקל נוסף, עול כבד. מי צריך שיגידו לו בכל רגע לעשות משהו? או לא לעשות משהו שמתחשק לו?
'בעל שם' היה אז כינוי למי שמרפא חולים ועוזר לדלים בעזרת שמות קדושים, וכך כונה רבי ישראל בחייו. אחרי מותו נוסף לכינויו גם 'טוב'.
המציאות של הגלות, מציאות החיים ללא מדינה היא מציאות של בדיעבד, מציאות שמחייבת הסתגרות כדי לשמור על הזהות.
הרב קרויזר מביא עדויות מגדולי הפוסקים המתארים ומצדיקים את מנהג ישראל לפדות שבויים בהרבה יותר מ"דמיהם".
בימים קשים של מלחמה, ניתן לשאוב השראה משלוותו של דוד המלך שהרגיש כמו כבשה בעדר המובלת על ידי הרועה.
ממש כמו בתחילת ספר במדבר בו עמ"י אחרי 40 שנות גלות עוסק במניין והכנת הצבא שיהפוך להיות דור הניצחון של הכניסה לארץ כך גם בימינו
"שלמים הוא קרבן נדבה בעיקרו, וקרוי כך מפני שהוא עושה שלום בין בורא עולם, הכוהנים, ועם ישראל, כיון שלכל אחד יש חלק בקרבן".
כשהיינו במלחמה קיומית על עצמאותנו, אמר בן גוריון שירושלים היא הנשמה של ארץ ישראל. כמה זה רלוונטי למלחמת העצמאות שלנו כיום.
שנתיים לפטירת הרב שמחה הכהן קוק הרב הראשי ברחובות וחבר מועצת הרבנות הראשית
רבי אברהם אליהו ב"ר אברהם אליהו קפלן זצ"ל היה מטאור, כוכב שביט, זיקוק ענק, שהאיר את העולם באור יקרות – וכבה באחת.
טענת הרב יואל בן נון לגבי טענתו שמרד בר כוכבא הוא טעות. נתייחס לכמה מטענותיו ומאמץ בחום כמה מדבריו
נראה כי המשבר העצום בענפי הבניה החקלאות וכל תחום שהוא עתיר עבודת-כפיים, מציב לפנינו אתגר חדש-ישן: עבודה עברית.
בשנה אחרונה עם ישראל עובר מלחמה רב אזורית וטלטלות לא פשוטות. כיצד נעבור את התקופה עם כל האתגרים הפנימיים והחיצוניים?
מהמערה המנותקת צמח הכוח לשרוד, והתקווה לצאת ממערות הגלות, ולהרים מחדש את קרן התורה העצמאית.
רבי עקיבא הרגיש שעולמו חרב עליו. מכל תלמידיו לא נותר אף לא אחד, אבל הוא החליט שהוא ממשיך קדימה. צפו בפרק השני.
הרב מאיר כהנא בדבר תורה לפרשת 'בהר' העוסק בציווי היוצא ממצוות השמיטה הדורש מעם ישראל ראייה ארוכת טווח מתוך ערבות הדדית.
איסור ההונאה היום חמור מתמיד, בעידן של כפר גלובלי בו Fake news הפך לנחלת הכלל.
משני עברי המתרס הפוליטי מגנים את בית הדין, שחשף את עורו האנטישמי, שלמרות כל הזוועות שעברו תושבי העוטף - הקרבן הופך לאשם.
הסבל שאנו עוברים בחודשים האחרונים, שמתווסף לסבל שעבר עמנו באלפיים שנות גלותו, בהחלט די בו.
הרשב"י חשף את סודות ספר הזוהר בלג' בעומר. ישנו קשר מיוחד בין מאורע זה לבין תהליך הגאולה. משום מה זה רלוונטי לימינו יותר מתמיד.
אחת המצוות הממחישה לאדם ביותר כי לה' הארץ היא מצות 'שבת הארץ'
תופעה זו של הענקת הסברים הגיוניים לדרשות חז"ל היא עתיקת יומין, וימיה כימי דרשות חז"ל עצמן
עקיבא ורחל התמודדו עם מציאות קשה במיוחד, אבל לא ויתרו על אהבתם לתורה ויחד יצרו את אחד מסיפורי המיתוס היהודי על אהבת ושקידת תורה
"ביום העצמאות אנחנו מרגישים את המעורבות האלוקית בליווי המעשי שלנו כאן בבניין העם והארץ".
כבוד ישראל הוא כבוד ה'. זה תכלית הכבוד, לא כדי להתפאר בכוחינו והצלחתינו האישית - כמו עמים אחרים בהיסטוריה האנושית.
השבוע ציינו את יום הזיכרון ויום העצמאות, בשבוע שבו אנו קוראים את פרשת אמור, ועוד יותר השנה בזמן המלחמה בעזה.
הכרת הטוב מהווה בסיס מהותי בעבודת ה' וצריך לשאול כיצד צבור גדול נמנע מלהודות ביום בו הסתיים שיעבוד המלכויות וקמה מדינת-ישראל
מודל המנהיג הרועה נוגע גם במוטיבציה שמניעה את האדם ליטול על עצמו את ההנהגה ואת עול הציבור
כיצד עוברים מיום הזיכרון ליום העצמאות, במיוחד במציאות הנוכחית של שנה זו, בה עבורי ועבור רבים מעם ישראל, המעבר קשה מתמיד?
בארץ ישראל ישנה גדלות רוחנית הרבה יותר בולטת. ואם אדם זוכה ומאמץ את דרך הישר, הרי עבודת ה' שלו היא עבודה ראויה לשמה.
חלמנו על מדינה יהודית, חלמנו על ממשלה יהודית, חלמנו על צבא יהודי. וכשזכינו והגענו לכל אלה – היינו כחולמים, כאותו תלמיד
המעבר מהאבל והצער של יום הזיכרון לחגיגות יום העצמאות יהיה השנה מאתגר במיוחד, אל מול הכאב הלאומי והאבל האישי שרבים מאתנו חשים.
משלוח פיתות והיכרות של שנים הצילו חיים במתקפה הרצחנית בשמחת תורה.
במחיצת אותם קדושים אין בריה יכולה לעמוד, הן קדושים שנצחו את האויב הנאצי, והן קדושים שמסרו נפשם בהגינם על העם והארץ.
אני מביטה בתמונתה של אגנש ומבטיחה לעצמי, מול הנאצים של ימינו, להיות נחושה, ולא להיות תמימה.
הוויכוח בין שומרי אמוני ישראל לאחינו פורקי העול אינו היכן יש יותר תרבות או חיי יצירה, אלא מה יבטיח את קיומו של העם היהודי
הרב מאיר כהנא בדבר תורה לפרשת 'אחרי מות' העוסק בידיעה כי כל מה שיש לאדם מגיע מכוחו של הקב"ה.
קל להבחין בגיבורים בחזית, שבדומה לכהן הגדול ביום הכיפורים, מסכנים את חייהם ושלומם על מנת להגן עלינו.
הציבור התורני לאומי יוצא בהמוניו להפגנות בנושא ארץ ישראל ולא על דברים אחרים. כיצד ניתן להסביר את הדבר
התבוננות בפרשת השבוע קוראת ליצירת חשבון נפש לאחר טראומה לאומית, כזה המתחיל אצל המנהיג באופן אישי וההנהגה בכללה.
ככל שאדם נחשף יותר לאור השמש, כך מפרישים המלנוציטים יותר מלנין והופכים את העור לכהה
דוקא בחג יש לי כל כך הרבה מה לומר לאלוקים, אבל אני כל כך קטן והוא כל כך גדול. צפו.
בחג הפסח בו אנו קוראים את חזון העצמות היבשות, חשים אנו את הזכות לחיות בדור שבו עצמותינו קמות לתחיה
דווקא היום, כשהמצב נראה כל כך מורכב, אין יותר מתאים מהמשפט של רבי נחמן מברסלב "לא לפחד כלל".
מה הקשר בין יהודים מרוקאים, יקים, פולנים, ליטאים ועיראקים? צפו בתשובתו של דוד בן גוריון הקשורה לליל הסדר המתקרב.
"מי שאינו מקפיד לנהוג במנהג אבותיו לאכול לכרפס סלרי דווקא או תפוח אדמה או צנונית, כדאי לו לנסות פעם לחלק למסובים כרפסים מתוקים"
מצות המצה ואיסור החמץ הם מסמלים את שליטתו ואי שליטתו של האדם על יצריו, המצה והחמץ שניהם באים מאותו מקור
אחד המאפיינים של העם היהודי הוא לשאול שאלות. דרך שאלת שאלות אנו מתחברים אל המסורת היהודית והופכים לשותפים בהעברתה מדור לדור.
היא הילדה היחידה בתנ"ך שאלוקים דיבר אליה, והעזה לסכן את עצמה שוב ושוב למען עמה
הרב מאיר כהנא, מועמד הציונות הדתית לתפקיד הרב הראשי לישראל, בדבר תורה לשבת הגדול – ערב חג הפסח.